ik wil terug naar nederland

  • Sandra Howard

    ik heb raad nodig en snel ook…. ik zal even uitleggen waarom.

    Ik ben in 2000 vertrokken naar canada, ik heb een canadese man leren kennen, we zijn in 2000 in nederland getrouwd en toen vertrokken naar canada.

    iedereen denkt canada wow mooi land….niet dus!

    ik heb in mijn hele leven nog nooit zoveel armoede bij elkaar gezien en dan de manier waarom mensen worden behandelt is gewoon zwaar waardeloos.

    Bv. ik woon hier nu bijna 5 jaar en tot op heden heb ik nog steeds mijn papieren niet doordat hier dus niets gedaan word, dat betekend ook dat ik al 5 jaar geen ziekenfonds verzekering heb en nu dus ziek ben.

    Ik heb intussen een 2 jarige dochter en we betalen nog steeds de ziekenu\huis rekeningen.

    ik ben wederom zwanger en nu blijkt dat ik kanker heb…en wat denk je?

    ze laten je hier gewoon barsten…geen geld is geen hulp.

    Ik moet 3500 dollar betalen aan het ziekenhuis, zo niet helpen ze me ook niet.

    ik mag niet werken en mijn man werkt meer dan 40 uur in de week en hij verdient nog maar net 400 in de week.

    We betalen 200 aan huur iedere week en 50 dollar aan vaste lasten wekelijks.

    We leven op het randje van armoede…en er is niets wat we kunnen doen dan afwachten.

    mijn familie in nederland heeft ons vliegtickets gestuurd en we gaan 1 april terug naar nederland voordat ik ongeneeslijk ziek ben door de kanker die ik heb.

    mijn ongeboren baby loopt gevaar em omdat dit een geheel nieuwe situatie is krijgen we geen hulp van emigratie buro's en dergelijke.

    Ik schrijf bijna dagelijks noodkreten dat we echt hulp nodig hebben bij deze procedure, maar tot op heden wacht ik op antwoord op mijn vragen.

    Ik weet niet of mijn man in nederland mag blijven, door de stress in 2000 ben ik toen des tijds mijn baby verloren en nam ik heb besluit alle achter me te laten en naar canada te verhuizen.

    nu na 5 jaar van armoede en ellende kan ik het niet meer uithouden.

    Mijn dochter heeft recht op geluk en op een beter leven.

    Hier leven we in een appartement waar de ratten onder onze veranda leven en alles stinkt naar urine.

    Is er iemand die ons helpen kan?

    is er iemand die mij kan vertellen wat ik doen moet?

    het enige dat ik nu weet is dat ik een manier moet vinden om naar het vliegveld te komen met mijn 2 jarige dochter en mijn man.

    Geld hebben we niet, vervoer hebben we niet, vrienden en familie hebben we hier ook niet.

    er is zelfs geen geld voor telefoon.

    wat moet ik doen als ik in nederland aan kom???

    waar kan ik terecht?

    ik ben 4 maanden zwanger, getrouwd met een lieve man, heb een 2 jarige dochteren we hebben geen idee wat ons te doen staat.

    weet iemand raad?

    Sandra Howard windsor canada

  • Sonja

    Hoi Sandra,

    ik vind je verhaal nogal schokkend! Wat vervelend dat je in zo'n nare situatie zit. Ik neem aan dat je al op verschillende manieren hebt geprobeerd om weer terug naar Nederland te komen? En heb je je Nederlandse paspoort nog? Op de site van het Ministerie van Buitenlandse zaken vond ik een onderwerp over een eventuele lening die je als Nederlander kunt krijgen om gerepatrieerd te worden, mits je kunt bewijzen dat het niet op een andere manier gaat.

    http://www.minbuza.nl

    Onder het kopje Nederlanders in het buitenland staat iets over consulaire hulp, dus hulp die je van de ambassade kunt krijgen om weer naar NL te komen.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt, misschien hebben andere mensen nog wel goeie tips. Heel veel succes!

  • Syl

    ik ben geschrokken van jouw verhaal.

    Ik weet niet of je dat wilt maar op het prikbord van buitenlandse partner, zit ene Prawo die enorm veel weet over allerlei procedures enz. enz. enz., misschien dat hij weet wat te doen in jullie situatie en/of jullie verder kan helpen.

    Ik wens jullie heel veel sterkte toe in deze situatie en ik hoop van harte, dat jullie hier zo snel mogelijk uit kunnen komen.

    Veel kracht en sterkte toegewenst.

    Syl.

  • Ankie

    Hai Sandra,

    Ben jij nederlander, draag je dus een nederlands paspoort? Zoja, in het vliegtuig stappen, in nederland bij je familie in huis, meteen bij de sociale dienst aankloppen en bij de woningstichting huurhuis aanvragen.

    In '98 zijn wij teruggegaan naar nederland, wij kregen meteen bijstandsuitkering ed. Maar let wel dit kan alleen als je officieel Nederlander bent.

    Veel sterkte en ik moet je dit zeggen al na een paar maanden wilden we zo snel mogelijk terug naar Canada. We zijn in 2000 teruggekeerd en hebben het nu goed. Oke we zijn niet rijk maar wel heel gelukkig.

    Groetjes en het beste Ankie

  • Loek

    Heb je al eens bij Social Services in Windsor aangeklopt?

    Herinner ze nog eens aan hun “mission statement” en leg je situatie uit. Het klimaat van sociale verzekeringein in NL is namelijk ook niet meer wat het is geweest, dus de vraag is of je er op vooruit gaat in NL

    http://www.citywindsor.ca/000576.asp

    Mission Statment

    “Enhancing Quality of Life”

    We are committed to enchancing the quality of life of individuals and families in Windsor and Essex County. We deliver or partner with community agencies to provide employment, financial aid and housing supports, and children's services

    If you require additional information, please contact us at the appropriate e-mail address below.

    Social Support Services socserv@city.windsor.on.ca

    Housing Services ktrowbridge@city.windsor.on.ca

    Huron Lodge hlodge@city.windsor.on.ca

  • nicky

    Indien je Nederlander bent is het geen probleem om weer in Nederland te wonen. Kijk voor je man op www.ind.nl en mail de nederlandse ambassade voor info of hij een visum nodig heeft voor Nederland.

    Ga wonen bij je familie, schrijf je in bij de gemeente en vraag bijstand aan, wanneer dat wordt toegekend kun je je waarschijnlijk verzekeren tegen ziektekosten, maar zeker weten doe ik dat niet.

  • Ankie

    Zodra je in de bijstand zit ben je verplicht verzekerd in het ziekenfonds.

  • Michael

    ja sorry hoor in geen enkel land waar je naar emigreerd gaan ze je aan alles helpen, wellicht had je er zelf eens achter aan moeten gaan ipv passief af te wachten… Ik kan gewoon niet geloven dat je 5 jaar op je gat gaat zitten “op anderen wachten”.

    Daarbij is wel eenje eigen schuld, als je in zo'n situatie zit waarom een 2e koter erbij nemen? of weet je niet als je sex hebt dat daar kindertjes van komen?

    Zal het wellicht eens tijd zijn om de consequenties van je eigen keuzes te aanvaarden ipv terug te vluchten naar de sjosjale staat de nederigelanden en je handje ophouden??

  • Alice

    Hi Sandra,

    Ankie verteld het al, stap in het vliegtuig je familie heeft de tickets betaald, mag ik aannemen dat ze je ook van het vliegtuig halen.

    Jullie zijn officieel getrouwd je man mag echt wel blijven, misschie niet gelijk werken maar dat is met een tijdelijke vergunnig snel opgelost.

    Michael je hebt een beetje gelijk als je aangeeft dat het vreemd is dat je 5 jaar passief afwacht.

    Aan de andere kant zal Sandra daar haar redenen voor hebben, het is niet aan ons haar daar op aan te spreken.

    Verder waarom zou Sandra als geboren en getogen Nederlander met nog steeds de Nederlandse nationaliteit geen gebruik mogen maken van sociale voorzieningen?

    Kom nu niet aan met daar heeft ze nooit voor betaald, daar ken ik er meer van.

    Het hele idee van uitkeringen ed was om Nederlanders te helpen….nou hier is er een die hulp nodig heeft.

    Sandra alle goeds, beterschap en bouw wat moois op daar.

    Groetjes Alice

  • Michael

    ja zo ken ik er nog wel een.

    Je vindt het zekers ook ok als ik hier een vermogen op bouw en vervolgens wegfeest en dan naar nederland m'n handje ophouden?

    Nee, je maakt keuzes in je leven, goede en slechte, en van beiden zul je de consequenties moeten aanvaarden, NIET afwentelen op anderen (in dit geval de belasting betalende NL'ers) en zeker niet zielig gaan doen met een koter want je weet dat koters (veel!!) geld kosten.

    Dat krijg je ervan als je “emigreerd” door een buitenlander te trouwen, de makkelijke weg en je kan je van de realiteit van het echte emigreren afzijdig houden, totdat de realiteit je inhaalt, zoals in dit geval.