Emigrant let vooral op het weer

• Goh

Emigrant let wel op weer, niet op zorg

Door MIRANDA MEGENS

http://www.ad.nl/binnenland/article1830476.ece

DEN HAAG - Als Nederlanders verhuizen naar het buitenland, oriënteren ze zich beter op het weer en op plaatselijke restaurants dan op de gezondheidszorg en sociale regelingen.

En andersom komen veel buitenlanders onwetend in ons land aan. Pas als het te laat is, komen ze er achter dat het thuis allemaal heel anders is geregeld. Het buitenlandse avontuur draait dan uit op een teleurstelling of financiële strop.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Sociale Verzekeringsbank (SVB), dat maandag wordt gepresenteerd.

Twee op de drie migranten staan van te voren niet stil bij de financiële gevolgen van hun verhuizing. Ongeveer een derde van de emigranten levert in op de sociale zekerheid en ruim tien procent van de remigranten is teleurgesteld.

De SVB zorgt voor de uitvoering van de AOW, kinderbijslag en andere sociale regelingen.

• willem

Ach, een leuk stukje “non” nieuws. Dagbladvulling in mijn ogen.

• Goh

voor jou misschien wel ;-)

Emigrant vergeet sociale zekerheid

Uitgegeven: 18 november 2007 11:45

Laatst gewijzigd: 18 november 2007 12:30

AMSTERDAM - Nederlandse emigranten moeten er meer rekening mee houden dat ze het recht op kinderbijslag, pensioen en andere uitkeringen kunnen verliezen. Ze kunnen voor onprettige verrassingen komen te staan als ze terugkeren.

Dat concludeert de Sociale Verzekeringsbank (SVB) uit een eigen onderzoek. De SVB regelt de uitkeringen.

Afweging

Tweederde van de emigranten betrekt de sociale zekerheid volgens het rapport niet bij de afweging al of niet naar het buitenland te gaan. “De reden dat mensen verhuizen is vaak dat ze een nieuwe baan hebben, of trouwplannen. Ze kijken vooral naar de cultuur van het land en hun toekomstplannen”, zegt een woordvoerder. “Over de sociale zekerheid maken ze zich niet druk.”

Onterecht, stelt de SVB. “In Finland krijg je bijvoorbeeld geen uitkering als je je baan verliest wanneer je geen lid bent van de vakbond. In sommige landen moet je drie keer zoveel premie voor sociale verzekeringen betalen als in Nederland. Het kan ook gebeuren dat je door de verhuizing niet eens verzekerd bent. Het is ook erg moeilijk dat allemaal uit te zoeken.”

Achteruit

http://nu.nl/news/1320433/30/Emigrant_vergeet_sociale_zekerheid.html

Mensen die naar Nederland verhuisden en later teruggingen, gaan er hierdoor volgens het rapport in één op de drie gevallen op achteruit. Van de mensen bij wie dat het geval was, stelt ruim veertig procent dat ze niet waren weggegaan als ze dit hadden geweten. Daarom moet er volgens de SVB een gids voor emigranten komen. “Net zoiets als een reisgids, maar dan voor mensen die in een ander land gaan wonen. Daar moet dan een begrijpelijke uitleg over de sociale voorzieningen in staan.”

Immigranten komen volgens het rapport vooral naar Nederland voor de toekomstperspectieven, een partner en de goede gezondheidszorg. Maandag houdt de SVB een conferentie over emigreren. Voor het onderzoek zijn ongeveer 4500 emigranten, immigranten en remigranten ondervraagd.

• dirk

als je jong bent dan zie je het leven door een rose bril en denk je niet aan oud worden.als je eenmaal de 50 jaar gepasseerd ben dan word je wakker en dan is het meestal te laat om het nog goed te regelen.mijn vrouw kwam naar Nederland toen ze 21 jaar was ,en zelfs zij heeft een behoorlijk pensioengat.

• bits

Zoals je al zegt voor een pensioengat hoef je echt niet naar het buitenland dat kun je gewoon oplopen als je hele leven in NL blijft. Het gaat erom wanneer je “wakker wordt” en of je er iets aan wilt doen. Het is een keuze die je maakt in je leven. De zekerheid van het Nederlandse bestaan of het avontuur van het buitenland met zijn voor- en nadelen. Trouwens in het buitenland kun je ook voor je pensioen sparen.

• Niels

Bangmakerij… lijkt eerder of Nederland mensen in het land wil houden die braaf blijven bijdragen aan premie´s, belastingen etc. “blijf vooral hier met al die fantastische uitkeringsmogelijkheden”.

• Hans

nou hier ben ik het 100% mee eens Niels!!!!

zo wil men nl de vergrijzing financieren. zou me niks verbazen als je over 10 jaar nog je AOW mee kunt nemen naar het buitenland!!!!!

in sommige landen wordt nu al het “woonland”principe toegepast….(zie de site vd svb)

Hans

• dirk

beste Niels ik begrijp niet wat je met bangmakerij bedoeld, de SVB wil de mensen alleen maar waarschuwen zodat ze met hun oude dag niet in de armoede zitten.

verder moet je in andere landen ook belasting betalen en heb je niet allerlei aftrekposten als zorgtoeslag,hypotheekaftrek,arbeidforfait,enz. groetjes dirk.

• Niels

Nederland ziet met lede ogen aan dat mensen vertrekken en eigen initiatief ontwikkelen. Emigratie is bezig een trend te worden. Hoe meer mensen vertrekken, hoe hoger de belastingen en premies voor de achterblijvers. “Dus mensen blijf alstublieft in NL”.

Kan zijn dat veel uitkeringen, kortingen etc. hoger zijn in NL, en inderdaad, er is door de overheid veel geregeld voor de burger. Maar de bureaucratie en regelzucht er om heen er om heen vind ik gekmakend en enorm tijdrovend (welke aftrekpost etc. een doolhof!). Zeker in de tijd dat ik eigen bedrijf had, ik dacht die Belastingdienst doet maar wat, wat een onoverzichtelijke papierbrij. Belastingen en premies betaal ik graag, maar mag ik van diezelfde overheid verwachten dat ze alles een beetje efficient regelt en mij niet opzadelt met tijdvretende administratie? Ik moet al gigantisch productief wat betreft het eigenlijke werk. Regel liever veel zaken zelf en in veel buitenlanden kan dat. Meer mogelijkheden tot eigen initiatief, voor pensioen zal ik wel zorgen. En ook zoiets als ruimere woningen. En in Belgie waar ik nu zit betere (service!) en goedkopere medische zorg.

• stippel

Lieve schatten, het gaat niet om het PENSIOENgat. Het gaat om de AOW. Oftewel het lullige bestaansminimumpje waar elke Nederlander recht op opbouwt door elk jaar dat hij in Nederland verblijft vanaf zijn vijftiende tot zijn vijfenzestigste. 50 jaar lang verblijven in NL, is 100% van dat lullige bestaansminimumpje. 4 jaar weg gaan is 8 % lullig bestaansminimumpje minder (hebben wij, liggen we niet wakker van). Moet je niet vragen wat er gebeurt als je 20 jaar wegblijft, dan krijg je bij terugkeer nog maar 60 % van een lullig bestaansminimumpje en mag je voor de rest een bijstandsuitkering aanvragen op je ouwe dag. Een aanvullende bijstandsuitkering die je alleen krijgt als je zelf geen centjes meer hebt. Eventueel woningbezit is dan handig ,want dan heb je wat om op te eten…

Je moet dan al heel vlijtig aan ‘pensioensparen’ gedaan hebben in je jonge snelle en wilde periode, wil je dat gat ooit nog op kunnen vangen. Collega's van mij op Aruba kwamen er dan achter als ze 40 waren, vulden dat gat, die waren maandelijks een derde van hun salaris kwijt om het gat te vullen.

Heel veel mensen vergeten dit en denken dat ze, als ze een pensioen opbouwen bij hun werkgever (bedoeld als aanvulling op dat lullige bestaansminimumpje) dat ze straks goed af zijn bij een eventuele terugkeer.

Een AOW-gat is een belangrijke reden dat er nog echt arme ouderen zijn in NL. Deze armoede is ook het lot van b.v. Turkse en Surinaamse immigranten die naar NL gekomen zijn en vanaf hun 25ste in de fabriek gewerkt hebben. Slechte pensioenopbouw (want ze zouden toch terug gaan) en een AOW van maar 80 % van dat lullige bestaansminimumpje.

Ach, tegen de tijd dat wij 65 zijn gok ik er niet op dat er nog veel over is van de sociale voorzieningen, maar je kunt maar beter gewaarschuwd zijn ;-)