Emigratie erg actueel

• John41

Emigratie lijkt wel hot op dit moment. Oa. veel reisprogramma's, nieuwe relaties, emigratieprogramma's en de internationalisering stimuleren mensen om te gaan emigreren. Velen willen wel maar kunnen/durven niet. Er komen immers veel mensen terug -door omstandigheden- die het geprobeerd hebben.

Zelf ben ik bijna 41 kijk terug op wat ik bereikt heb. Werk 40 uur per week bij 2 werkgevers. (1 part-time contract en een uitzendbaantje) bij elkaar 1000 euro in de maand netto 200 euro meer dan een bijstandsuitkering. Nauwelijks een pensioenvoorziening. Weinig carrieremogelijkheden. Woon in een rotbuurt. Geen geld voor een betere buurt/woning. Wel leuk (dag)werk maar ben niet tevreden. Heb wel dag en nacht gewerkt maar dat was slopend. In Nederland is veel leuks te doen maar veel is gewoon onbetaalbaar. Geld voor dagtochtjes/uitgaan heb ik niet. Behalve dan een beetje fietsen in de regio. Ik ben gezond dus ik klaag verder niet want ik heb het eigenlijk niet echt slecht. Wel vind ik Nederland te vol, te duur te druk en te vies -mn in de grote steden- geworden in 20/30 jaar. De overheid doet gewoon te weinig tegen de verloedering.

Per saldo ben ik dan toch ontevreden dus ingrediënten genoeg om aan emigratie te denken. Dus droom ik van Italië, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië. Dat lijkt me wel wat. Ik ken iemand die naar Oostenrijk verhuist is. (zijn vrouw komt daar vandaan) Hoe kan ik nou met weinig geld daar ergens toch een leuker bestaan opbouwen? Werk is er overal wel. Maarja hoe maak ik die stap met weinig middelen? Op tv zie je mensen met een paar ton die die stap maken. Hoe doen jullie dat?

• Niels

Ik ben naar Brussel vertrokken. Is wel niet onbekend voor mij, ben er opgegroeid (expatmilieu), daarna naar NL, maar na studie en enige jaren werk hield ik het toch wel voor gezien (weinig uitzicht op werk in mijn vakgebied) en ben weer teruggekeerd. Studie, nu uitzendwerk, en netwerken in de richting die ik op wil.

• marc

Het geld komt meestal uit de overwaarde van het huis ( hypotheek minus verkoopwaarde). Ook speelt wel eens een erfenis een rol.

• Joke.

Hoi Jon.

Als je werk doet, waar ze om zitten te springen…..lasser,in de bouw, visindustrie, gezondheidszorg, enz.

Dan heb je nog wel eens kans dat ze de verhuizing voor je betalen, tegen een een drie jaars contract bijvoorbeeld.

Op die manier zijn wij twee keer zonder geld vertrokken.

Maar je kunt het ook als seisoenswerker proberen, behalve een rugzak met kleren neem je verder dan niets mee.

• Richard

ga naar een land waar het levensonderhoud veeeeel lager is dan in NL, denk bijvoorbeeld aan Thailand.

Richard

• mette

Heb je toevallig fam. Jipping gezien bij het programma “geen weg terug”? Tja, het is maar net hoever je gaan wil en hoeveel moed je hebt misschien…….

P.S.: fam. Jipping ging met 8000 €, een oude auto en slechts een aanhangwagentje met huisraad naar Portugal, sliep een week in de auto met vijf personen voordat ze een huis vonden (voor 3.500€) zonder water en electra, maar alles kwam goed!

• John41

Was wel aardig programma van de eo maar ik denk toch aan een betere voorbereiding en maximaal 1000 tot 1500 km van Nederland richting het zuiden. Overeen paar weken ga ik wel kijken in die landen. Neem auto met fiets mee om alles te bekijken. En dan hoop ik volgend jaar meer te kunnen doen. Kijken of het dan realistisch is… ; )

• mette

Wij zijn ook geemigreerd naar Frankrijk jaren geleden. We hebben een bestaand bedrijf overgenomen dat te huur stond, dat is makkelijker dan zelf vanaf de grond opbouwen en er is gelijk inkomen. We willen nooit meer terug naar het volle Nederland! We hebben wel een deskundige erbij gehad voor het regelen van de papieren, vergunningen, etc. Dit was dezelfde man als die het bedrijf in de verkoop had. Binnen de EU is geen verblijfsvergunning meer nodig tegenwoordig.

• Janneke

Hoi John,

Wij, gezin met 5 kinderen, vertrokken 9 jaar geleden met niet veel geld op zak naar New Zealand. Nooit spijt van gekregen.

Met het weinige wat we hadden kochten we een kleine farm (met flinke hypotheek!) en de eerste jaren waren financieel niet makkelijk met 5 kids en de baan van mijn man, die architect is, hield in het begin ook niet over omdat de bouw niet echt booming was toen.

Volgehouden en doorgezet hebben we nu wat we in NL nooit hadden kunnen kopen: rust en ruimte en allebei een eigen bedrijf en werk dat we prettig vinden.

Wanneer je iets echt heel graag wil, ga er dan voor en ook al is de start niet makkelijk, wanneer je wil werken en doorzettingsvermogen hebt, dan kom je er wel!

Groetjes,

Janneke

www.newzealand-jobsearch.com

• fam jipping

moed is hier niet te sprake maar hier gaat het over gezondheid en die kun je met geen cent kopen daarom zijn wij naar portugal gegaan.

vriendelijke groet fam jipping vila velha de rodao portugal