toestemming van de bank om mijn huis te verhuren

• Michelle

Hallo allemaal,

Is er iemand die ervaring heeft met het aanvragen van toestemming om een koophuis te verhuren in verband met emigratie? In mijn huurcontract staat expliciet dat verhuren niet is toegestaan zonder toestemming van de hypotheekverstrekker (dit is de Rabo bank) maar ik heb van verschillende mensen gehoord dat het goed mogelijk is die toestemming te krijgen. Wat ik graag zou willen weten is wat voor de bank de voorwaarden zijn om die toestemming te verlenen (zodat ik daar bij mijn aanvraag een beetje op kan anticiperen) en daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die erin geslaagd zijn toestemming te krijgen. Ik zal bij vertrek mijn oude baan al opgezegd hebben en waarschijnlijk nog geen nieuwe baan hebben en vraag me af of dat in mijn nadeel zal werken. Wat misschien ook in mijn nadeel zal werken is dat ik geen plannen heb in de te overziene toekomst naar Nederland terug te keren maar mijn huis hier wel graag nog drie jaar wil aanhouden voor ik het verkoop. Aan de andere kant hoop ik dat het voor me zal pleiten dat ik pas wegga zodra ik een huurder heb en dat ik in het land van aankomst geen financiele verplichtingen heb en dus eventueel met mijn inkomen dat ik daar heb (zodra ik een baan heb) mijn hypotheek hier zal kunnen betalen. Wie heeft hier informatie over? Alvast heel erg bedankt.

Michelle

• Marieke

Wij hebben dit ook al eens bij de Rabobank nagevraagd en het moet in principe geen probleem zijn. Gedurende de periode dat je je huis verhuurd moet je wel een extra percentage aan hypotheek rente betalen, ik geloof 0.1 of 0.2 %.

• Michelle

Bedankt voor je reactie! Dat is goed om te weten. Ik zal het er dan maar op gaan wagen.

• Jeroen

Goh, ik vind dit nogal makkelijk hoor. Zal je bank er blij mee zijn dat je straks geen baan meer hebt, niet in NL, niet in het buitenland, waardoor je wellicht niet meer aan je financiële verplichtingen kunt voldoen? Heb jij je hypotheek niet gekregen o.b.v. een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd? Een huurder kan diens huurcontract ook opzeggen dus das ook al geen vastigheid. Als je straks in het buitenland zit, heb je volgens mij ook kosten, náást je NL hypotheek maar je hebt er nog geen baan.

Ik geloof niet dat een bank een dergelijk risico wil nemen maar mss zie ik het te somber in. Of ben ik gewoon realistisch?

Succes en laat je keuze niet afhangen van 1 reactie die toevallig in jouw straatje past.

Jeroen

• patricia

Ik weet dat mijn bank geen toestemming gaf…..en de meeste banken geven geen toestemming omdat het risico groot is…..zolang jij je huis verhuurt en dus de hypotheek kan betalen is er geen probleem maar wat als je problemen krijgt met de huurder en je kan je hypotheek niet bepalen.

Waarom wil je je huis 3 jaar aanhouden, terwijl je voorlopig niet naar nederland terugkomt?

Je kan altijd een belletje wagen maar hou rekening met een “nee” en wat doe je dan?

Succes Patricia

• FG

Ik ga heb het ook geprobeerd bij Rabo Ede, zonder succes. Ik heb mijn huis verkocht.

• stippel

Als je maar genoeg overwaarde hebt, doen ze volgens mij niet zo moeilijk. Desnoods verkopen ze het onder je kont vandaan als je de hypotheek niet meer op kunt brengen. Als je een verhaal hebt over wat je gaat doen en dat het maar voor tijdelijk is, gaan ze wel akkoord. Zo ging dat bij ons dan toch, inmiddels wel 8 jaar geleden..

• Richard

Ik heb het (Rabo) informeel gevraagd. Geen probleem als er maar geld op de rekening staat en nog beter als er geld binnenkomt. Ik heb m'n huis zo ingericht dat het geschikt was voor verhuur en in ruim 2 jaar heeft het 5 maanden leeg gestaan. Huur komt op die rekening binnen en op de gekoppelde spaarrekening staat altijd een reserve. Dat ziet de bank ook natuurlijk.

Om risico en rompslomp malafide huurders af te dekken verhuur- bemiddelingsbureau in de hand genomen. Dat kost mij 6% van de maandelijkse bruto huur. Je moet je wel beseffen wat de verhuurbaarheid (aantrekkelijkheid) van je woning is. Die van mij is hartje Den Haag met afgesloten parkeerplaats en dus aantrekkelijk voor expats (Shell, diplomaten, etc.). Huuropbrengsten worden niet belast en hyp. aftrek heb je tot een jaar (althans zo was het 3 jaar geleden) bij leegstand huis.

Ik heb in het buitenland een eigen bedrijfje opgezet en dat begint nu te lopen. De huuropbrengsten dekken de hypotheek en de rest + spaargeld heb ik aangewend voor opzet bedrijf. Het hebben van inkomen bij een vertrek naar een ander land is erg fijn. Maar bij leegstand huis is de hyp. een blok aan je been. Daarom zou ik aanraden om pas te vetrekken als je huis verhuurt is.

Suc6

• Brigitte

Beste Richard,

Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe jij dat gedaan hebt met de hypotheekrente aftrek etc. Wij wonen ook in Den Haag en zitten er ook erg gunstig bij voor Expats en willen het gaan verhuren aangezien wij voor werk 2 jaar naar het buitenland gaan. Je schrijft dat huurinkomsten niet belast worden en dat je tot een jaar bij een leegstaandhuis aftrek hebt.

Echter is het volgens mij zo dat als je naar het buitenland gaat (als je een kalenderjaar weggaat en dus geen inkomsten hebt in dat jaar) niet in aanmerking komt voor hypotheekrente aftrek, logisch want je hebt dan natuurlijk geen loon. Ik heb inderdaad gelezen dat wanneer je de koopwoning verhuurd de opbrengst hiervan niet belast wordt maar dat je van de belastingdienst wel een aanslag krijgt van 1,2% over de waarde van het huis!? Dit is een behoorlijk bedrag!!

Ben benieuwd wat u hiervan weet en of u tips heeft wat wij het beste kunnen doen?

Groeten Brigitte

• Richard

Beste Brigitte,

Volgens mij staat hyp.rente aftrek los van loon. Je krijgt immers de betaalde rente terug (deels dan). Maar volgens mij zijn er ook wijzigingen in de wetgeving geweest. Het is alweer even geleden dat ik alles uitgezocht heb. Maar het staat allemaal op de site van de belastingdienst. Volgens mij kun je ook kiezen om de huuropbrengst in box 2 of 3 te zetten. Hyp.aftrek was geldig tot een jaar mits leeg.

Suc6