belasting

• Ruud

We hebben ook nog gewoon onze Nederlands Postbankrekening met spaarrekening waar we gewoon rente op krijgen.

Wat betreft belastingen:

Van de uitschrijving uit de Nederlandse gemeente krijgt de belastingdienst bericht een bericht met vermelding van het opgegeven nieuwe c.q. postadres.

De belastingdienst stuurt je dan een speciaal aangifte biljet (M). Dat is niet c.q. kan niet electronisch.

Op basis van dat M-biljet doe je aangifte over het emigratie jaar, met een Nederlands deel en een buitenlandsdeel.

Verzuim je het biljet terug te sturen of je hebt een verkeerd (post)adres opgegeven en de belastingdienst ontdekt dat, dan krijg je in een aantal gevallen inderdaad een boete. Deze boete is niet hoger dan het te betalen belastingbedrag, of in geval van een teruggaaf een vastgesteld maximum bedrag. Men kan dus het te betalen bedrag met 25%, 50%, 75% of 100% verhogen.

Deze boete krijg je alleen als de belastingdienst het beeld heeft dat je willens en wetens de boel wilde belazeren. (Heb je een boete gehad, dan moet je je maar eens afvragen waarom)

Na het emigratiejaar ben je volledig buitenlands belastingplichtige. Dat betekent bealstingplichting in je nieuwe land, en als je in NL nog inkomen hebt ook belastingplichtig in Nederland. Logisch want je betaalt toch loonheffing over je inkomen in Nederland.

Hier in Portugal moete we, naast het Portugese inkomen ook het eventuele inkomne in Nederland opgeven.

Omdat het belastingatrief in Nederland hoger is dan in Portugal heeft dat geen gevolgen. Was nu het tarief in Portugal hoger dan in Nederland, dan zouden we het verschil moeten bijbetalen.

De bepaling of je in je nieuwe land belastingplicht bent, of in Nederland hangt af van het aantal dagen dat je daadwerkelijk in het land woont.

Woon je in een bepaald land 183 dagen (dus meer dan een half jaar, dan ben je daar belastingplichtig). Hoe dat gaat als je in meerder landen een huis hebt weet ik niet.

Wat je in Portugal wel eens ziet is dat men in NL een huis heeft, daar nog bij de gemeente staat ingeschreven, maar in werkelijkheid gemiddeld 8 maanden per jaar hier in Portugal woont.

Deze mensen behoren zich in Portugal in te schrijven als resident (dus uit te schrijven uit Nederland). Dat willen ze niet omdat dat gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de verzekering van de auto. Helaas vergeten ze daarbij dat een autoverzekering vervalt als je meer dan 3 maanden met de auto in het buitenland bent. Zo lang er niks gebeurt gaat het goed, maar als je eenmaal een ongeluk krijgt, dan weet zo'n maatschappij echt wel aan te tonen dat je te lang in het buitenland was, dus feitelijk onverzekerd bent.

• Herman

Dat met die autoverzekering verschilt denk ik van maatschappij tot maatschappij: ik heb de mijne ingelicht, en die vinden het geen punt m'n auto voor langere tijd in het buitenland te verzekeren. Wel rekenen ze hier extra premie voor (ik meen 25 euro per maand), maar het kan dus wel. Ik heb er zelfs - ongevraagd - een nieuwe polis voor gekregen met de uitdrukkelijke vermelding dat de auto gedurende die-en-die periode ook verzekerd is in dat-en-dat land.

• Ruud

Herman,

ik denk dat het bij goed gegaan is, omdat je je aan de regels hebt gehouden.

Meld je het niet, dan zit ze fout na die 3 maanden.

• Herman

Aha, je bedoelt dat wel meer maatschappijen dit doen ? Vanwege de zin *Helaas vergeten ze daarbij dat een autoverzekering vervalt als je meer dan 3 maanden met de auto in het buitenland bent* meende ik dat je bedoelde dat een Nederlandse auto per definitie niet langer dan 3 maanden in het buitenland zou mogen zijn. Is dat ook weer duidelijk !