aow bij emigratie

• mark

Aboutaleb wil migranten informeren over AOW

Uitgegeven: 18 juni 2008 14:22

Laatst gewijzigd: 18 juni 2008 16:51

DEN HAAG - Alle emigranten en migranten moeten voortaan worden geïnformeerd over welke gevolgen hun verhuizing naar of uit Nederland heeft voor hun AOW.

ANP

Ze kunnen dan maatregelen nemen om te voorkomen dat ze later een onvolledige AOW-uitkering krijgen. Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken heeft dat woensdag gezegd tijdens een bijeenkomst van de Stichting Pensioenkijker in Leiden.

Hij wil de Sociale Verzekeringsbank (SVB), die de AOW uitvoert, inschakelen om alle migranten te bereiken. Ook voor de gemeenten ziet hij een rol weggelegd.

Buitenland

Voor elk jaar dat iemand tussen zijn 15e en 65e buiten Nederland woont, ontvangt hij 2 procent minder AOW. Via de SVB is het mogelijk dat AOW-gat te repareren.

• Maartje

Wij hebben ook een offerte opgevraagd je hebt een jaar de tijd om het af te sluiten na vertrek. Ze vragen je huidige salaris en wat je toen verdiende in NL.

Het kwam bijna op 1200 europer jaar en mijn man werkt niet eens voltijds.

Als je dan onze salarissen hier vergelijkt betekent dit ruim 1,5 maand aan vol salaris aan premie.

Ik heb het eens nagevraagd maar als je dus voor die tijd het loodje legt voor je 65

dan kan dus iedereen ook nabestaanden naar je geld fluiten.

Wil je toch iets afsluiten sluit dan een soort levensverzekering af of in ons geval

onroerend goed. Dan komt er tenminste iets vrij.

Dit advies komt trouwens van een klant van mij die in de pensioenen zat dus

dan zal het wel helemaal ook berekend zijn.

gr M

• dirk

maartje@ alleen AOW ontvangen is ook geen vetpot, en daarom kan je hiernaast ook nog een spaarregeling afsluiten of een mooi huis kopen en afbetalen.als dit allemaal te duur is dan doe je niets en krjig je toch wel bijstand denk ik als je 65 jr bent.

• Niels

Is er nog wel AOW als ik 65 ben (over 40 jaar)?

Een econoom vertelde me dat het pensioenstelsel zoals het thans in elkaar zit onhoudbaar is in de verre toekomst. Ik ga niet vanuit het buitenland meebetalen aan een voorziening die tegen de tijd dat ik er recht op heb mogelijk niet meer bestaat. Zorg wel zelf voor mijn oude dag.

• Ernst-Jan

Ik heb ook een offerte aangevraagd. Na rekenen blijkt dat je beter kunt sparen en/of aandelen kopen (met minstens tien jaar looptijd) want dan heb je meer dan wat een SVB-verzekering oplevert. Een SVB-verzekering kun je gedurende maximaal tien jaar afsluiten. En wie weet bovendien of de AOW tzt bestaat?

Als je naar NL terugkeert (na je 65e, waarom zou je?) kun je bovendien bijstand aanvragen.

Kortom: je hebt er weinig aan.

• stippel

Hoi Ernst-Jan,

Bijstand aanvragen kan inderdaad, maar mocht je tegen die tijd nog eigen bezittingen hebben (spaarcentjes, een huis o.i.d.) en terug in NL zijn, dan gelden daarvoor dus ook de bijstands-voorwaarden (eerst opeten voor je in aanmerking komt). En je komt uiteindelijk financieel uit onder het niveau van een volledige AOW, ook met aanvullende bijstand.

Sparen zet meer zoden aan de dijk dan bijverzekeren. Als je dat van tevoren weet, kun je daar op anticiperen. Veel mensen emigreren zonder dat ze beseffen dat er verschil is tussen AOW en een pensioen…

Laat je geen woekerpolis aansmeren, he? In het verleden behaalde resultaten zijn…

• Ernesto

Je hebt gelijk Stippel, je kunt beter sparen of op langere termijn beleggen. En bijstand krijg je inderdaad als je geen eigen huis en vermogen hebt. Je kunt zowieso beter wegblijven uit NL want tegen de tijd dat je oud en verzorging nodig hebt kun je veel beter elders anders zitten dan in die oer-slechte Nederlandse bejaarden-tehuizen.

En zeer zeker geen pensioen opbouwen via zo'n verzekering-koopsomplos, je betaalt je blaauw aan kosten.

• Peter

De zorg is in NL idd erg belabberd….20 jaar geleden was het nog TOP…thans hangen we onderaan in de middenmoot….landen zoals ierland,Griekenland,Spanje en ook Frankrijk zijn ons voorbijgestreefd. Ik durf zelfs te stellen dat in Thailand de zorg beter is (voor veel minder geld) dan in Nederland. En de tijd dat alle Thai arme sloebers waren ligt echt ver achter ons…..

Dat geldt mi ook voor het onderwijs in Nederland. Dat kan je samenvatten in een paar kernwoorden…duur….slecht (!)….en ingewikkeld systeem. Maar bovenal NIET erkend buiten de EU. Ga maar eens proberen aan de bak te komen met een HBO studie uit NL in de VS of zo…ze lachen je uit!!!!

Peter

• mark

di 24 jun 2008, 16:48

AOW uit het buitenland?

AMSTERDAM - Ik ben 73 jaar ik heb plusminus 20 jaar in het buitenland gewerkt. Daardoor wordt er ongeveer 20% gekort op mijn aow. Ik heb geen eigen vermogen moet daardoor noodgedwongen fulltime werken. Ik werk al sinds mijn 15e levensjaar dus ik heb toch genoeg premie betaald. Heeft u een Tip voor mij?

—————————————–

Als u 20 jaar in het buitenland gewerkt heeft, wordt er waarschijnlijk geen 20 maar 40 % op uw AOW-uitkering gekort; 2% voor elk jaar dat u niet in Nederland woonde. Heeft u overigens al geinformeerd in het land waar u gewoond heeft of u geen recht hebt op (een deel van) de daar geldende oudedagsuitkering?

U bent nu 73 en moet doorwerken omdat uw AOW te laag is om van te leven.

Wanneer u minder heeft dan het sociaal minimum, dan kunt u bijstand aanvragen. Dit doet u bijna altijd bij de gemeente. Maar woont u in één van de volgende gemeenten, dan kunt u bij de Sociale Verzekerings Bank (SVB), terecht:

Aa en Hunze, Aalten, Apeldoorn, Assen, Beek, Binnenmaas, Borger-Odoorn, Brummen, Cromstrijen, Cuijk, Culemborg, Delft, Den Haag, Deventer, Ede, Eindhoven, Enschede, Epe, Halderberge, Heemskerk, Heerlen, Hellevoetsluis, Helmond, Hillegom, Hoorn, Katwijk, Korendijk, Leek, Leiden, Leiderdorp, Leudal, Lisse, Lith, Maarssen, Maasdonk, Maassluis, Marum, Noordenveld, Noordoostpolder, Noordwijk, Noordwijkerhout, Nijmegen, Oss, Oud-Beijerland, Oude IJsselstreek, Overbetuwe, Reiderland, Rotterdam, Scheemda, Schinnen, Sittard-Geleen, Smallingerland, Strijen, Teylingen, Tynaarlo, Utrecht, Velsen, Vlaardingen, Winschoten, Winterswijk, Zoetermeer en Zutphen.

U krijgt uw AOW-pensioen én de bijstandsuitkering dan via de SVB. Ook voor andere gemeenten gaat de SVB de uitvoering overnemen. Als dit voor uw gemeente geldt, ontvangt u hierover bericht.

• Henk

Het is overal slecht. Dat komt door het gebrek aan leiderschap. Democratie is ontzettend slecht omdat je steeds weer compromissen hebt en daarmee slappe oplossingen. Het is tijd voor een computergestuurde superregering.