op zoek emigranten

  • Simone Best

    Beste aankomende emigrant,

    Voor een artikel in Vrij Nederland zou ik graag met aankomende emigranten willen spreken over het hoe en waarom. Ik ben geintresseerd in de emigranten die NL willen verlaten vanwege het leefklimaat, dus de onveiligheid, de drukte, de gebeurtenissen van afgelopen jaren (moord op Pim Fortuyn, op Van Gogh, enz).

    Mijn bedoeling is om 4 portretten te maken. Voor de lezer van VN is het handig omdat de motieven van deze immigranten duidelijker worden. Naast het verhaal in VN ben ik ook met dit onderwerp bezig voor mijn scriptie aan de Universiteit van Amsterdam. Dus wilt u wél praten, maar liever anoniem dan kan dat ook!

    Ik hoop dat u mij te woord wilt staan, ik ben heel benieuwd naar de achterliggende reden(en) van uw vertrek.

    Vriendelijke groeten, Simone Best freelance journaliste te Utrecht

    (T: 06-24780366).

  • Astrid

    Waarom altijd emigranten die nog moeten vertrekken?

  • Loek

    Waarom alleen mensen interviewen die nederland verlaten vanwege de door jou omschreven redenen?

    Emigranten hebben allerlei argumenten om te verkassen. Zou het niet beter zijn om meedere emigranten in het algemeen aan het woord te laten? Dus een onbevooroordeelde, statistische representatieve keuze.

    Laat het dan aan de lezer van VN over om te oordelen waarom deze emigranten nederland hebben verlaten, ik neem aan dat ze daar slim genoeg voor zijn.

    Ik ben bijvoorbeeld niet geemigreerd om nederland te ontvluchten, maar omdat het land waarnaartoe ik verhuisde voor mij iets aantrekkelijks te bieden had.

    Loek

  • Marije

    Ik wil hier wel aan meedoen, maar ook ik ben al een tijdje geleden geemigreerd.

    Wat gedurende de jaren in NL gebeurd is (moord op Fortuyn en Van Gogh, en nog meer van dat soort onzin dat het land onaantrekkelijk maakt, zelfs voor een toerist) zagen wij al mijlen ver van tevoren aankomen en wij hebben dan ook op tijd de biezen gepakt toen wij het schip zagen zinken.

    Overigens heb ik ook een scriptie gerelateerd aan emigratie geschreven aan de Universiteit van Amsterdam voor mijn studie Politicologie (in 1999).

    Marije

  • Sylvia

    Marije schreef:

    “Wat gedurende de jaren in NL gebeurd is (moord op Fortuyn en Van Gogh, en nog meer van dat soort onzin dat het land onaantrekkelijk maakt, zelfs voor een toerist) zagen wij al mijlen ver van tevoren aankomen en wij hebben dan ook op tijd de biezen gepakt toen wij het schip zagen zinken.”

    ———————————————————————————————————————–

    Simone, is dit echt het soort emigranten waar je naar op zoek bent? Deze emigrant gaat er bij voorbaat al vanuit dat het gras groener is aan de andere kant. Is zelfs al zover dat ze voor elke toerist kan spreken:-)Vluchten is heel wat anders als goed voorbereid emigreren. Overal is wel wat.

    Ik sta helemaal achter Loek, waarom alleen diegene aan het woord laten die NL ontvluchten? Ik vind dat allemaal zo negatief……

  • Simone Best

    Hoi Marije,

    Ik ben benieuwd naar je scriptie, die zou ik graag een keer inzien. Zou ik je achternaam mogen? Dan kan ik de scriptie op de uni opzoeken. Zou je een keer willen vertellen over je motieven van vertrek destijds? Als je dit wilt, kun je me dan je tel.nr mailen?

    Dankje alvast,

    tot hoors!

    Simone

  • Simone Best

    Hoi Loek,

    Voor mijn scriptie ga ik allerlei beweegredenen uitzoeken van emigranten, ik ga niet over één dag ijs, en zal ook niet al bevooroordeeld te werk gaan. Voor het artikel in Vrij Nederland wil ik wel inzoomen op de emigrant die vertrekt vanwege het leefklimaat, omdat het iets zegt over de tijdgeest van dit moment in NL. Er vertrekken de laatste jaren meer mensen vanwege gebeurtenissen in het land dan voorheen, voorheen waren bv economische reden belangrijker. In het verhaal komen de verhalen van emigranten naar voren die ik zojuist beschreven heb, máár ik wis de rest niet uit. Ik zal zeker ook de andere redenen noemen en beschrijven. Het is mijn invalshoek, omdat het actueel is, dat is alles. Ik focus op dit type, maar dat betekent niet dat ik de rest uitvlak.

    Groetjes!

  • Simone Best

    Het mogen ook emigranten zijn die al vertrokken zijn, maar het leek me praktisch gewoon makkelijker om met mensen te spreken die nog in NL zijn. Telefonisch kan namelijk ook, maar niet alleen maar. Ik wil ook graag mensen face to face spreken.

  • Nathalie

    Hoi Simone,

    Ook wij zijn vanwege de slechte leefomstandigheden vertrokken uit NL maar dat is zeker ook vanwege het economische gedeelte!

    Het is hier in NZ zoveel rustiger ook op de weg enzo. Als ik naar een stadje hier een kwartiertje verderop rijd heb ik misschien 2 auto's voor me en met veel geluk 1 achter me! Ik moet er niet meer aan denken in NL te wonen!

  • Ruud

    Beste Simone,

    De reden die jij noemt om te emigreren (het leefklimaat, de ellende) is er slechts één. Het economische klimaat is ook heel belangrijk. Het is duidelijk dat die hier op z’n gat ligt. Ik zie dat de komende tien jaar ook niet veranderen. Persoonlijk denk ik dat het reden nummer één is om te emigreren. Als je bij jouw artikelen alleen van onveiligheid uit gaat maak je (onbewust) wel stemming!

    Groetjes,

    Ruud