Hoi.
Ik kende de uitdrukking “Ik heb het nog nooit zo koud gehad als in Afrika” niet, voordat ik zelf in Afrika woonde.
De huizen zijn daar niet op kou gebouwd, maar om de warmte er uit te houden.
Zo zijn de huizen hier gebouwd om te kou er uit te houden.
De kou is hier ook anders dan in NL.
De lucht is veel droger, daardoor voelt het lang zo koud niet aan.
Kinderen/jongeren lopen nog in een enkele t-shirt rond ook als het onder nul is.
We hebben/hadden ook minder regen dan in NL.
Het vrienst, er valt sneeuw, die blijft liggen en isoleerd en de zon schijnt (als die boven de bergen uitkomt).
Door de witte wereld, de staalblauwe lucht en de warmte van de zon die ook weer op de sneeuw gereflecteerd wordt, is het in de winter eigenlijk heel aangenaam.
Maar vergeet niet, ik woon aan de kust = geen 2 meter hoge sneeuwmuren, geen min 45 graden en geen hoge bergen die 4 maanden de zon weghouden.
Helaas het klimaat veranderd, meer regen, minder vrieskou, minder isolatie van de sneeuw.
Mijn kinderen hebben de eerste zes jaar(ongeveer) van hun leven geen schoenen of dichte schoenen gedragen.
Zij vonden het een ramp om veel kleren en schoenen/laarsen te dragen.
De oudste vond sneeuw/ski'en, de naar buiten in elke vorm van weer met school een ellende.
Maar na drie jaar studeren op Gran Canaria weet ze dat warmte ook gaat vervelenen en z'n nadelen heeft en is ze weer blij in Noorwegen verder te studeren.
De jongste zit nu in haar eerste jaar op Gran Canaria en klaagt over koude voeten nu ze “thuis” is voor de kerst.
Ik denk ook dat zij er voor zal kiezen haar vervolg studie in NL te gaan doen.
De eerste jaren MOEST ik zomers naar een warm land om het echte zomergevoel te krijgen en te kunnen genieten.
Nu heb ik die behoefte niet meer, zolang ik maar met paarden op kan trekken en het droog is een aantal weken.
We zijn bezig een boerderijtje te kopen.
Als dat doorgaat, dan zit daar een hutje in de bergen op zo een bergnederzetting bij (denk aan Heidi in de bergen ).
Dan wordt het koken en stoken op de manier die je van je opa en oma beschreef.
Water halen uit een riviertje en zo een buiten wctje.