De goede reden

• henriette

mijn man nam een baan aan in een ander land , dus niet uitgezonden ook al doet hij wel hetzelfde werk. Het kwam gewoon zo uit.

Ik denk dat puur onvrede met NL alleen niet genoeg is . Er zal toch ook onvrede met je leven / werk ofzo bij moeten komen. Gek zijn op een ander land. En gewoon ergens anders meer kansen zien om je dromen te verwezelijken. Maar hou wel in de gaten dat er in elk land wel iets is waar je het niet mee eens bent of ieg moeite mee hebt.

• anne

Ja zeker zijn er mensen die vertrekken omdat ze denken dat het gras in een ander land groener is. Ik ken ze (virtueel dan he ;)) en je staat er nog van versteld hoe veel het er zijn.

En ik vind het in NL wel geweldig en heb er niets op aan te merken, ik heb het er prima naar mij zin. Nederland is niet de reden voor ons om te emigreren, maar zoals ik eerder zei de roep naar avontuur en om gezondheidsredenen.

• Henk

Ik denk dat onvrede, direct of indirect, juist de voornaamste reden is dat mensen emigreren.

Als je emigreert voor het avontuur, dan ben je niet tevreden met je huidige (saaie) bestaan.

Als je emigreert voor meer ruimte en natuur, dan ben je dus ontevreden over het gebrek aan ruimte in Nederland.

Als je emigreert om financiele redenen, levensstijl, politiek, enz. dan doe je dit toch alleen omdat je dit in je huidige land in onvoldoende mate bevredigd?

Wie haalt zich nu alle ongemakken die emigreren met zich meebrengt op zijn/haar hals als je echt niets te klagen hebt?

Het enige dat ik niet begrijp is dat mensen als reden tot emigratie aangeven dat er teveel buitenlanders in Nederland zijn. Emigreren om racistische redenen, om vervolgens zelf ergens “allochtoon” te worden.

• anne

Waarom zou een reden tot emigratie nou altijd uit ‘negtaieve’ gevoelens moeten zijn, want zo zie ik onvrede toch echt wel. Een saai leven heb ik hier absoluut niet, maar het is toch fantastisch dat je in deze tijd de kans krijgt om het leven en de cultuur in een ander land te proeven. En dan neem je de ‘ongemakken’ op de koop toe.

• Sophia

Verward, ik vind de vragen die je stelt heel goed, en de “onvrede” die je noemt ook prima redenen om te emigreren.

“Verliefd” zijn op een bepaald land op een realistische manier, meer ruimte, persoonlijke ontwikkeling… dat zijn prima redenen. Klimaat KAN een overweging zijn, hoewel ik zelf denk dat als het niet om gezondheidsredenen is, je heel snel bent uitgekeken op eeuwige zon, maar naar mijn mening kan je daar pas over meepraten als je een paar jaar in zo'n land hebt gewoond, vakantie telt NIET.

Maar je ergeren aan de maatschappij, egoïstische mensen, politiek slecht klimaat of “ik wil eens wat anders” zijn in mijn ogen minder goede redenen. Mensen zijn overal mensen, politiek heeft overal goede en minder goede kanten, en “ik wil eens wat anders” kan je beter oplossen met een flinke lange vakantie, nieuwe baan of een nieuwe hobby.

Ik vond de vergelijking met een nieuwe baan wel leuk. Dezelfde redenen gelden denk ik ook voor emigreren.

Mijn man en ik hebben samen tussen ons in vijf verschillende landen gewoond en hebben 3 (binnenkort 4) nationaliteiten, met uiteenlopende culturen, en we hebben de luxe dat we in al die plaatsen KUNNEN wonen. We weten dat er overal “onvrede” is. Mijn man is vertrokken van een subtropisch eiland dat als het absolute paradijs wordt gezien door velen, en nog steeds horen we vaak “Je kunt DAAR wonen en toch heb je gekozen voor HIER?!?!?” En dan denken ze dat we gek zijn geworden. Toch zien wij British Columbia als een van de schitterendste plekken op aarde… ik zou niet snel weg willen.

Anderen zijn met hangende pootjes teruggegaan naar Nederland, zoals iedereen hier al heeft gezegd, het is zo persoonlijk!

• Saska

Hoekun jij nu meerdere nationaliteiten hebben, Nederland accepteerd geen dubbele nationaliteit…of heb je die opgegeven om zodoende meerdere te kunnen hebben.

En wat is het voordeel van 4 nationaliteiten?

• Sophia

Is waar… ik zou zelf trouwens niet aanraden daarbij de schepen achter je te verbranden. Die ongemakken die je eerst op de koop nam, kunnen wel eens onoverkomelijk worden. Heimwee is ook iets raars… je denkt dat je het NOOIT zult hebben en de eerste maanden heb je nergens last van. Dan opeens zit je te brullen van het huilen dat je terug wilt… zeker als dingen tegenzitten… en je kan jezelf niet geloven. Je was altijd zo judgmental (sorry kan even niet op het woord komen, tis al laat) over anderen en hun molentjes en zoete herinneringen, en opeens WIL JE TERUG. NU!!!!!! Alles is stom, het land is naar, de mensen zijn dom, de cultuur is achterlijk, het weer is vreselijk, de regering is achterlijk, de winkels zijn afschuwelijk. Daar kan je even doorheen bijten… en is vaak na een dagje weer voorbij… maar mocht je om wat voor reden ook ECHT terug willen, is het toch fijn om een achterdeurtje open te hebben.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat alleen mensen die zelf ooit zijn vertrokken en alles hebben achtergelaten dat gevoel kennen, en waarschijnlijk ook niet iedereen. Och wij mensen zijn van die tegenstrijdige wezens… :)

• Sophia

Nee ik heb mijn Nederlandse nationaliteit niet opgegeven maar getrouwd zijn met een “buitenlander” heeft z'n voordelen :) We hebben niet gekozen voor dubbele nationalteit, maar soms brengt het leven dat met zich mee :)

• Sophia

Oh je vroeg wat voor voordelen? Het grootste voordeel is dat tussen ons twee de halve wereld openstaat om te gaan wonen. Een luxe die niet iedereen heeft, en we zijn er erg blij mee.

• Bianca

Heel erg herkenbaar Sophia!!!