Emigratie Belgie

• janbeer

Hallo,

Mijn vrouw en ik hebben al lang de wens om naar Belgie te emigereren. Naar West-Vlaanderen, omgeving Ieper/Kortrijk, om precies te zijn. Wij willen daar zowel wonen als werken. Nu gaan we daar niet heen om er per se financieel beter van te worden maar uiteraard willen we er ook niet op achteruitgaan. Omdat het ons niet geheel duidelijk is wat voor financiele consequenties eea kan hebben hebben we een aantal vragen waarvan ik hoop een antwoord te krijgen op dit forum.

Zowel mijn vrouw als ik verdienen goed in Nederland (resp 2500 en 3000 netto p mnd) en we zijn beiden controller; daarnaast heb ik, omdat ik bij een grote bank werk nog andere financiele voordelen. Eigenlijk is de vraag heel simpel: wat dienen wij in Belgie te verdienen om op eenzelfde niveau te blijven en liggen de salarissen voor controllers en financieel managers op dat niveau?

Bijkomende vragen zijn:

- hoe gewenst zijn nederlanders in belgie (mbt werk); ik ben drs (master in belgie?) en mijn heeft hbo gestudeerd (bachelor?); beiden in bedrijfseconomie

- mijn vrouw loopt tegen de 50 als we willen verhuizen; ik tegen de 40. Hoe groot is de kans dat we werk vinden

- Wat voor belastingstelsel is er in Belgie en hoe vergelijkt zich dat met NL?

Mmm, misschien erg lastige vragen maar “googelen” levert vooral adviesbureau's op op het gebied van hypotheken en over grensarbeid en wij willen “volledig emigreren”. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

• pat

Ik veronderstel dat jullie reeds meerdere keren in die streek geweest zijn. Uiteraard is de streek op zich mooi. Toch zie ik een vrij groot probleem voor jullie in de taal. Velen spreken nog het echte dialect en dat is vrij moeilijk te verstaan, vooral in Kortrijk, vind ik persoonlijk, waar relatief veel Franse woorden gebruikt worden in het dialect.

Wat betreft het feit of Nederlanders in Belgie welkom zijn: ik denk dat het heel erg van de streek afhangt waar jullie terechtkomen. In het algemeen zijn Nederlanders in Belgie minder graag gezien dan de Belgen in Nederland, maar een algemeen oordeel geven is hier vrij moeilijk. Het hangt uiteraard ook van jullie ingesteldheid af.

Wat belastingen betreft: DE reden waarom ik Belgie met veel plezier verlaten heb, maar ik veronderstel dat het in Nederland niet beter gesteld is. Onder invloed van de EU zullen de belastingstelsels op langere termijn toch naar mekaar toegroeien… Maar het belastingssysteem in Belgie in enkele woorden uitleggen, daar zullen weinigen in slagen, vrees ik.

Werk vinden: net in de Westhoek, waar jullie heen willen, is de werkloosheid altijd hoger geweest dan in de rest van Vlaanderen. In hoeverre Nederlanders aangenomen worden hangt ook weer van de streek en de ingesteldheid van de mensen af. 40 jaar oud zal al moeilijk zijn, 50 kan je bijna vergeten om nog aan de bak te komen.

MAAR: als jullie samen 5500 euro netto verdienen, zonder de extra voordelen, dan zou ik toch nog eens 100 keren goed nadenken vooraleer ik dat zou opgeven. Reken iets meer dan het dubbele bedrag om jullie brutoverdiensten te bepalen.

Ik weet niet waar jullie wonen in Nederland, maar koop misschien een huisje ergens in Belgie, bv in de Westhoek en ga er elk weekeinde en elke vakantie naartoe.

Succes

Pat

• Elke

Als Belg met jaren ervaring in personeelswerk vrees ik ook dat jullie op zoek zullen moeten gaan naar een speld in een hooiberg.

En met dat inkomen draag je in België > 50% van je bruto loon af. (één van de redenen waarom deze Belg dus graag buiten Europa wil vertrekken)

• janbeer

Dank voor je uitgebreide antwoord!

De streek kennen wij inderdaad vrij goed. En elke keer als we er zijn voelen we ons weer erg prettig maar als ik dat zo hoor is het financieel bijna niet haalbaar. Tenzij je bereid bent een flinke aderlating te doen. En inderdaad, als je op onze leeftijd uberhaupt al werk vind. Werken in NL schijnt dan, fiscaal gezien, toch nog de beste oplossing te zijn maar vanuit m'n huidige baan in Rotterdam is dat niet te doen en de meest dichtbijzijnde streek, Zeeland, staat nu niet direct bekend om z'n grote hoeveelheid werk..

Wat ik niet begrijp als ik dit zo lees, is de enorme hoeveelheid villa's die je ziet in Belgie (Vlaanderen). We zijn inmiddels al via heel wat binnenwegen in Belgie, zowel Oost- als West-Vlaanderen, gereden en echt overal zie je kasten van huizen staan. Ik begrijp dat de huizenprijzen daar een stuk lager zijn maar dan nog… Zijn er nu echt zoveel vermogende mensen in Belgie, of wordt er weer veel meer op andere zaken bespaard zoals inrichting van de woning en vakanties?

• Pat

Ik denk dat jullie inderdaad beter, al is het met wat tegenzin, in NL blijven werken. Hetzelfde verdienen in Belgie? Ik denk dat de Lotto winnen iets makkelijker is! Maar goed, het blijft jullie beslissing, en als goede Vlaming weet ik dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Wat betreft de huizen die je in Belgie ziet: Je ziet inderdaad kasten van huizen. Besparen op inrichting en/of vakantie gebeurt bij de mensen die ik ken niet. Ik heb de huizenprijzen eens met mekaar vergeleken. Je moet weten dat een rijtjeshuis in NL vlakbij een industriezone soms meer kost dan een middelgrote villa in Belgie, hetgeen de Nederlanders al een kast van een huis vinden. De echt grote villa's zijn meestal eigendom van de bedrijfsleiders en directeuren, maar vaak ook van de vennootschappen die zij beheren. Soms hebben bedrijven fiscaal voordeel door hun ‘personeel’ een huis ter beschikking te stellen. Als ik dan de hypoteek ga vergelijken dan denk ik dat de gemiddelde Nederlander eerder zal moeten besparen op andere dingen dan de Belg. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niets weet over de situatie en de prijzen in de randstad, ik spreek meer over Zuid-Nederland.

In elk geval veel succes met wat jullie ook mogen beslissen.

Pat

• Eric S'pore

Iedereen zeurt over de torenhoge belastingen in NL, maar weet wel dat je wanneer je onverhoopt werkloos of arbeidsongeschikt raakt, je financieel in ieder geval redelijk tot goed gedekt bent.

Wanneer dit in landen met lage of geen belastingen gebeurt echter, dan kun je je hand ophouden op de straat, als bedelaar, geen financiele dekking.

Weet waarvoor je betaalt en bedenk dat je het financieel vaak fantastisch hebt in NL.

Zoals Pat aangeeft, maak Belgie je vakantiebestemming of koop er een 2e huis(je).

Emigreren wordt bijna altijd gezien als een lange vakantie, wat het nu net helemaal niet is.

Goed weer, lage belastingen, mooie natuur, het zijn allemaal drogredenen voor emigratie.

Eric

• janbeer

Pat,

Wederom dank voor je reactie.

Ik heb ook een mail naar een werving&selectie bureau in Vlaanderen gestuurd met de vraag of ze me iets meer konden vertellen over de gemiddelde (bruto)salarissen voor financiele functies en in de folder die ik terugkreeg staan salarissen die er toch niet om liegen. Uiteraard gaat het om gemiddelden en wellicht valt de realiteit toch heel anders uit maar ik heb in ieder geval de hoop nog niet helemaal verloren. En wellicht is in NL blijven werken inderdaad een optie voor ons maar als ik uit ga van m'n huidige werkgever in Rotterdam is dat een behoorlijk stuk rijden. Idem dito voor m'n vrouw. Maar wellicht is 4 dagen werken (standaard in bancaire sector) een idee.

Als de huizenprijzen in Zuid-NL al zoveel hoger zijn dan geldt dat zeker voor de randstad. Overigens heb je waarschijnlijk gelijk van ons idee van een kast van een huis. Voor mij hoeft het niet zo groot. Dat betekent alleen maar meer schoonhouden :-)

Wel lijkt het alsof de keuze is: een villa (groot, heel groot of enorm groot) of een enorm klein en erg oud huisje. Daartussen lijkt weinig keuze (behalve dan een appartement). Maar dat is gebaseerd op wat ik tot nu toe heb gezien van Vlaanderen.

• janbeer

Oh, maar ik zeur niet over de hoge tarieven in NL of Belgie hoor. Het enige wat ik in ieder geval niet wil is er (te veel) op achteruitgaan. Een beetje. oke.

Een vakantiehuisje is geen slecht idee maar is niets voor ons. We vinden het juist leuk om, als we op vakantie gaan, naar verschillende plekken te gaan. Overigens zie ik emigreren zeker niet als een lange vakantie. Ook in Belgie zal m'n wekker vroeg af gaan, zal ik 4 of 5 dagen werken, moet er gekookt worden, moet het huis gestofzuigd worden etc etc etc. Zaken die ik zeker niet doe tijdens een vakantie ;-)

Maar wat is (voor welvarende mensen in een veilig land) wel een goede reden om te willen emigreren? Ik vind het zelf ook moeilijk uit te leggen. Ik vind het daar een stuk rustiger, ruimtelijker, mooier (ja toch die ook) etc. Maar waar het vooral om gaat is dat we ons daar gewoon erg prettig voelen als we er zijn. En dat heb ik op vakanties in Italie of Franktijk ook wel alleen heb ik daar niet direct het idee “oh wat zou ik hier graag willen wonen”…. Iets wat we bij Belgie nu wel al een jaar of 5 hebben.

Groet.

• Niels

In de nabijheid van Antwerpen gaan wonen, de Beneluxtrein naar NL doet een uur over de rit naar Rotterdam. Of in Essen, daar de stoptrein naar Roosendaal, en dan de intercity naar rotterdam pakken.

• Elke

Tip:

geef je gegevens eens in in het Salariskompas van Vacature, dan krijg je een gemiddelde van de betaling, inclusief andere voordelen:

http://www.vacature.com/salariskompas/

En voor de prijzen van een huis(je) naar jullie wensen: www.immoweb.be