toestemming van de bank om mijn huis te verhuren

• patricia

in 2005 was hypotheek aftrek alleen mogelijk als je huis leeg staat. Op het moment dat je het verhuurt gaat ie naar box 3 en krijg je inkomsten uit je huis en moet je belasting betalen.

Heel duidelijk is het overigens niet.

• Michelle

Goh ga ik even op vakantie zijn er opeens zoveel reacties. Bedankt allemaal. Voor zover ik weet heeft Brigitte gelijk en heb je inderdaad geen recht meer op hypotheekrente aftrek zodra je niet zelf in je woning woont. Tenzij de woning leeg staat en in de verkoop staat. Maar degenen die juist willen verhuren omdat ze nog niet willen verkopen hebben daar natuurlijk weinig aan. Dat van die aanslag over 1,2% van de waarde van je woning had ik nog nooit gehoord maar ik ga het uitzoeken, Zodra ik wat meer weet laat ik het jullie weten. Verder gaat natuurlijk je hypotheek omhoog als je het huis verhuurt dus met die extra kosten moeten we ook nog rekening houden. Geen wonder dat er zoveel mensen zijn die hun woning illegaal verhuren en geen toestemming van de bank vragen. Desalnietemin heb ik inmiddels contact met een aantal potentiele huurders en ga ik binnenkort bij de bank langs. Nee heb je, ja kan je krijgen toch?

• Michelle

Dit heb ik kunnen vinden:

"Over het belastbaar inkomen in box 3 dient u 1,2% inkomstenbelasting te betalen. Dit percentage is niet willekeurig gekozen. De belastingdienst gaat er van uit dat u minimaal 4% rendement zult maken over uw bezittingen (het werkelijke rendement is niet relevant). Van deze 4% vraagt de belastingdienst 30% vermogensbelasting. 30% van 4% is 1,2%.

Per belastingplichtige geldt in box 3 een heffingvrij vermogen. In 2007 is dit 20.014 euro. Dit houdt in dat u pas belasting gaat betalen als uw belastbaar inkomen in box 3 boven dit bedrag uitkomt. belastingplichtigen die het gezag uitoefenen over minderjarige kinderen, hebben bovendien recht op een extra heffingvrij vermogen van 2.674 euro per kind (per ouderlijk stel)."

Dat valt mij mee want ik voorzie niet dat mijn inkomsten uit de huur boven de 20.014 uitkomen, eerder in de richting van 15000 denk ik. Je moet 1660 euro huur in de maand vragen wil je boven de 20000 aan inkomsten uitkomen, dus zolang je minder vraagt dat 1660 zit je goed, toch?

• stippel

En wat is nou helemaal 1,2 %?

• Michelle

Tja dat hangt natuurlijk van de waarde van je huis af maar voor mij is het idd maar zo n 2000 euro.

• Stjin

Het is zelfs 1,2% over de waarde van je woning-je hypotheek (dus echt wat je zelf bezit!)

• Calvin

Sorry hoor, maar jullie halen nu wel een aantal dingen door elkaar. Je huurinkomsten zijn niet belast en hoeven dus niet in de box1, 2 of 3 te worden aangegeven, daar staat natuurlijk tegenover dat je de hypotheekrente ook niet meer in box1 mag aftrekken.

Daarnaast is er sprake van vermogensbelasting, dus box 3. Dat is 30% over 4% rendement van je vermogen, dus dis 1,2% van je vermogen. Daarbij geldt dat de schulden ook vanaf mag worden getrokken. Dus tenzij je huis inderdaad hypotheekvrij is, dan betaal je 1,2% van de waarde van je totale vermogen (je huis + alle andere zaken, zoals aandelen, bankrekeningen etc..) boven de vrijstelling.

Belangrijkste in het verhuren van je huis is (als je een hypotheek hebt) dat je toestemming van de hypotheekverstrekker krijgt. Vaak krijg je dat niet, tenzij je veel overwaarde in het huis hebt, of eigen vermogen kunt overleggen. En vaak betaal je nog een renteopslag.

• nanda

Wat gebeurd er als je geen toestemming van de bank krijgt en toch verhuurd?

nanda