di 24 jun 2008, 16:48
AOW uit het buitenland?
AMSTERDAM - Ik ben 73 jaar ik heb plusminus 20 jaar in het buitenland gewerkt. Daardoor wordt er ongeveer 20% gekort op mijn aow. Ik heb geen eigen vermogen moet daardoor noodgedwongen fulltime werken. Ik werk al sinds mijn 15e levensjaar dus ik heb toch genoeg premie betaald. Heeft u een Tip voor mij?
—————————————–
Als u 20 jaar in het buitenland gewerkt heeft, wordt er waarschijnlijk geen 20 maar 40 % op uw AOW-uitkering gekort; 2% voor elk jaar dat u niet in Nederland woonde. Heeft u overigens al geinformeerd in het land waar u gewoond heeft of u geen recht hebt op (een deel van) de daar geldende oudedagsuitkering?
U bent nu 73 en moet doorwerken omdat uw AOW te laag is om van te leven.
Wanneer u minder heeft dan het sociaal minimum, dan kunt u bijstand aanvragen. Dit doet u bijna altijd bij de gemeente. Maar woont u in één van de volgende gemeenten, dan kunt u bij de Sociale Verzekerings Bank (SVB), terecht:
Aa en Hunze, Aalten, Apeldoorn, Assen, Beek, Binnenmaas, Borger-Odoorn, Brummen, Cromstrijen, Cuijk, Culemborg, Delft, Den Haag, Deventer, Ede, Eindhoven, Enschede, Epe, Halderberge, Heemskerk, Heerlen, Hellevoetsluis, Helmond, Hillegom, Hoorn, Katwijk, Korendijk, Leek, Leiden, Leiderdorp, Leudal, Lisse, Lith, Maarssen, Maasdonk, Maassluis, Marum, Noordenveld, Noordoostpolder, Noordwijk, Noordwijkerhout, Nijmegen, Oss, Oud-Beijerland, Oude IJsselstreek, Overbetuwe, Reiderland, Rotterdam, Scheemda, Schinnen, Sittard-Geleen, Smallingerland, Strijen, Teylingen, Tynaarlo, Utrecht, Velsen, Vlaardingen, Winschoten, Winterswijk, Zoetermeer en Zutphen.
U krijgt uw AOW-pensioen én de bijstandsuitkering dan via de SVB. Ook voor andere gemeenten gaat de SVB de uitvoering overnemen. Als dit voor uw gemeente geldt, ontvangt u hierover bericht.