op zoek emigranten

• Ruud

Doe ik.

• Nathalie

Ik heb ze nog nooit geproefd maar ben toch niet zo'n pie fan haha

• Marieke

Wat een complete bullshit en wat een typerende bekrompen Nederlandse instelling is dit weer.

Luister mensen, ik leef maar 1x en als het land waar ik in leef me niet bevalt, ga ik de hort op. Ik heb niet de illusie dat ik een land kan veranderen.

Als ik een klotebaan heb, dan ga ik daar toch ook niet coute-que-coute blijven? Dan ga ik toch ook op zoek _in de hoop_ dat ik een betere baan vind (lees dat ik er dus niet bij voorbaat van uit ga dat het gras aan de andere kant groener is; ook weer zo'n conclusie die nergens op gebaseerd is).

Natuurlijk is er geen garantie dat het beter wordt. Australie heeft zo ook zijn negatieve punten. En als het hier niet meer bevalt ben ik hier ook zo weg. Ben me daar belazerd om moedwillig mijn leven te laten verzieken.

Ik noem dit geen vluchten, maar voor jezelf opkomen. Waarom zou je vrijwillig in een situatie blijven zitten die je niet bevalt? Daar heb je dan toch alleen jezelf mee? Jij mag dat van mij doen. Zal me een rotzorg wezen.

Ik vind het alleen weer een typisch Nederlands cultuurtrekje (overblijfsel van het Calvinisme/protestantisme) om jezelf te kastijden en dan nog te geloven dat dat goed is ook.

Marije

• Marije

Dat moest dus Marije zijn (ik deel mijn laptop wel eens met mijn alterego Marieke)…

Trouwens, ik vraag me af om welke andere redenen mensen emigreren dan de hoop/gedachte dat ze het beter zullen krijgen in het andere land.

Je gaat nooit weg uit Nederland omdat je het zo'n tof land vond, maar je er de voorkeur aangeeft om in een land te wonen waar je het minder vindt. Dat zit niet in de menselijke natuur. En mens is namelijk van nature egoistisch.

Ik vind het dus ook behoorlijk hypocriet van al die mensen die beweren dat ze om positieve redenen weggegaan zijn. Wat mogen die dan wel wezen?

Zelfs als je alleen al om het klimaat weggaat is dat een negatieve reden. En als je weggaat omdat de economie beter is in een ander land is dat dus ook een negatieve reden, want daarmee zeg je in feite dat de Nederlandse economie slechter is. Tenslotte is ook emigratie om rustiger te leven te hebben een negatieve reden. Dat betekent dus dat je het in NL te druk en te haastig vindt, een rattenrace, die je wilt ontvluchten.

Overtuig mij maar eens van een positieve reden waarom iemand weggaat uit NL. Ik kan ze niet bedenken en ben er erg benieuwd naar.

Marije

• Loek

Je kunt toch ook vertrekken omdat je het land waarnaartoe je gaat aantrekkelijk is? Ik ben geemigreerd omdt ik wel van een uitdaging hou, het klimaat waar ik nu ben wel fijn vind en de extra ruimte die ik hier heb. Ik ben niet echt geemigreerd omdat ik nederland zo vreselijk vond. Ik ga er zelfs regelmatig naar toe op vakantie. Maar verder ben ik het met je eens, als ik elders weer een uitdaging zie of aantrekkelijke punten die me over de drempel van het verhuizen trekken, dan ga ik zo weer.

Loek

• Michael

Loek,

Waar het dus op neer komt is dat je vertrokken bent omdat NL niet genoeg uitdaging gaf, te weinig ruimte en een slecht klimaat heeft.

Dat zijn precies de tegenovergestelde argumenten die je als voordelen aangeeft, elk voordeel waarom je emigreerd is dus een reden om uit NL te vertrekken.

• Marije

Loek schreef:

>

> Je kunt toch ook vertrekken omdat je het land waarnaartoe je

> gaat aantrekkelijk is?

Klopt, maar ook dit is een negatieve reden. Aantrekkelijk ten opzichte van wat? Ik neem aan dat je het vergelijkt met Nederland. Met andere woorden, je impliceert dat Nederland _dus_ minder aantrekkelijk is.

> Ik ben geemigreerd omdt ik wel van

> een uitdaging hou,

Ik ook, onder andere.

> het klimaat waar ik nu ben wel fijn vind

In Nederland vond je het waarschijnlijk dus minder fijn. Wederom een negatieve reden.

> en de extra ruimte die ik hier heb.

In Nederland had je waarschijnlijk dus minder ruimte. Opnieuw een negatieve reden.

> Ik ben niet echt

> geemigreerd omdat ik nederland zo vreselijk vond.

Toch wel. Misschien vond je het minder vreselijk dan ik dat vond, maar er waren dingen die je in een ander land aantrekkelijker vond (klimaat, ruimte) en die je in Nederland blijkbaar niet had.

Iedereen maakt een afweging van de pros en de cons. In sommige gevallen wegen de pros van Nederland zwaarder en besluit men te blijven; in andere gevallen wegens de pros van dat andere land zwaarder en besluit men te vertekken. Het motief is echter in alle gevallen dat men hoopt op een beter leven.

Iedereen wil immers een beter leven voor zichzelf. Ik heb althans nog nooit gehoord van iemand die bewust een keuze voor zichzelf maakt waarbij hij/zij er slechter van af komt.

> Ik ga er

> zelfs regelmatig naar toe op vakantie. Maar verder ben ik

> het met je eens, als ik elders weer een uitdaging zie of

> aantrekkelijke punten die me over de drempel van het

> verhuizen trekken, dan ga ik zo weer.

Wat dat betreft verschil je dus niet zoveel van mij, want voor mij geldt dat precies hetzelfde. Maar _ik_ word als emigrant met negatieve motieven aangemerkt, omdat ik er eerlijk voor uitkom dat Nederland niet mijn idee was van een fantastisch land.

Marije

• Katinka en Rob

Wanneer komt jouw artikel in Vrij nederland? Wij zijn nl. geinteressseerd in dat onderwerp.

katinka

• Hans

Het wezenlijke verschil tussen jou en Loek is dat Loek de positieve kanten ziet van een emigratie naar een ander land en jij de negatieve van het land waar je woont. Jij draait het nu wel zo voor Loek dat dit hetzelfde uitgangspunt is maar daar ben ik het niet mee eens. Dit is zo'n beetje het glas halfvol en halfleeg vergelijking, Loek ziet het glas als halfvol en is hier blij mee, jij ziet het als halfleeg en baalt ervan.

Dat je aangemerkt wordt als een emigrant met negatieve motieven komt gewoon omdat je daar de nadruk oplegt i.p.v. het possitieve van het emigratieland te benadrukken wat Loek doet. Maar goed, dit is een verschil in persoonlijkheid. Voorbeeld, mijn vrouw zit in de tuin op een halfbewolkte dag met haar (in mijn ogen negatief ingestelde zuster) , mijn vrouw is blij dat af en toe de zon er door heen komt, mijn schoonzuster baalt omdat de zon zo vaak weg is. Twee zuster in een tuin die allebei een verschillend oordeel hebben over hetzelfde.

• khonkaen

ik heb nooit met dat bijltje gehakt , ruud.

maar ik meen dat je met een investering van minimaal 40.000 eu = 2.000.000 thb

een bedrijf kan oprichten en een werkvergunning krijgt,

zoek verder bij www.thaiimmigration.com

een bedrijf overnemen kan ook , maar dan moet je ook een werkvergunning aanvragen

willem