waar naar toe, wat en hoe

• isan boer

Hallo Joke,

Wat is nu de temperatuur daar ?

En kan je daar wennen na al die Africa jaren ?

Ik zelf kan wel goed tegen de koude,maar het went nooit.Altijd sokken en schoenen aan etc.Als je niet beter weet heb je ook geen last,mijn Opa en Oma nooit over horen klagen.Ze hadden hout en kolen kachels,en wisten niet beter.

Ook kookte Oma op de kachel(ringen uit halen en de ketel en pot laten zakken.

Kwam zomaar even bij me op,zal wel door het stemmige weer buiten komen,en de jaar wisseling.

Goede jaarwisseling daar in het Noorden.

• Jo.

Hoi.

Ik kende de uitdrukking “Ik heb het nog nooit zo koud gehad als in Afrika” niet, voordat ik zelf in Afrika woonde.

De huizen zijn daar niet op kou gebouwd, maar om de warmte er uit te houden.

Zo zijn de huizen hier gebouwd om te kou er uit te houden.

De kou is hier ook anders dan in NL.

De lucht is veel droger, daardoor voelt het lang zo koud niet aan.

Kinderen/jongeren lopen nog in een enkele t-shirt rond ook als het onder nul is.

We hebben/hadden ook minder regen dan in NL.

Het vrienst, er valt sneeuw, die blijft liggen en isoleerd en de zon schijnt (als die boven de bergen uitkomt).

Door de witte wereld, de staalblauwe lucht en de warmte van de zon die ook weer op de sneeuw gereflecteerd wordt, is het in de winter eigenlijk heel aangenaam.

Maar vergeet niet, ik woon aan de kust = geen 2 meter hoge sneeuwmuren, geen min 45 graden en geen hoge bergen die 4 maanden de zon weghouden.

Helaas het klimaat veranderd, meer regen, minder vrieskou, minder isolatie van de sneeuw.

Mijn kinderen hebben de eerste zes jaar(ongeveer) van hun leven geen schoenen of dichte schoenen gedragen.

Zij vonden het een ramp om veel kleren en schoenen/laarsen te dragen.

De oudste vond sneeuw/ski'en, de naar buiten in elke vorm van weer met school een ellende.

Maar na drie jaar studeren op Gran Canaria weet ze dat warmte ook gaat vervelenen en z'n nadelen heeft en is ze weer blij in Noorwegen verder te studeren.

De jongste zit nu in haar eerste jaar op Gran Canaria en klaagt over koude voeten nu ze “thuis” is voor de kerst.

Ik denk ook dat zij er voor zal kiezen haar vervolg studie in NL te gaan doen.

De eerste jaren MOEST ik zomers naar een warm land om het echte zomergevoel te krijgen en te kunnen genieten.

Nu heb ik die behoefte niet meer, zolang ik maar met paarden op kan trekken en het droog is een aantal weken.

We zijn bezig een boerderijtje te kopen.

Als dat doorgaat, dan zit daar een hutje in de bergen op zo een bergnederzetting bij (denk aan Heidi in de bergen :D).

Dan wordt het koken en stoken op de manier die je van je opa en oma beschreef.

Water halen uit een riviertje en zo een buiten wctje.

• isan boer

Mooi verhaal ,over een Noordelijk land.Bedankt,zelf ben ik eens als jochie door de Lofoten gevaren,omdat de Noordkaap toen wegens stormen niet “te ronden”was.

Het was een machtige beleving,en we hadden wel een loods aanboord.In Moermanks konden we weer bunkeren.Die Noordelijke landen hebben altijd een geborgen plekje in mijn binnenste gehad.En vooral Finland,met name Lapland (dat ook doorloopt naar Noorwegen zo je weet) blijft me boeien.Een keer ben ik toen met een Fin in een weekend naar een Saan dorp gereden om rendier huiden te kopen.Dat was in 1963,en het lijkt wel een eeuw terug,maar ik zie die einders en kleuren nog nu nog zo helder voor me.

Landen met contrasten,en uitersten dat bleef trekken,en South East Asia is na mijn eerste bezoek mijn nieuwe basis geworden.

Het naar de Tropen gaan heeft zelfs geresulteerd om daar mijn hart te “verliezen”aan mijn huidige vrouw.Ze woont nu bij me nu in Holland,en na een periode van nieuwe taal,en gewoontes ,draait ze nu 100 % mee.

Toen je over paarden begon wist ik al weer,een paar jaar terug heb ik toen ook eens iets van jouw paardenliefde gelezen.Het was wel een bijzonder ras,maar wat weet ik niet meer.Maar Haflinger kan dat"?Of een Oostenrijks ras?

Nu ja,dat weer.Ik begrijp de sutuatie van jullie gezin,en ook de omstelling van warm en koud.Ook heb je gelijk dat altijd warm vele nadelen heeft,ik zie het in het licht van pensionada,en dan kan het mijn stroeve botten te goede komen.

Valt wel mee hóór,

Veel voorpoed gewenst,en een gezond 2008.

• Joke.

Ik wens jou ook een heel gezellig, gezond en voorspoedig 2008 toe.

• isan boer

Aan de pic te zien begrijpen we elkander!

Sweet home, with you family!