Hallo,
Mijn vrouw en ik hebben al lang de wens om naar Belgie te emigereren. Naar West-Vlaanderen, omgeving Ieper/Kortrijk, om precies te zijn. Wij willen daar zowel wonen als werken. Nu gaan we daar niet heen om er per se financieel beter van te worden maar uiteraard willen we er ook niet op achteruitgaan. Omdat het ons niet geheel duidelijk is wat voor financiele consequenties eea kan hebben hebben we een aantal vragen waarvan ik hoop een antwoord te krijgen op dit forum.
Zowel mijn vrouw als ik verdienen goed in Nederland (resp 2500 en 3000 netto p mnd) en we zijn beiden controller; daarnaast heb ik, omdat ik bij een grote bank werk nog andere financiele voordelen. Eigenlijk is de vraag heel simpel: wat dienen wij in Belgie te verdienen om op eenzelfde niveau te blijven en liggen de salarissen voor controllers en financieel managers op dat niveau?
Bijkomende vragen zijn:
- hoe gewenst zijn nederlanders in belgie (mbt werk); ik ben drs (master in belgie?) en mijn heeft hbo gestudeerd (bachelor?); beiden in bedrijfseconomie
- mijn vrouw loopt tegen de 50 als we willen verhuizen; ik tegen de 40. Hoe groot is de kans dat we werk vinden
- Wat voor belastingstelsel is er in Belgie en hoe vergelijkt zich dat met NL?
Mmm, misschien erg lastige vragen maar “googelen” levert vooral adviesbureau's op op het gebied van hypotheken en over grensarbeid en wij willen “volledig emigreren”. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.