geld in nederland

• aukje

saska,

Is dat een een lopende rekening, waarmee je betalingen doet in Canada? Of bedoel je alleen een spaarrekening?

Ik zou ook graag hier een lopende rekening houden en daarmee internetbankieren, maar de kosten daarvan zijn toch hoog? (8 euro per overboeking)

groetjes,

aukje

• Ruud

Hangt er van af waar je woont.

Ik woon in Portugal en als ik via internetbankieren bij de postbank geld over maak naar mijn Portugese rekening kost me dat niks.

Als ik meer dan 50.000 euro zou overmaken kost dat wel een beetje.

Dus van euro naar euro is eigenlijk via MijnPostbank gratis (als je je aan de regels houdt, anders kost het 5 euro).

Ruud

• memvan7

De postbank zei tegen ons dat we de rekening niet konden houden , dat hij opgeheven moest worden .Ui tjouw verhaal lijkt het dat we hem wel kunnen houden .Dat zou wel makkelijk zijn met de nog lopende zaken .Iemand een idee wat we moeten doen met water /electrische /gas in ons huidige huis in NL dat wel te koop staat maar nog niet verkocht is als we vertrekken .Kunnen we de termijn betalingen verlagen ?

• Ruud

De Postbankrekening kan je gewoon houden.

Je moet gewoon een adreswijziging doorgeven, meer niet. De eerste tijd hebben we een adres in NL aangegeven omdat we nog net wisten waar we precies in Portugal zouden gaan wonen en de afschriften heb je met MijnPostbank erbij helemaal niet nodig.

Je gaat dan wel 2,25 euro per kwartaal betalen voor het toezenden van die maandafrekening.

Gas, water en elec kan je laten verlagen. Als je aangeeft dat het het huis leeg komt, en alles wordt afgesloten doen ze dat wss wel. Anders moeten ze een terugbetaling doen na de definitieve afsluiting.

Deze zaken zijn trouwens voor ons door onze ERA makalaar in Apeldoorn heeeel netjes geregeld.

Ruud

• Cees

Ook wij hebben nog gewoon onze nederlandse rekeningen. In Canada hebben we natuurlijk nieuwe rekeningen geopend, maar zeker gedurende het eerste jaar is het aan te raden een NL bankrekening te houden gezien alle afhandelingen die gedaan moeten worden.

• Saska

Aukje wij hebben in Nederland nog een spaarrekening en een lopende rekening.

Ik telebankier wel, maar maak eigenlijk nooit geen geld over naar Canada, die kosten weet ik dus niet.

Maar wij zelf vinden het erg makkelijk dat daar nog wat staat, zodat als we naar Nederland komen het ons alleen de reis maar kost.

We hadden alleen een lopende rekening in het begin, maar er ging elk kwartaal 3.50 euro af voor bankkosten.

Door nu een gedeelte op een spaarrekening te zetten, dekt dat de kosten maar krijgen we niet genoeg rente om alsnog de belastingdienst op bezoek te krijgen.

Ik geloof trouwens wel dat ik met mijn bankpas geld hier uit de automaat kan krijgen maar of dat werkt weet ik niet, moet het nog steeds proberen.

• aukje

Nog een vraagje: heeft die bank dan jouw buitenlands adres of heb je daar een postadres voor nodig? Met telebankieren hoef je geen bankafschriften, maar hoe zit dat dan met overige post van de bank en je nieuwe pasje e.d.?

groetjes,

aukje

• Ruud

wij wonen in Portugal en de postbank stuurt daar alles heen (inclusief reclame).

Helaas moeten de banken minimaal 1 maal per maand schriftelijk opgaaf doen van de transacties. Ze moeten dus een maandafschrift sturen. Of je wilt of niet.

• Saska

Ja ze sturen alles netjes naar Canada

• egun.nl

patries schreef:

>

> Hoi,

>

> Binnenkort ga ik mijn huis in nederland verkopen. Nou heb ik

> overwaarde uit de verkoop van mijn huis.

> Als dit geld op een nederlandse rekening staat terwijl ik in

> het buitenland woon, moet ik daar dan belasting over betalen?

> Heeft iemand hier ervaring mee?

>

> Bedankt

> Groetjes Patries

Waarom zou je dat in godsnaam op een Nederlandse rekening laten staan? Zet dat geld op een rekening in Luxemburg of Zwitserland.