Zijn we nog trots?

• Joke.

Op ons vaderland?

Vroeger was ik er wel trots op.

Nederland riep in het buitenland allerlei positieve dingen op.

Ik hoef ze vast niet voor jullie op te noemen.

Maar tegenwoordig……….

Komen er geen positieve dingen meer omhoog bij de buitenlanders.

“Alles mag in Nederland”.

“Drug is vrij te koop in NL”.

“Nederlanders hebben een vrije houding over drug, seks,alcohol”.

Is dat nou iets waar we bekend over willen staan?

Joke.

• Goh

:D

Het eerste is onjuist. Ook hier zijn wet en regelgeving, volgens emigranten zelfs te veel ;-)

Ook het tweede is een misvatting, alleen softdrugs zijn vrij (legaal) te koop.

Het derde is stigmatiserend: een deel van de mensen keuren drugs of zelfs alcohol af.

Het derde van je 3e punt: seks, zou nóg meer genoten moeten worden :D

• Goh

Ik vergeet je vraag te beantwoorden of ik (nog) trots ben:

Ja, soms wel, soms niet. Maar dat is normaal.

• Loek

Ik neem aan dat nederlanders in het buitenland die hierop reageren alleen positief kunnen reageren. Waarom bezoeken ze anders dit forum nog? Ik hoor zo nu en dan weleens zeldzaam nederlands wereldnieuws en vind het wel leuk als mijn omgeving reageert met “kom jij daar niet vandaan?”.

Maar ik overromantiseer het niet. Ik ben me er best van bewust dat nederland veranderd is sinds ik daarvandaan ben vertrokken, evenals dat ik zefl ben veranderd. Een kort verblijf in Nederland leert mij dat ik best trots ben op wat dat land presteert, ondanks alle eventuele fouten waar iedereen het over heeft. Ik vind het wel jammer dat veel mensen in Nederland alleen nog de negatieve zaken van hun land zien. Er zijn zoveel positieve dingen, men zou daar ook eens wat licht op moeten schijnen.

Maar ik ben ook blij met mijn nieuwe omgeving en zou dat niet meer met Nederland willen ruilen.

• Goh

Chapeau! *D

• paul

Trots ben ik (al of niet) op hetgeen wat ik zelf produceer. Niet op dat wat diegenen doen die binnen dezelfde landsgrenzen als ik vandaan komen.

• Stippel

Het zit in onze aard om ons eigen landje naar beneden te halen. Dat is door de loop van de geschiedenis ook al heel lang zo. We verkopen onszelf niet lekker en de media hebben vooral aandacht voor wat er allemaal fout gaat.

Er zit in NL te weinig tussen ‘ik baal van dit land’ en extreem-rechts gedachtengoed zoals ‘Nederlanders eerst! en ’Alle andersdenkenden het land uit!'.

Persoonlijk ben ik nog best trots, maar dat kwam ook pas weer ‘n beetje nadat ik 4 jaar ergens anders gewoond heb en gezien heb hoe ’t ook kon…

• tamara

Gisteren was ik voor het eerst in jaren weer eens trots op ons Nederlanders. Ik was bij de toppers in concert (nu ajb geen discussie of dit wel of geen toppers zijn). In ieder geval het was een groot feest met al die Nederlanders bij elkaar in de Arena en ik was dus weer even een heel klein beetje trots.

• Goh

Leuk, dat zijn hele leuke momenten en dat kan in dit landje: 2 openlijk homosuelen met een partij veren op hun rug :D waar 60.000 naar komen kijken en meezingen.

Best wel uniek ;-)

• Joke.

Ik heb een deel op de radio gehoord.

Er werd een vrouw geintervieuwd “ wie is uw topper?” “Renè Froger” Waarom?“ ”Hij is de enige hetro van de drie."

Ja, dat is een redenatie waar we trots op mogen zijn. :D

De sfeer zal best sterk zijn geweest.

Maar roept dat een trotsheid over ons land op?

Net als bij het kijken naar schaatswedstrijden………het dweilorkest en iedereen in oranje.

Op zich grappig (die malle Hollanders), maar verder :?

Joke.