Miskleum

• Joke.

Als je in NL een avond bij mensen op visite bent geweest en (bijvoorbeeld) ergens mee geholpen bent en je gaat weer weg……..dan zeg je “bedankt voor alles”.

Dat kan je in Noorwegen niet zeggen, want dat zeg je alleen bij een begravenis.

Ik heb die fout meerdere malen gemaakt.

De noren kussen elkaar ook niet op de wang, zoals Fengzi ook over zijn schoonmoeder aangaf.

Maar ze geven een wangetje (wang tegen wang).

Ik heb ook een paar keer de flater geslagen, dat iemand me een wangetje wou geven en dat ik kustte.

Op zich lijkt dat niet zo erg, maar je voelt de ander verstijven, schouders optrekken en zich ongemakkelijk afdraaien.

De laatste :

wij praten onderling nederlands, tenzij er een noor bij is.

Maar bijvoorbeeld in de winkels, op straat->nederlands.

Op een gegeven moment wisten we de weg niet en ik zei tegen mijn dochters “vraag even aan die knullen”.

Maar knullen in het noors betekend neu.ken.

Mijn dochters, net pubers, konden wel door de grond heen gaan, want die jongens keken verbaast op.

• Alexandra

Leuke verhalen staan er tussen.

Maar de grootste miskleuN vind ik toch wel dat er stelselmatig wordt gesproken over een miskleum.

Aangezien ik in een Engels sprekend land woon heb ik op taalgebied nog geen miskleunen begaan. Op cultuurgebied trouwens ook nog niet, daarvoor ken ik cultuur van het land te goed. Ik denk wel dat ik tussen alle supervriendelijke Ieren dikwijls opval als den botterik. Nederlanders zijn veel directer namelijk.

• Bianca

zoals de naam Sanne in het arabisch de geur van urine betekent en kus het vrouwelijk geslachtsorgaan….

• NoMother

Die keer dat ik in de VS uitgenodigd was voor een ‘Potluck dinner’.Ik had geen idee wat het was, dus ik belde iemand en vroeg wat ik in godsnaam mee moest nemen.Na veel heen en weer gepraat zij ze ten slotte; ‘neem maar vers brood mee, komt altijd van pas’.

Stond ik daar met een brood, terwijl iedereen allerlei verukkelijke schotels met hapjes en diners had meegenomen…ik schaamde me echt vreselijk.

Zoals ik me ook altijd schaamde als ik , idd nederlanders kijhard hoorde praten/klagen in het nederlands…dáár wil je niet bijhoren.En ALTIJD van die krenten die nog alles te duur vonden in de states…gruwelijk.

• stippel

En vraag een Arubaan ook niet of hij van sushi houdt. Dat betekent in het Papiamento gewoon ‘goor’.