kind mee na scheiding

• Stapelmaf

Mijn dochter is iedere winter ziek. En elke winter wordt het erger en langer. Ze is dit jaar in september twee weken ziek geweest en nu alweer vier weken ziek. Ik heb besloten dat ik ga emigreren naar de warmte. We willen naar de zuidkust van Spanje. In de zomer is mijn kind nooit ziek.

Mijn vraag is of mijn ex, haar wettige vader, roet in het eten kan gooien. Ik heb gehoord dat als een kind 12 is dat je het dan gewoon mee mag nemen. Haar hoofdverblijf is officieel bij mij en ik ben ook de verzorgende ouder. Zij wil haar vader absoluut niet zien dus er bestaat op papier een bezoekersregeling maar zij ziet haar vader nooit. Omdat ze dat zelf niet wil.

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Moet hij trouwens ook de alimentatie blijven doorbetalen?

• Claudia

Persoonlijk vind ik dat je niet kunt verlangen dat hij wel blijft betalen en je kind niet mag zien. Als je kind zelf niet wilt, is dat één ding, maar dan moet dat ook echt uit vrije wil zijn.

Ook al wil jouw dochter haar vader nooit zien en maakt zij geen gebruik van de omgangsregeling kun je dacht ik niet zo maar naar het buitenland vertrekken omdat de vader wettelijk en (dus op papier) recht heeft op contact.

Dus je wat je zou kunnen doen is hem vragen afstand te doen van de omgangsregeling en jij afstand van de alimentatie.

• Anne

Eens met Claudia over de alimentatie.

Verder ken ik de situatie niet, maar vind je niet dat je rekening moet houden met de gevoelens en de wensen van de vader? De vraag of je haar wettelijk gezien mee mag nemen is een, maar of het ook ‘netjes’ is om te doen wanneer dat mogelijk zou zijn is een tweede. Het is en blijft de vader van je dochter.

Ik zou met hem in gesprek gaan hierover.

• Willem

wel centjes ontvangen maar vader zien van kind ontzeggen. Hoe laag kun je zinken? heb je helemaal geen waardigheid?

• Hank

Als de vader wettelijk gezag heeft over zijn kind dan kan hij jouw emigratie in de weg staan. Je zou dan een gang naar de rechter kunnen maken en deze laten beslissen. De rechter weegt dan alle belangen en beslist doorgaans wat in het belang van het kind is.

Het feit dat je kind haar vader niet wil zien betekent niet dat de omgangsregeling niet meer hoeft plaats te vinden.

Mijn kind wil soms ook niet naar school, maar zal toch echt moeten.

• Claudia

Heel wat echtscheidingen om mij heen zien gebeuren. DE vraag is altijd WAAROM wil een kind zijn vader niet meer zien?

Als ex vind je dat ie van geen kant deugt, maar ik vind dat je dit soort gevoelens NOOIT op je kinderen mag overdragen.

Nu zal Stapelmaf wel duizend en drie redenen weten te verzinnen waarom ex geen goeie vader is, dan zeg ik van mijn kant neem afstand van de alimentatie.

Geen omgang, geen geld, waarom ook? Alimentatie is dat je in de kosten van onderhoud voor het kind deelt omdat je ook de opvoeding deelt.

• Tanya

Waarom een kind zijn vader niet wil zien zijn persoonlijke redenen lijkt mij en er moet echt wel heel wat aan vooraf zijn gegaan als een kind die beslissing neemt (als het al zelf beslissingen kan nemen). Daar hoeft niet altijd de moeder/vader achter te zitten. Daarnaast is geen echtscheiding hetzelfde dus oordeel daar niet te snel over want je weet nooit de daadwerkelijk achtergronden.

Stapelmaf ik kan mij voorstellen dat je wilt emigreren ivm gezondheid maar dan moet je inderdaad wel eerst het e.e.a. op papier regelen waaronder het gezag als jullie beide ‘ gezagdragend’ zijn. Dat is in de meeste gevallen zo en is geregeld bij Wet. De beslissing je partner het gezag te ontnemen, neem je niet zomaar lijkt mij. Daarnaast moet je je goed beseffen dat je heel wat ‘goede’ argumenten ter tafel moet brengen wil de rechter besluiten tot gezagsverandering. Weet dat dit alleen voorkomt bij bijv. mishandeling van het kind door een van de ouders. Ook als de ene ouder geestelijk niet meer bij machte is om de juiste beslissingen over een kind te nemen kan een reden zijn. Daarnaast is deze procedure behoorlijk tijdrovend.

Als hier allemaal geen sprake van is zal er niets anders overblijven dan met je ex-partner rond de tafel te gaan zitten want je hebt hoe dan ook een wettelijke meldingsplicht aan je partner ( of je kind jouw partner wel of niet ziet).

Wat betreft je vraagstuk over alimentatie, Spanje is ook Europa dus blijft hij inderdaad wel verplicht af te dragen. In sommige gevallen ook als het gezag gewijzigd is. Maar of dat ook heel eerlijk is??

Als je zulke grote besluiten als emigreren durft te nemen lijkt het mij dat je een behoorlijke sterke persoonlijkheid hebt, dus waarom dan het afhankelijke alimentatie plaatje?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

• Wil van den Berg

Ik dacht dat dit een prikbord over emigratie was en vind dat praten over scheidingszaken niet hier thuis hoort. De vrouw zal wel een goede reden hebben om uit Nederland te vertrekken, heb ik ook twee keer gedaan, en ze zit echt niet te wachten op Balkenende-achtige zedepreken.

• Claudia

Beste Wil!

Het leven bestaat nu eenmaal niet uit leuke antwoorden.

• Joan

Waar slaat dat in hemelsnaam op? Wil heeft gelijk. Er is vast wel een prikbord wat gaat over echtscheidingen….