Ik en mijn man hebben besloten dat we naar Canada willen emigreren. De procedure is inmiddels in gang gezet en we hopen in het voorjaar van 2008 de uitslag te horen. Op dit moment hebben we het onze familie nog niet verteld. We hebben het wel wat vrienden verteld, aangezien wij ook op de hoogte zijn van hun planning in de komende jaren (kinderen, et cetera). Dat voelde gewoon goed om het hun te vertellen. Onze ouders en andere familieleden hebben we dus nog niks verteld… Af en toe heb je het wel eens over de toekomst en dan laat ik wel weten dat ik wil verhuizen en laat het daarbij.
Onze kinderen staan gewoon ingeschreven voor naschoolse opvang voor over een paar jaar. Ook voor de basisschool staan ze gewoon ingeschreven. Als de emigratie toch niet door mocht gaan, dan loopt dat gewoon.
Er zijn ook wel zaken waar je niet onderuit lijkt te kunnen komen. Zo hebben we allebei van ons werk enkele cursussen en opleidingen aangeboden gekregen. Onze beide werkgevers werken met studieschuld… Als je dus binnen een jaar weggaat, moet je 90% van de opleiding zelf betalen. Nat twee jaar is dat 70%. Je hebt zo al heel snel een paar duizend euro studieschuld. Ik ben er nog niet achter wat ik moet doen, om de opleiding subtiel af te kunnen wijzen zonder mijn kansen te verpesten.
Hoe doen jullie dat met familie en werk? Moeten we gewoon heel open zijn?