Joehoe Bianca, applaus dat je het gewoon hebt geschreven en lak hebt aan een aantal mensen.
aangezien je vraagt om andere ervaringen:-) Hierbij die van mij uit Argentinie
Zwangerschap:
Hier heeft men veel respect voor een zwangere vrouw. Zo zijn er speciale parkeerplaatsen bij de shoppings en bij de kassa's van de bouwmarkt en supermarkt een speciale rij waar zwangere vrouwen voorrang krijgen. Ook een keer bij de C&A werd opeens een kassa speciaal voor mij geopend.
Hier ga je dus ook naar de gynaecoloog en beval je in het ziekenhuis. Een echo per kwartaal en iedere controle (1 x maand) gewicht en bloeddruk. Ook krijg je twee keer een urine en bloedonderzoek en een ECG voor het geval je onder narcose moet tijdens de bevalling.
Ook hier wil iedereen weten wat het is (ook de kassavrouw in de supermarkt bijvoorbeeld), en vele vonden het raar dat ik het niet wilde weten en dat we ook de namen niet vertelden. Dus we moesten zeer duidelijk bij iedere echo zeggen dat we het niet wilden weten.
Je krijgt ook om de haverklap een hand op je buik gedrukt….men wil allemaal voelen maar ja ze zijn nou eenmaal meer “handtastelijk” dan in nederland.
Bevalling:
In vele ziekenhuizen krijg je standaard een ruggeprik en veelal een onnodige keizersnee. Wij wilden een arts die voor natuurlijke bevalling is en ook het ziekenhuis is voor de natuurlijke bevalling. Dus geen ruggeprik. Er liep een verloskundige die me constant controleerde en 2 keer kwam de gyn. Ik lag in een prive kamer zoals hier wel gebruikelijk is als je een redelijke gezondheidsverzekering hebt. Toen het zover was, liepen we naar de verloskamer waar de man gewoon bij “moet” zijn. Hier is het een wet dat de man ook bij een keizersnee het recht heeft erbij te zijn. Na de geboorte werd ze gecontroleerd (kreeg al een vitamine K injectie en Hep B), terwijl de gyn met mij bezig was en daarna gewassen en aangekleed bij me gelegd. We liepen terug naar onze kamer met onze dochter bij ons en ze is niet meer van onze kamer afgegaan. Een verpleegster kwam mij regelmatig controleren (temperatuur en bloeddruk) en mijn dochter 1 keer per dag door de kinderarts. Ook helpt de verpleegkundige met borstvoeding enzo. Hier is het zeer gebruikelijk om de babies kaal te scheren na de geboorte en bij meisjes oorbellen te zetten. Kaal scheren is niet gebeurd en de oorbelletjes hebben we later gezet. De man mag gewoon op de kamer blijven slapen.
In principe mag je na 32 uur na de bevalling naar huis. De baby wordt dan gecontroleerd en jij als vrouw ook. Als beiden in orde zijn mag je naar huis.
Kraamtijd:
Tja dan kom je thuis en zoek het maar uit…..dat was wel even stressen maar ja het ritme is toch wel snel gevonden.
De hielprik wordt hier wel gedaan en als de baby 2.5 kg weegt ook de TBC vaccinatie.
Na 10 dagen moet je terug komen naar de gyn voor controle. En wij iedere week met de kleine naar de kinderarts, er is geen consultatiebureau. Na 1 maand moest er een echo van de heupjes gemaakt worden, haar ogen en gehoor zijn toen ook getest. Vervolgens 1 keer per maand controle bij de kinderarts.
Ook hier geen geboortekaartjes maar wordt iedereen telefonisch op de hoogte gebracht. Bijna iedereen geeft hier borstvoeding tenzij het niet gaat. Als je werkt heb je tot het kindje 1 jaar is, recht op 1 uur minder per dag werken.
Als er bezoek komt, wast men hun handen alvorens de baby te pakken. Iedereen wil de baby vasthouden en nee zeggen zit er eigenlijk niet in. Hier is zowiezo familieleven belangrijk dus de kleine is er altijd bij. En hier worden kinderen overal mee naartoe genomen dus ook met uit eten, bruiloften etc….
Hier wordt niets in de anus gestopt ook temperatuur opnemen bij een baby gaat onder de oksel en paracetamol is er in druppels. Naast borstvoeding krijgt de baby vitamine A, C en D. Bij 3 maanden ook ijzer en zodra er tandjes doorkomen fluor.
Verder gelden er dezelfde vaccinaties als in nederland.
Kinderen zijn heel belangrijk en iedereen is gek op kinderen en je krijgt constant waar je ook loopt commentaar op de kleine. Mensen draaien zich om om in de kinderwagen te kunnen kijken. Erg grappig.
Dit is mijn verhaal.
Groetjes