Emigreren Zuid/Centraal-Amerika? wie?

• Hans

Wie o wie zou er in Colombia of Cuba willen wonen???jesussss!

ikke niet;-) Ik ben in beide landen geweest (jaja….en heus niet alleen in de all-in hotels in Cuba…) en weet waar ik over praat.

Cuba vanwege het politieke klimaat en vanwege de totale ellende die daar heerst,tevens moet ik er niet aan denken om DAAR een eigen bedrijf te starten…je wordt dan zo'n beetje van 18 kanten financieel uitgekleed…!!…en Colombia vanwege het feit dat je als buitenlander (zeker als je er langer bent) gevaar loopt om gekidnapt te worden. (geen geintje!!) Verder hoef ik je niet uit te leggen welke gevaren eraan kleven om in zo'n land een eigen bedrijf te starten….:-( Ja voor een leuke vakantie in cartagena is het wel aardig…maar om er te wonen??? bedrijf starten???? NEEEEEEEEEE:-(

Voorlopig ga ok me concenteren op Guatamala; vandaar uit kun je (met de bus!) Elsalvador bezoeken en ook Honduras is niet echt ver. Tevens zal ik mijn contacten in Panama ook warm houden…daar ik nog steeds een zwak heb voor dit land:-) het heeft enorm veel te bieden mi. Goede ontsluiting,goedkoop en een enorm groeipotentieel mn in de toeristische en tertiaire (diensten) sector. Verder staat de health care op een uitstekend nivo en is de corruptie relatief gering. Derde wereld land?? dacht het niet dus…O ja een heus bankgeheim hebben ze ook nog:-)

Je moet een afweging maken indeze…..en ieder land heeft zijn voordelen en nadelen.

Argentinie kan mooi en aardig zijn maar ik heb er totaal geen affiniteit mee…bovendien vind ik het te ver (te geisoleerd tov Europa en de US) en zeker te duur. Bovendien (mijn ervaring) vind ik de argentinos ergggg arrogant:-(

suerte

Hans.

• Pat

Beste Hans,

uiteraard heb ik al van het Panamakanaal gehoord. Maar vertel mij eens hoeveel mensen daar een goede boterham aan over houden. En vertel dan meteen hoeveel arbeiders er door uitgebuit worden. En zit het daar ook niet vol Amerikanen? En gaat daar vroeg of laat niet hetzelfde gebeuren als in Argentinie 2001, dat de nationale munt ingevoerd wordt en dat je dollars verdwenen zijn? Maar smaak verschilt…gelukkig.

Beste Ernesto,

idd wordt Argentinie terug duurder, maar verwonderlijk is dat niet na de crisis, of wel? Toch moet ik je zeggen, dat jij als porteño, even verder moet kijken dan BsAs. Ik weet nog hele mooie huizen te koop voor pakweg 100000 dollar, z0´n 80000 euro op dit moment. Gelukkig maar…of 90% van de Argentijnen woonden op straat…

Pat

• Ernesto

Maar Pat, Argentinie was in 2001/02 relatief goedkoop maar daarna is het ouderwets een duur land. Het zit hem in de mentaliteit van ondernemers daar: zoveel mogelijk winst maken als het ietsje beter gaat. Die korte termijn mentaliteit is funest.

Huizenprijzen bijvoorbeeld: in 2002 kon je een goede woning in BsArs voor 30, 40 duizend dollar. Zelfs met jouw 80 duizend is dit een verdubbeling.

Of als je op familiebezoek komt: sinds 2004 zijn de prijzen van voedsel, hotel-verblijf en het transport drie keer omhoog gegaan.

Pat, Argentinie is een fantastisch land en ik ben blij voor je dat je daar je stekkie hebt gevonden. Maar het blijft een ongeloofelijk riskant land om in te investeren.

Eens in de zoveel jaren ontploft de economie: hyperinflatie en economische malaise ('89/90, 01/02) waardoor al je investeringen verdampen. Of je geld wordt gegzijzeld door de overheid en banken (“corralito” tot twee jaar geleden).

• Hans

beste Pat,

ik weet niet of je je macro-economische kennis enigzins op peil houdt…maar goed…hier gaan we dan (nog een keer):

Panama heeft nog NOOIT een eigen munt gehad (alleen in naam: de Balboa) en dat zal (hoop ik) ook zo blijven…de inflatie is er zeker stukken lager dan in jouw Argentina;-)

Het kanaal…welnu…bijdeze dus….is het vanaf 1-1-2000 weer in bezit vd Panamese overheid…verder werken er relatieg weinig Amerikanen. Wie er wel werken?? Panamezen…Libanezen…Syiers….Duitsers…ja hoor OOK Argentijnen!! Voor het zware werk zijn er ook nog de Honduranen en de Nica's…. Dat zegt dus al genoeg dacht ik.

Arbeiders uitgebuit???? Nou net alsof dat in Argentina niet gebeurd!!! En zelfs in NL..!!! Kom nou…..

De diensten sector is dus BETER ontwikkeld als in argentinie (zoals ik al zei)….bijdeze een leuke site voor jou om te vergelijken:

https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ar.html

lees vooral effe het stukje onder het kopje:

Economy - overview

;-) need I say more???

O ja…wist je ook dat de werkloosheid in Argentinie HOGER was als in panama?? En verder ook de schuldenlast vd overheid?? O ja….en ook ….OO jee…kan wel door blijven gaan…maar goed….Panama was immers volgens jou een derde wereld land???Verder weet ik dat veel panamezen goed Engels spreken/verstaan…maar bij hoeveel Argentijnen is dat het geval??

Tot slot dit: ine en goeie buitenwijk van Panama City koop je voor rond de 70 duizend US Dollars een heel leuk,mooi,vrijstaand Nieuw HUIS met alles erop en eraan (zonder meubels want die moet je zelf erin doen..maar das logisch)…garage,zwembadje,4 slaapkamers,riante keuken,3 badkamers(!!)porch,riante woonkamer, 250 vierkante meter tuin……….etc…etc…etc… Zijn toch 30.000 minder dan in Argentina…he Pat??;-) Voor zo'n huis zou je ergens in NL makkelijk 300.000 euro moeten neertellen. Zo niet meer.

In Lima (Peru) kon ik er dit voorjaar een kopen voor 50.000 USD…!!!!!! Leuke goeie buitenwijk… Ja ik weet het….tis bijna niet tegeloven maar het is zo. In NL is het onroerend goed nu eenmaal erg duur.

Maar goed Pat….ik wens je veel succes in Argentina…maar ik zal er niet naar toe gaan emigreren. Ik wilde je allen laten zien dat je beeld over panama niet klopte.

suerte

Hans.

• borsjea

Hans

Wij zitten op dit moment nog in Nederland maar willen ons over zo'n anderhalf jaar in Brazilie vestigingen.

Mijn echtgenoote heeft de Brasiliaanse nationaliteit, dit geeft mij ook het recht op een permanente verblijfsvergunning voor Brazilie.

Op de volende punten wordt een eventuele verblijfsverguning verstrekt

1. Het hebben van een Braziliaanse partner

2. Het hebben van een Braziliaanse kind.

3. Pesioenade regeling, bewijsbaar minimaal per maand 2500 dollar inkomen uit het buitenland.

4. Invenstering van minimaal 50.000 dollar in een bedrijf waarbij je ook nog moet wat personeel in dienst moet nemen.

5. Kennisemigrant, (heel moeilijk)

Voor werken in Brazilie geldt, het is niet belangrijk wat je kent maar wie je kent.

Je bent zelf net als ik ICT'er dit soort werk is voornamelijk in de grote steden voor handen. Je kan uiteraard werken in de grote stad en wonen net buiten de stad in bv een condomino. Zelf hebben wij een appartement aan het strand in Praia Grande 80 km van Sao Paulo met een uurtje rijden zit je in Sao Paulo.

• Pat

Beste Hans,

Ik rook al onraad bij je eerste ´aanmatigende´ mailtje. Je stelt daarin dat je op de hoogte bent van alles en nog wat, dat je perfect Spaans spreekt en de cultuur van al die landen die je opnoemt goed kent. Het lijkt op dit forum schering en inslag dat mensen van jouw soort zogezegd een vraag op het forum gooien om dan vervolgens met ´kennis van zaken´ uit te pakken als er iemand reageert.

Als je alles dan toch zo goed weet en zo´n goed spaarpotje hebt, pak je koffertje en je laptop en ga er maar aan zitten. Ik heb zo het vermoeden dat je vakantie met een leven ter plaatse verwart, maar ja wie ben ik. Misschien ben ik wel harder in macro-economie geïnteresseerd als jij denkt. Misschien ben ik beter op de hoogte van de luchtbellen die wereldwijd gecreëerd werden door mensen met notebooks en computerprogramma´s.

Ik wens je een mooi huisje toe, op de plaats waar je het wil hebben. Ik wens je veel werk toe en een hoop geld en een goedkoop leven, maar val de mensen op dit forum niet lastig met vragen waar je toch geen antwoord op wil.

Als je denkt dat er iemand via deze weg met werk komt aandraven ben je ofwel dom ofwel te naïef voor zo´n avontuur.

Toch wens ik je veel succes met al wat je onderneemt. Een tip, een hut in de buurt van Mombassa koop je al voor 250 dollar, in zelfbouwpakket. Je zit dan vlak bij een grote stad en er is nog veel te automatiseren.

Pat

• Hans

Beste Pat,

kijk effe naar de ***-tjes voor mijn commentaar…

Ik rook al onraad bij je eerste ´aanmatigende´ mailtje.

*** aanmatigend??? Onraad???het enige aanmatigende dat ik zag is dat je en land als Panama bestempelt als zijnde “derde wereld”land..!! Verder vond je Argentinie goedkoop..iets dat ik (en ook andere posters) ten zeerste betwijfelen… het is zelfs ronduit duur!

Ga maar eens kijken bij de ambassades van Spanje,Italie en de USA in BA hoeveel mensen daar naar toe willen…en da's NIET voor niks! je snapt hopelijk wat ik bedoel…ja??

Je stelt daarin dat

je op de hoogte bent van alles en nog wat,

**** KLOPT!!:-) gelukkig maar…ik lees veel,volg braaf het nieuws en chat met nogal wat mensen die interantionaal actief zijn…ja zeker in Zuid-Amerika.

dat je perfect Spaans spreekt en

** Dat heb ik nooit gezegd…wel dat ik goed spaans spreek en versta…en da's een must daarzo. Mijn ex vrouw was Colombiaanse…en zodoende pik je nogal eens wat op he??;-)

de cultuur van al die landen die je opnoemt goed kent.

**** Klopt wederom!! Blijkbaar ben jij niet zo goed op de hoogte;-)

Het lijkt op dit

forum schering en inslag dat mensen van jouw soort zogezegd een vraag op het

*** “mensen van mijn soort”…huh??? Jesus man…wat bedoel je?? Je kent me niet eens….!

forum gooien om dan vervolgens met ´kennis van zaken´ uit te pakken als er

**** Kennis van zaken heb ik zeker…vooral op ICT gebied en mn van de zuid-Amerikaanse cultuur. Ik hoef je niet allemaal uit te leggen waar ik het vandaan heb of hoe ik eraan kom.(dat zou tever voeren en mijn privee leven gaat je geen ruk aan) Het is gewoon zo. Niet iedereen loopt rond met oogkleppen op (zoals jij) en sluit zich af voor de werkelijkheid. Ik zal geen een land ophemelen….er zijn overal voor-en nadelen…maar jij doet alsof Artgentinie het beloofde land is….nou dat is het zeker NIET…verre van dat zelfs.

iemand reageert.

Als je alles dan toch zo goed weet en zo´n goed spaarpotje hebt, pak je

*** tsja wat moet ik daarop zeggen…ik bespeur zelfs enige mate van jaloezie?? Ik heb altijd een redelijk goeie baan gehad…en mijn ex ook..verder hadden we geen kids dus konden we nogal wat sparen….wat is daarmee mis dan???

koffertje en je laptop en ga er maar aan zitten. Ik heb zo het vermoeden dat

je vakantie met een leven ter plaatse verwart,

** Zeker niet!! Ik weet donders goed dat vakantie vieren wat anders is als in zo'n land wonen.

Dus als ik weer ens mensen zie die (na een vakantie daar) denken dat ze “wel effe ”een baan vinden…..moet ik ze toch weaarschuwen dat het NIET zo makkelijk is. Er zijn al genoeg landgenoten op de fles gegaan….en moeten terug keren omdat ze het hele avontuur zwaar onderschat hebben….DUS. Pas nog meegemaakt dat een Nederlander met zijn hele hebben en houwen moest teruggaan naar NL omdat de bananen plantage in Ecuador toch niet zo goed liep als ie gedacht had…..;-) triest…want zijn vrouw moest achterblijven met een klein kindje van 4 jaar:-( Hij moest immers eerst een visum gaan regelen voor haar….en dat is geen makkelijk iets momenteel in NL…het zal zeker ruim een half jaar gaan duren vooral eer zij hier naar toe kan komen! Ik geef het je te doen.

maar ja wie ben ik.

** Tsja…wie ben jij??? Iemand die erg kortzichtig is en niet goed om zich heen kijkt…dat blijkt wel. Mijn persoonlike mening is dat jij zelfs een mogelijke Vlaams Blok stemmer zou kunnen zijn…zeker gezien je achterlijke bekrompen denkwijze.(!) Maar ja in Argentinie woonden altijd al veel fascisten…dus misschien ben je wel goed opgeborgen daarzo.

Misschien

ben ik wel harder in macro-economie geïnteresseerd als jij denkt.

*****Dat lijkt me sterk…maar goed…

Misschien

ben ik beter op de hoogte van de luchtbellen die wereldwijd gecreëerd werden

** Luchtbellen??? Nou over luchtbellen gesproken…moet je toch maar eens goed naar de economie van Argentina gaan kijken dan;-)hahahahahaha

door mensen met notebooks en computerprogramma´s.

Ik wens je een mooi huisje toe, op de plaats waar je het wil hebben. Ik wens

je veel werk toe en een hoop geld en een goedkoop leven, maar val de mensen

op dit forum niet lastig met vragen waar je toch

*** Ik val niemand lastig…en heb normaal geformuleerd wat de mogelijkheden konden zijn in bepaald landen. De enige die mensen lastig valt ben jijzelf.

geen antwoord op wil.

Als je denkt dat er iemand via deze weg met werk komt aandraven ben je ofwel

*** Wederom…dat heb ik ook nooit gezegd…ik raad het zelfs AF om zomaar naar werk te gaan zoeken omdat het gewoon erg moeilijk is. je kunt beter iets voor jezelf beginnen daarzo.. dat is wat ik gezegd heb. LEER LEZEN PAT!!

dom ofwel te naïef voor zo´n avontuur.

Toch wens ik je veel succes met al wat je

*** ja dank jewel…

onderneemt. Een tip, een hut in de

buurt van Mombassa koop je al voor 250 dollar, in zelfbouwpakket. Je zit dan

**** 250 dollar??? nou nee…geen intresse in Mombassa. jij misschien??

vlak bij een grote stad en er is nog veel te automatiseren.

Pat

Volgens mij kun je het gewoon niet verkroppen dat er mensen zijn die je wijzen op dingen die er verkeerd gaan in jou land Argentinie….Ik heb je zelfs een website gegeven met harde cijfers en die logen er niet om. Bekijk het hoe je wilt…. ik zeg gewoon hoe het is.

Argentinie is gewoon veel te duur….en te riskant om er kapitaal te gaan investeren. Mijn mening. Maar als jij er gelukkig bent is toch alles prima?? Ik snap je probleem niet man.

Volgens mij heb je tijd teveel! Als ik de moderator zou zijn van dit board had ik mensen zoals jij allang de toegang ontzegd om te kunnen posten…want iets constructiefs bijdragen doe je niet.

de groetjes

Hans.

PS: na deze posting reageer ik niet meer op jou onbenulluige en blijkbaar erg eigenwijze en kortzichtige persoon;-) Have a nice day!

• Hans

Oi Borsjea,

ja bedankt voor de tips!! Ik weet dat Brasil een geweldig land is met erg veel mogelijkheden..het is de motor aan het worden voor een heel continent imho (samen met mexico).Punt is echter dat ik er totaal geen contacten (meer) heb…en dat mijn Braziliaans op een enorm dieptepunt zit. Ik kan het wel lezen maar het uitspreken is erg lastig voor mij. En ik weet dat in Brasil enorm veel dialecten gangbaar zijn….:-( Verder gooi ik er heel veel spaans door….hahahahahaha moeilijk om af te leren….ik weet het…zucht..

Inderdaad ben ik met je eens dat zeker in dit soort landen heeeel belangrijk is WIE je kent….en niet WAT je kent;-) MAW netwerken dus…..

mensen die denken “effe een baan”te kunnen scoren hebben het mis. Vaak komen ze na een paar maanden helemaal leeg terug thuis in NL (of Belgie) en zijn een illusie rijker en een klein vermogen armer.

Met punt 4 zou ik toch uitkijken……ik weet niet hoe de ontslag regelingen zijn in Brasil…maar kan me voorstellen dat ze je als gringo een poot uitdraaien als het ooit zover komt.

Voor pensieon ben ik (helaas) nog te jong…..ik mag (moet?) nog ruim 20 jaar werken…dus. Ik weet toevallig dat je in Panama met een vast pensioen van 600 USD (!) een residencia permanente kunt krijgen…en ook in Colombia,Peru en de DR bestaat zo'n regeling…zij het weer met verschillende bedragen.

Nietaldestemin zou ik toch liever in Brasil zitten dan in Argentinie…maar goed dat spreekt voor zich;-)

muito obrigado….

tschau!

Hans.

• Pat

Beste Hans,

Wat jij van me vind, zal me echt worst wezen. Dat jij denkt dat ik Argentinie verdedig en jaloers zou zijn op jouw keuze, moet je me aan de hand van voorbeelden eens even staven, dat is als je je er nog toe wilt verlagen omn mij te antwoorden natuurlijk.

Het is een typische reactie van iemand die de leugens aan mekaar knoopt dat je zegt niet meer te willen reageren en dat je zelfs zo ver gaat om de moderator te vragen om me te blocken.

Ik vind het alleen jammer dat je vanuit je zetel in Nederland vragen de wereld instuurt die je zelf al lang beantwoord hebt. Als je eerlijk mijn mening vraagt, dan ligt dit forum niet wakker van mensen zoals jij. Lees even de berichten na overigens en je zal merken dat jij smalend doet over anderen en niet andersom.

maar ja wie ben ik.

Met je volgend citaat typeer je jezelf en steek je jezelf, zoals Nederlanders graag doen, in een hokje, nl dat van de kleinburgerlijkheid. Uitspraken als deze dienen pas geblockt te worden, aan de andere kant bewijzen ze me dat ik niet al te ver naast de waarheid zat met mijn mening over jou.

** Tsja…wie ben jij??? Iemand die erg kortzichtig is en niet goed om zich heen kijkt…dat blijkt wel. Mijn persoonlike mening is dat jij zelfs een mogelijke Vlaams Blok stemmer zou kunnen zijn…zeker gezien je achterlijke bekrompen denkwijze.(!) Maar ja in Argentinie woonden altijd al veel fascisten…dus misschien ben je wel goed opgeborgen daarzo.

Oh ja, als laatste, ik zal altijd reageren, hoe kleinburgerlijk, schreeuwerig, arrogant of betweterig iemand overkomt. Enne…emoticons om de zaak te verfraaien heb ik daarbij gewoon niet nodig.

Pat

• jantine

hoi Hans,

bij deze een berichtje vanuit Chili…

Ik heb niet alle antwoorden gelezen,… een beetje teveel voor op de nuchtere morgen. Destijds toen ik nog in nederland zat, dacht ik heel veel te weten, en toen ik op het punt stond om naar chili te gaan had ik ook daar zo mijn beeld bij. Ben ook toen op dit forum geweest, en heb erg veel aan de reacties gehad van mensen die al in Zuid-amerika wonen. Ik kan alleen maar zeggen,….

dat wat je denkt en wat je weet als je nog in nederland zit en hoe vaak je al naar een land bent geweest voor bezoekjes of vakantie, het is totaal anders als je daar eenmaal woont!!!!

maar goed, ik geloof niet dat chili op jou lijstjes stond…

Succes