Verward, ik vind de vragen die je stelt heel goed, en de “onvrede” die je noemt ook prima redenen om te emigreren.
“Verliefd” zijn op een bepaald land op een realistische manier, meer ruimte, persoonlijke ontwikkeling… dat zijn prima redenen. Klimaat KAN een overweging zijn, hoewel ik zelf denk dat als het niet om gezondheidsredenen is, je heel snel bent uitgekeken op eeuwige zon, maar naar mijn mening kan je daar pas over meepraten als je een paar jaar in zo'n land hebt gewoond, vakantie telt NIET.
Maar je ergeren aan de maatschappij, egoïstische mensen, politiek slecht klimaat of “ik wil eens wat anders” zijn in mijn ogen minder goede redenen. Mensen zijn overal mensen, politiek heeft overal goede en minder goede kanten, en “ik wil eens wat anders” kan je beter oplossen met een flinke lange vakantie, nieuwe baan of een nieuwe hobby.
Ik vond de vergelijking met een nieuwe baan wel leuk. Dezelfde redenen gelden denk ik ook voor emigreren.
Mijn man en ik hebben samen tussen ons in vijf verschillende landen gewoond en hebben 3 (binnenkort 4) nationaliteiten, met uiteenlopende culturen, en we hebben de luxe dat we in al die plaatsen KUNNEN wonen. We weten dat er overal “onvrede” is. Mijn man is vertrokken van een subtropisch eiland dat als het absolute paradijs wordt gezien door velen, en nog steeds horen we vaak “Je kunt DAAR wonen en toch heb je gekozen voor HIER?!?!?” En dan denken ze dat we gek zijn geworden. Toch zien wij British Columbia als een van de schitterendste plekken op aarde… ik zou niet snel weg willen.
Anderen zijn met hangende pootjes teruggegaan naar Nederland, zoals iedereen hier al heeft gezegd, het is zo persoonlijk!