Voor- en nadelen emigreren

  • stikkie

    Ik sta op het punt om voor 2 jaar in Oman te gaan werken.

    nu mijn vraag:wat zijn de voor- en nadelen?belasting technisch gezien oa.

  • mark

    Emigratie is eigenlijk een definitief verhuizen naar een ander land.

    Je verbrandt alle schepen achter je!

    Echter jij gaat slechts voor twee jaar naar het buitenland.

    Belasting tecnisch kan ik dat zo niet zeggen:

    1) word je uitgezonden door je bedrijf

    2) waar krijg je inkomsten?

    3) Heb je nog inkomsten in Nederland?

    4) heb je nog een koophuis in Nederland

    5) Wie betaalt je ziektekosten

    6) laat je je uitschrijven uit Nederland ( AOW)

    7) Wie betaalt je pensioen

    8) Wat ga je over twee jaar doen, kom je terug bij je (oude) bedrijf

    ETCETERA ETCETERA. Kortom nav twee zinnetjes kan ik geen zinnig antwoord geven.

  • stikkie

    Ik ben blij met al deze extra vragen.

    Ik blijf in dezelfde keten werkzaam als waar ik nu werk.

    Ik word in mijn nieuwe thuisland uitbetaald,dus heb geen contract meer in nederland.

    op het moment woon ik in een huurhuis.

    De ziektekosten worden door mijn nieuwe werkgever vergoed,maar als ik ingeschreven blijf staan in nederland moet ik hier ook doorbetalen,aangezien elke nederlandse burger verplicht is een verzekering(zorg) te hebben.

    Na deze periode van 2 jaar weet ik nog niet hoe het verder loopt.het kan zijn dat ik verleng maar ook dat ik terug kom.Dus die optie is nog open.

    Mochten er nog meer dingen zijn dan hoor ik dat graag.

  • Eric S'pore

    Stel je vragen eens aan je HR / P&O manager, daar zit hij / zij voor.

    Eric

  • Just (JoHo)

    Ook als je ingeschreven bent, maar daadwerkelijk woonachtig en werkzaam (met lokaal contract) bent buiten NL, dan hoef / mag je officieel niet je zorgverzekering aanhouden. Maar als ik dit zo lees (lokaal contract, 2 jaar, huurhuis, etc), dan lijkt het me het meest logisch om je uit te schrijven bij de gemeente, je huurhuis zal je ook wel stoppen? Als is het maar omdat het officieel zelfs verplicht is. Ook belastingtechnisch lijkt het me logischer om uit te schrijven.

    Verlies van AOW kan evt vrijwillig via de SVB worden bijverzekerd. Of dat echter interessant is, is een tweede. Ben je alleen, of gezin, of…? Qua sociale voorzieningen en nabestaandenvoorzieningen ga je er iha op achteruit. als alleenstaande wat minder, maar hou dan je pensioenopbouw in de gaten. Vaak krijg je in dergelijke situaties gewoon ene hoger bruto loon, en kan je het beste gewoon maandelijks wat apart zetten, voor de diverse doeleinden.

    Na 2 jaar kan je opnieuw bekijken hoe en wat. Blijven, naar een ander land, of terug naar Nederland. Let er op of je ziektekostenverzekering tegen die tijd kan worden “meegenomen”, anders kan je nog een probleem krijgen bij acceptatie voor een nieuwe internationale verzekering als er tussentijds iets is gebeurd.

  • stikkie

    dank je wel just en de anderen voor de info tot nu toe.maar blijf vooral reageren :-)

  • stikkie

    nog even over het belasting technische…wat zou mijn voordeel er van zijn?

    buiten dat ik taxfree salaris krijg.

  • Just (JoHo)

    Dat je aldaar belasting betaald, en niet in NL. En als het tax free is, is dat mooi meegenomen; realiseer je alleen wel dat je dan waarschijnlijk zelf verantwoordelijk bent voor arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, pensioen etc. Overigens los je dat niet op door ingeschreven te blijven, maar geeft het hogere taxfree salaris wel ruimte dit eventueel (deels) te verzekeren / bij te sparen.

    En verder, “welk voordeel heeft het” - er is niet altijd vrije keuze he?! Soms “moet” iets gewoon ….;-)

  • stikkie

    Hahaha,daar heb je gelijk in :-)

    Dus jouw advies,uitschrijven?!

  • Just (JoHo)

    Ik ken niet je gehele persoonlijke situatie, maar het lijkt me wel het meest waarschijnlijk. Je zegt ook je woning op? Wanneer ga je eigenlijk weg?

    Bel evt ook even naar de belastingdienst voor aanvullende info mbt vertrek naar het buitenland.