geld in nederland

• patries

Hoi,

Binnenkort ga ik mijn huis in nederland verkopen. Nou heb ik overwaarde uit de verkoop van mijn huis.

Als dit geld op een nederlandse rekening staat terwijl ik in het buitenland woon, moet ik daar dan belasting over betalen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt

Groetjes Patries

• Saska

Niet over de winst uit je huis, wel over de rente die je daar eventueel over vangt.

• Joke.

Je moet het opgeven en dan is het maar net in welk land je woont of je belasting moet betalen of niet…….de wetgeving die daar geldt.

Joke.

• Herman

je moet je uit laten schrijven uit de gemeente en uit Nederland.

je moet je bankrekening in een niet ingezetene rekening laten omzetten

en tevens je buitenlandse adres opgeven. en aan de bank en aan het gemeentehuis.

• Eric S'pore

Ligt er maar net aan of je nog belasting betaalt in Nederland?

Naar alle waarschijnlijkheid ontvang je nog belastingteruggave over de hypotheek op je huis. In dat geval zul je dus gewoon belastingplichtig zijn en dus wordt er inderdaad belasting geheven.

• Hannes

Waarom moet de bankrekening veranderd worden ? Wat is er anders aan dan een ‘gewone’ rekening ? Heeft dat met faciliteiten te maken of is het belastingtechnisch. Erg benieuwd.

• Herman

dat is belasting technisch.

• Saska

Tuurlijk hoeft die niet veranderd te worden, hij hebben nog steeds een rekening in Nederland.

Over de winst uit ons huis hebben wij geen belasting hoeven te betalen en het geld kwam gewoon als ons bezit Canada binnen.

Dus daar is ook niks over geheven…zou lekker zijn zeg.

• Ruud

Volgens mij is dat afhankelijk van het land waar je heen gaat.

Mijn postbankrekening is niet veranderd door mijn emigratie naar Portugal.

Alleen het adres.

Wat betreft inkomsten.

Heb je inkomsten (dus ook rente) in NL, dan ben je in NL belastingplichtig.

Of je een aangiftebiljet krijgt is de vraag.

Ik moet hier in Portugal ook het eventuele inkomen in NL opgeven.

Maar omdat er een belastingverdrag is tussen NL en PT wordt het voor de belastingen hier buiten beschouwing gelaten.

Geef ik het niet op, dan riskeer ik een boete.

Is er geen belastingverdrag, dan betaal je in je woonland er belasting over en dat moet je dan bij de belastingen in NL zien te verhalen.

Ruud

• Saska

Misschien voor overwinteraars anders, maar ik ben naar Canada geemigreerd werk en leef daar…en betaal daar mijn belastingen.

Met Nederland hebik belastingtechnisch niks meer te maken.