waar naar toe, wat en hoe

• ontevreden in Nederland

Hoezo paarlen voor zwijnen?

Ik denk dat het gros van de mensen die besluit te emigreren dat niet doet omdat er een gevoel bestaat dat het niet beter zou kunnen dan de huidige situatie. Mijn ontevredenheid in Nederland heeft vooral te maken met het feit dat de samenleving (de mensheid) steeds individualistischer wordt (of egoïstsich) en de overheid, dwingend gaat opleggen dat mensen voor elkaar moeten zorgen in praktische zin. Mijn Nederlandse wortels en het culturele erfgoed neem ik inderdaad mee en daar is ook niks mis mee. Misschien het verschil tussen respect en chauvinisme ?

Je noemt jezelf expat en ik denk dat daar precies de crux zit. Als expat ben je bezig om geld te verdienen voor (meestal) een miljardenbedrijf of multinational, zonder de intentie te hebben om ergens te integreren en de rest van je leven door te brengen. Als emigrant heb je die intentie wel. Wat kan ik brengen of toevoegen ln het land waar de keuze op valt, lijkt me dan ook een belangrijke vraag, naast wat kan een nieuw moederland voor mij betekenen.

Voor de rest kun je je commentaar voor je houden, het voegt niks toe en ik zit er in ieder geval niet op te wachten. Gelukkig heb ik van anderen wel antwoorden gekregen waar ik iets mee kan.

• dirk

wat expat schrijft daar ben ik het helemaal mee eens.in het buitenland zitten ze niet te wachten op kankerende nederlanders die afgeven op hun land dat behoord tot een van de rijkste landen van europa !! mensen gaan emigreren voor het avontuur of voor de zon en de helft van de mensen is binnen 3 jaar weer terug met een schat van ervaringen en leuke herinneringen.

• Sophie vdP

Precies, als je uit Nederland weggaat omdat de anderen niet leuk of goed zijn kom je jezelf enorm tegen… Mijn besluit om uit Nederland weg te gaan heeft niet te maken met ons belastingstelsel (gedeelde smart is immers halve smart, toch?) en ik ben nog steeds van mening dat je zelf ook een bijdrage hebt aan de maatschappij.

• stippel

Ik vond wat Expat zei ook heel redelijk. De maatschappij, dat ben jij…. Ik geloof dat Aristotoles 2000 jaar geleden al klaagde dat de mensen steeds individualistischer werden… Misschien bewijst dit alleen maar dat mensen graag klagen!

Emigreren is echt bloed, zweet en tranen in het eerste jaar. En je kunt zelf heel mooie plannen hebben over integreren en aanpassen, maar je bent wie je bent en je nieuwe medelanders hebben zo hun eigen meningen over nieuwkomers (zoals wij Nederlanders die ook zo graag hebben over de nieuwkomers in ons land).

Ideetje / tip voor werk: Als je onderwijservaring hebt en vloeiend Engels spreekt, kun je in principe op heel veel internationale scholen in niet-Engelstalige landen aan de bak. Er wordt dan waarschijnlijk wel van je verwacht dat je ‘gecertificeerd’ bent in Engels en een papiertje hebt waarmee je dat aan kunt tonen. Daar zijn Cambridge-examens voor het ‘Certificate of Proficiency in English’ (CPE) voor.

Succes met de plannen!

• Ruud & Odette, Pl. Coco, CR

Costa Rica is een heerlijk land om te wonen, al is het land niet voor iedereen. Het is een land in ontwikkeling. Op sommige gebieden is het of je 10-15 jaar terug gaat in de tijd, op andere gebieden loopt het land gelijk aan de westerse wereld. Het is een relaxed leven, tenzij je je leven wil blijven leiden zoals in Nederland, dan is het een stressvol bestaan en dan is het land niet geschikt voor je. Het levensritme, de efficiency (welke??), de cultuur zijn nu eenmaal heel anders en daar moet je mee leren leven.

Aan werk is het moeilijk te komen in Costa Rica. Je moet beschikken over een werkvergunning moet je eerst een werkgever vinden. De werkgever moet dan vervolgens de werkvergunning aanvragen, hetgeen een langdurige, omslachtige en zeker niet altijd succesvolle procedure is. Vandaar dat de meeste werkgevers er niet eens aan willen beginnen.

Er zijn verschillende types verblijfsvergunningen, met ieder zijn eigen set voorwaarden. Om daar iets meer over te weten te komen, moet je even off-board contact met ons opnemen.

Politiek gezien is Costa Rica een rustig land. Sinds 1948 geen leger meer, iedere vier jaar democratische verkiezingen, die ordelijk verlopen (en soms bijna feestelijk te noemen zijn), een gekozen president die maximaal vier jaar onafgebroken aan de bak mag.

Hoewel Costa Rica ook geen echt goedkoop land meer is, is het nog altijd goedkoper dan de Europese landen. Tenzij je erop staat om alleen geïmporteerde produkten/levensmiddelen te kopen, wil leven in een woning waar de airco 24 uur per dag draait, je frequent en luxueus uit eten wil. Onroerend goed is er nog steeds in iedere prijsklasse te vinden, afhankelijk van de regio waar je wil wonen. Bepaalde regio's zijn erg duur geworden, maar ook daar zijn nog goede deals te vinden, áls je weet waar je moet zoeken.

Belastingen zijn laag (vandaar dat het wegennet bijvoorbeeld niet overal even goed is. Waar geen of weinig belastinggeld binnenkomt, kan er ook niet veel gespendeerd worden, nietwaar?). Nog lang niet overal is telefoon beschikbaar, nog lang niet overal kun je internet krijgen, al probeert het land zijn inhaalslag te leveren.

En dan nog even over de afstand van Costa Rica naar Nederland. De snelste verbinding is Ams-Miami-Costa Rica, een vlucht van ong. 14 uur (inclusief overstaptijd). Afstand hóeft niet altijd een probleem te zijn, maar vergis je niet in de vluchtprijzen vanaf verre bestemmingen terug naar NL. Vanuit Costa Rica kost een retourticket naar NL beduidend meer dan van NL naar Costa Rica. Dat kán een rol spelen als je verder geen inkomsten hebt in het land (of in NL). De grote afstand kán ook erg vervelend zijn als je vanwege familieomstandigheden snel terug naar NL wil/moet. Zeker omdat je afstanden binnen Costa Rica (naar de luchthavens) meestal niet te groot zijn, maar wel errrrrg veel reistijd vergen.

Wie weet is Costa Rica wel een geschikte bestemming voor jullie. Maar zoek dat eerst goed uit via internet en ga dan voor een verlengde onderzoeksvakantie búiten het hoogseizoen (dec-apr) het land eens verkennen om te kijken of ook de diverse klimaten je bevallen.

Groeten,

Ruud en Odette, Playas del Coco, Costa Rica

www.smartmovecr.com

• Sophia

Klopt helemaal wat je zegt Expat… ik zou het heel misschien iets zachter hebben verpakt en ook een iets andere titel hebben gegeven… maar verder ben ik het met de inhoud helemaal eens. Klopt, er wordt licht over gedacht en de realiteit valt soms (heel vies) tegen… moet ik er wel gelijk bijzeggen dat ik (wij) heel erg geluk hebben gehad met waar we wonen… dat scheelt natuurlijk een stuk.

• Eric S'pore

Stoor je wat minder aan de media in NL, vorm je eigen realiteit.

Individualistisch is het overal in de wereld.

Eric

• Joke.

Auteur: jose (—.tilbu1.nb.home.nl)

Datum: 14-12-2007 00:07

Lieve mensen,

ik weet niet of sommige hem nog herinneren,

maar kent of herinnert 1 van jullie nog Khonkaen????

Voor diegene die hem kennen, heb ik een sobere mededeling.

Hij is ons helaas ontvallen!

Afgelopen dinsdagochtend is hij om 3 uur overleden…

Positieve gedachte en kracht gewens naar zijn vrouw en kinderen i Thailand

Toch wil ik jullie om wat hulp vragen…

Heeft 1 van jullie contact gegevens van zijn familie in rotterdam???

Zo ja, laat het aub dan even weten..

Alvast enorm bedankt..

met metta,

van mij

• Eric S'pore

Hoi Joke,

Ik heb Willem nooit persoonlijk ontmoet in Thailand, maar had wel regelmatig contact met hem via de mail enige jaren terug.

Ik las het gisteren op een van de thailand prikborden en schrok ook. Moge hij rusten in vrede en sterkte aan degenen die hij achterlaat.

Eric

• isan boer

Degene die wel iets weet is Toto(nickname)hij heeft het bericht van Willem KK geplaats op de isaan.prikpagina.Ook heeft hij de crematie gemeld,en dat 2 dochters uit Rotterdam over waren gekomen.

Toen Willem op Koh Samui woonde heb ik jaren met hem gemaild,en ge-chat.