Tradities en lokale gewoontes rond zwangerschap, bevalling en kraamtijd

• Bianca

Nou, eindelijk de tijd om de meest gewraakte en gevraagde topic te schrijven.

Ik kan alleen maar spreken uit mijn ervaring en die van de gyn en ziekenhuis waarmee ik aanmerking kwam. En van de familie waartoe ik behoor. Het kan dus best zijn dat een andere gyn of ziekenhuis het anders doet. Uiteindelijk is dat niet zo belangrijk, het gaat immers om het verschil met NL en evt ervaringen van vrouwen die elders in de wereld zijn bevallen.

Zwangerschap:

allereerst ervaren de vrouwen hier de zwangerschap heel anders dan in NL.

In NL wordt alles wat los en vast zit over de zwangerschap gelezen, men weet wat er in de baarmoeder gebeurt, neemt foto's, gaat op zwangerschapgymnastiek of treft andere voorbereidingen op de bevalling etc etc etc. Het wordt gezien als een bijzonder event en iedereen leeft mee. Hier wordt het ervaren als iets wat bij het leven hoort en je bent gewoon zwanger zonder al die poespas erom heen.

De begeleiding wordt gedaan door een gyn en ik moest elke maand voor controle.

Bij elke controle kreeg ik een echo, wordt mijn gewicht gewogen en mijn bloeddruk gemeten. Op een gegeven moment als het geslacht duidelijk zichtbaar is, wordt het verteld wat het is. Iedereen vraagt er ook naar of ik weet wat het wordt en willen dit dan ook graag weten.

Er is mij ooit verteld dat in een ander land de vrouwen niet eens naar de arts gaan maar pas naar het ziekenhuis gaan op het moment dat zij moeten gaan bevallen.

Bevalling:

Tijdens de bevalling kreeg ik de volgende standaard controles en moest ik me aan de volgende procedures onderwerpen:

* toediening van een klysma ook al wilde ik dit niet

* infuus waar glucose werd toegediend en later een pijnstiller en slaapmiddel

* op het moment dat de bevalling dichtbij kwam, werd ik naar de verloskamer gereden en mocht mijn man ook mee. Dit wordt overigens steeds vaker gedaan.

* zodra de baby is geboren kreeg ik een slaapmiddel (waar ik overigens niets van afwist) en zodoende had ik de nageboorte niet meer meegemaakt.

* werd wakker op de recouverkamer en inmiddels was ik gewassen en nagekeken door de gyn, de baby gewassen en nagekeken. Ik mocht haar eventjes vasthouden, mijn man fluisterde in elk oor een korantekst en toen werd zij naar een aparte kamer gebracht. Ik werd naar een slaapzaal gebracht en mocht de baby niet bij mij houden.

* de volgende ochtend kreeg ik een sliert van personeel aan mijn bed, feliciteerden mij met de geboorte maar had geen idee wie zij waren.

* toen ik mijn dochter wilde meenemen werd zij door de zuster aangekleed. Er werd aan mij gevraagd of er gaatjes geprikt mocht worden.

Geboortekaartjes worden niet verstuurd maar er wordt gebeld naar de familie om het nieuws aan te kondigen en zij vertellen het automatisch weer door aan anderen.

Kraamtijd:

deze duurt drie dagen en de vrouwen komen om voor het gezin te koken.

Er wordt meestal soep klaargemaakt en dan vooral met die ingredienten die de borstvoeding op gang brengen. Ook komt er dan kraamvisite op elk moment van de dag, ook op tijden die voor jou niet uitkomen (en waag het niet om daar iets van te zeggen!). Er wordt meestal geld in de kleertjes van de baby gestopt. Er werd gevraagd of ik een zoutbadje voor haar had klaargemaakt (om vervolgens ingesmeerd te worden met olie en dan een week niet wassen. Nee dus).

Ook wordt er hier nog stevig ingebakerd.

Na een week moest ik naar de gyn voor de nacontrole (in NL 6 weken na de geboorte), dit deed zij dmv alweer een echo,zij keek de baby ook na en woog haar gewicht en de stand van het bekken wordt bekeken.

Tot mijn grote schrik werd het navelstompje onder het klemmetje gewoon doorgeknipt. De rest moest er maar gewoon afvallen.

Er wordt hier geen hielprik gegeven zoals dat standaard in NL gebeurt, maar je kunt er wel om vragen en dan moet je naar een laboratorium om het te laten uitvoeren. In NL wordt bij het geven van borstvoeding geadviseerd om vit. K en D extra toe te dienen aan de baby. Dat gebeurt hier niet en vit. K is hier niet eens verkrijgbaar.

Verder is men gauw geneigd om een kindje een pijnstiller te geven als het koorts o.i.d. heeft terwijl het in NL wordt afgeraden, zeker in het eerste levensjaar.

Er wordt komijn toegediend als de baby moeite heeft om 's avonds te slapen of een middeltje van de apotheek. Heeft een baby last van verstopping dan wordt er een stukje zeep in de anus gepropt; het schijnt dan laxerend te werken.

In NL draait het hele ritme om de baby, hier draait de baby met het ritme van het gezin mee (m.u.v. de voedingen) en het viel mij op dat zij niet of nauwelijks met de baby spelen.

Dit waren tot nu toe mijn ervaringen en dingen die ik in de loop der tijd heb gezien. Herkennen jullie dit of was dat bij jullie totaal anders?

• Eric S'pore

:-)

• Saska

Het stukje zeep word/werd in Nederland ook toegepast ;-) en naar het inbakeren gaan ze geloof ik steeds meer terug.

Wel heel interessant om jou ervaring te lezen, ik weet dat het hier in Canada ook heel anders toegaat dan in Nederland.

Alleen van verhalen dan, mijn enige ervaring zijn 2 Nederlandse bevallingen.

Alsnog van harte met je baby (beetje laat sorry)

• Herman

Ben niet eens blond ! :-) Maar euh … waar is ‘hier’ ?

• Expat

…He he, Bianca dat is er uit.

Volgende keer je verhaal over hoe je in een kleien hutje in congo beviel met die 102 jarige medicijnvrouw naast je…die hoe flauw van haar, alleen afrikááns sprak!

We zijn gewaarschuwd :-)

• ElviraUK

Leuk en informatief verhaal Bianca! Goed dat je dit gedaan hebt trouwens. En trek je in godsnaam niets aan van de verzuurde types die ongetwijfeld met hatelijke opmerkingen gaan komen. De eerste is al gesignaleerd!

• Bianca

Hier is Jordanie.

• Bianca

Ben erg benieuwd hoe het dan in Canada er aan toe gaat.

Ook al heb je geen persoonlijke ervaringen, je hebt wel verhalen gehoord, dus ik zou zeggen: leef je uit!

Enne ja, ook in NL is inbakeren in zwang. Je kunt zelf hele leuke inbakerzakjes (ik noem ze maar zo) verkrijgen. Ik heb zo'n vermoeden dat het een hype is.

• Bianca

Ik hou je op de hoogte als dat gaat gebeuren! :D

• henriette

leuk om te lezen. Weet je ook waarom dat slaapmiddel is ?