Hai Joke,
Wij wonen sinds 2002 in Noorwegen en spreken de taal vloeiend, ook zijn we lid van 2 visclubs en hebben goed kontakt met vrienden en buren.
Toch mis ik de warmte en gezelligheid van NL hier, alles moet op afspraak en als wij niets laten horen zullen “hun” ook niet bellen. Er is weinig tot geen spontaniteit.
Tevens denk ik dat er een groot verschil is tussen het platte land en de grote stad, hier zitten we dus in de grote stad Bergen.
Het samenwerken met de Noren vindt ik een ramp, het zijn net blanke jamaicanen, gaat het vandaag niet, dan morgen of volgende week. Op tijd komen kennen ze niet en afspraken houden …..hu wat is dat.
Ook merk je dat het hele land nog 20 jaar achterloopt en jij sneller wil dan hun, wij kijken vooruit en zij kijken naar het einde vd middag.
Op zich klinkt dat super en een droom, maar om daar mee te werken is zeer lastig.
En dan begin ik niet over het weer…..
Ik heb deze “zomer” wel 2x in mijn korte broek gelopen, het is 28 Augustus en het is 8 graden buiten, zomer hebben we niet gehad.
Al deze kleine dingen bij elkaar doet ons langzaam denken aan een ander land.
Daar kan ik in ieder geval normale dingen kopen, want dat eten en drinken en inkopen blijft een ramp hier.
groetjes Raffie