Ik heb het geluk ook in het Engelstalige deel van Canada te wonen, plus een Engelstalige partner heb, plus het Certificate of Profiency in English destijds in Nederland behaald. Sneller dan dat kom je er niet doorheen!
En toch… en toch… zelfs na al die jaren zijn het inderdaad die kleine nuances die je soms net even mist, het super subtiele. Niet veel mensen horen meer dat ik een “buitenlands” accent heb, als ze al iets horen raden ze vaak Engeland of Ierland of Zuid-Afrika, maar soms wil ik het gewoon even lekker “op z'n Hollands” zeggen en dat lukt natuurlijk niet.
Officiële papieren, jargon, dat zijn dingen die je inderdaad echt moet leren. Van die simpele dingen in het begin, bijvoorbeeld in de supermarkt. Doodgewone kruiden of vlees- en vissoorten bijvoorbeeld, dan sta je verbaasd te kijken hoe weinig je weet. Daar sta je dan met al je papieren in je zak, en je hebt geen idee waar je de kruidnagel of kan vinden! Of je staart naar de rijen en rijen, bak na bak met “bulk” spul (men denkt hier GROOT in alles), en pas als je het ruikt zeg je OH is het DAT!?
Aan de andere kant heb ik datzelfde nu ook wel als ik Nederlands praat, met m'n eigen familie kan ik gewoon makkelijk de taal mixen en het woord gebruiken dat het eerst opkomt, maar als ik dat met anderen soms per ongeluk doe denken ze al gauw dat je interessant loopt te doen. Nederlands schrijven lukt veel beter dan praten, want praten doe ik maar één keer in de zoveel weken en schrijven elke dag. Plus als je schrijft kan je even nadenken wat het woord ook alweer was in het Nederlands.
Verder ben ik het met iedereen hier eens, woon je in een nieuw land, dan is de beste methode: zoveel mogelijk mengen met de lokale bevolking, taalcursussen blijven volgen, niet te verlegen zijn, lachen om je fouten, en doorzetten! Het is even op je lip bijten, de eerste keer dat je vrolijk wordt verbeterd door een 7-jarige, maar och, die betreffende fout maak je dan ook meteen nooit meer
Een heel verhaal maar hopelijk helpt het. Verward, je wilde toch ook naar Canada als ik het me goed herinner?