twijfel

• Goh

Mooi verhaal Joke *D

Zelf hebben mijn vrouw en ik ook enkele jaren geleden overwogen om te vertrekken (woonden we in de randstad) maar na lang denken wist ik dat ik NL niet zou kunnen missen, de taal, kleine dingen zoals de geuren, de eigenheid van je cultuur..

Dus hebben wij iets anders gedaan en zijn (net als Stippel) in een klein dorpje gaan wonen in de provincie…en heel anders gaan leven, meer op basis van wat WIJ belangrijk vinden en niet automatisch meegaan in wat de ‘goegemeenschap’ belangrijk acht.

Wat minder werken, meer genieten, relaxen, niet meegaan in de race dus en zeker niet met hypes, anders met je geld omgaan etc etc.

Dat zijn bewuste keuzes en voor ons is gebleken dat je de verandering voor een groot deel in jezelf kunt vinden en niet zozeer in de buitenkant…

Emigreren kan prima, maar probeer eerst jezelf goed te kennen en kijk wat daar nog mogelijk is ;-)

Goh

• Joke.

Miriam & Corné schreef:

>

> "Zuid Afrika had ook geen gezellige kerns in zijn grote

> steden…….amerikaans,blokkedozerig,sfeerloos,brede

> wegen,winkels uit het jaar kruik, enz.

> De kapper was om te janken,de kleding alsof ze van gordijnen

> kleren hadden gemaakt,nog wel eens wurmpjes in het brood, enz.

> Terrasjes was iets totaal onbekends."

>

>

> Kijk, dat is nou precies de reden waarom de meeste

> Nederlanders hier NIET in een grote stad zijn gaan wonen.

Zoals je misschien las zijn we ook niet in een grote stad gaan wonen.

Heeft enig(voormalig) thuisland een (echte) stad?

De lijst die jij opnoemde en een aantal zuivere :D waren ook onze redenen.

Maar de tijd was anders (net na de vrijlating van Nelson Mandela en de eerste verkiezingen).

En als je geen oogkleppen op kan zetten voor de armoede, aids,geweld,de gehele andere wereld waarin de zwarte mensen leven/sterven/lijden/leiden en die oogkleppen kun je niet ophebben als je in een thuisland bij een hospitaaltje werkt/woont/leeft.

Plus het geweld/afslachtingen en de gevaren daarvan, dan moet je wel eens op je beslissing om daar de rest van je leven te willen wonen terug keren. :)

Zuid Afrika is een wereld in èèn land en schitterend.

En ik verlang naar geen èèn land zo terug als Venda.

Als ik maar zou voelen/weten/zien dat het er nu veilig was, zou ik er gaan kijken en wie weet weer (deels) gaan wonen en daar werken.

> Wat heb je daar ook te zoeken? Grote en gezellige steden heb

> je nl. ook in Nederland. Wat je in Nederland niet hebt, en

> wat ik hier gevonden heb:

Soms, als er iets kloterigs gebeurt was, kon ik wel eens de behoefte hebben aan “de normale” wereld.

Waar alles funktioneerde als ik het kende of even door de shoppen, gezellig ergens eten, terrasje de ellende van wat ik om me heen zag willen vergeten.

Maar dat ging al fout als ik in de spiegel/raam/etage keek en zag wat voor een hoofd een kapster me weer eens had gegeven. :D

>

> .eigen baas

> .fantastische natuur en wildlife.

> .heerlijk klimaat.

> .ruimte.

> .schone lucht.

> .rust en geen stress.

> .gemoedelijk en gezellig dorpje.

> .22 hectare eigen grond.

>

> etc. etc.

>

> Maar wat voor iedere emigrant geldt is dat je er wel iets van

> moet maken, en dat je redenen om te emigreren altijd ‘zuiver’

> moeten zijn.

>

> Groetjes uit de zonnige (26) bush :)

Groeties aan manneke Rouch. ;)

>

> Corné.

>

> www.amukela.com

Elke medaille heeft een keerzijde en niet alles kun je van tevoren voorzien.

Gelukkig maar, anders begint een mens nergens aan.

Jij hebt jouw plaas en ik de mijne.

Beide tevreden aan elke kant van de aardkloot.

Sommige mensen hebben een doorstart nodig of meer dan èèn ervaring in verschillende klimaten in verschillende kulturen.

Ik had het voor geen goud willen missen.

Maar begrip voor elkaar en meedenken…………kost niets.

Schoppen, wijzen, verwijten, oordelen zonder het hele plaatje……nie goe nie.

Ik zeg niet dat jij dat doet, maar de mens in het algemeen vult zo gauw in (aan de hand van eigen ervaringen), ik ook.

Joke.

• Joke.

Jezelf leren kennen, dat kun je pas als je je uitstrekt, uitdagingen aangaat en in situaties terecht komt waarin je moet handelen op een manier die je nooit had kunnen voorzien.

Naar een ander land/streek/mentaliteit vertrekken, op jezelf en je gezin teruggeworpen worden, samen je door tegenslagen/teleurstelling/onverwachte situaties heenslaan versterkt jezelf en de band (er kunnen ook mensen te onder in gaan).

Binnen Nederland kan dat inderdaad al meer dan genoeg en teveel zijn.

:)

Joke.

• loes

hi joke, jou bericht RAAKT me, zo is het precies!!!!! en dat bedoel ik dan ook met twijfel. groetjes loes.

• Prikbord Bezoeker

Ik zou NIET terug gaan, tenzij je het leuk vind een half jaar op kinderbijslag te moeten wachten (of je moet in Burka terug keren, dan is dat geen probleem), overal achteraan te hollen en nergens meer echt bij te horen.

Dat is onze ervaring met terug komen…jammergenoeg.

• baps

Wij zijn ook terug gegaan, 3.5 jaar geleden. Heb nog geen spijt. We woonden eerst in het westen van NL, nu in Drenthe, in een dorp.

Dat ervaren wij nu helemaal niet meer. Eerder wel toen we nog in het westen woonden.

De kids hebben heerlijk de ruimte om te spelen, volop kinderen in de buurt….de huizen nog steeds betaalbaar….Kortom, voor ons was dit een goede beslissing, Hier in NL is er nog werk zat voor m'n man dus we hebben het ook goed. We kunnen 2x per jaar op vakantie en ik kan gezellig op een terrasje zitten met m'n moeder na een dagje winkelen (wat heb ik dat gemist toen we weg waren). Familie bleek voor mij toch erg belangrijk te zijn toen we weg waren en heimwee heeft een grote rol gespeeld bij het terug gaan.

Sterkte met jullie beslissing!

• Saska

@ prikbordbezoeker.

Dit is nu al de zoveelste keer dat je het hebt over kinderbijslag…tjonge jonge mensen zoals jij hebben ze nodig.

Sorry hoor maar het komt op mij zo raar over, aan de ene kant uit Nederland weg willen want ze “taxen you to death”, maar aan de andere kant wel gillen en janken als de gratis dingetjes niet heel snel op je rekening geschreven worden.

Waar denk je dat al die dingen van betaald worden???? inderdaad je ingehouden belastingen.

• Loek

Aan de schijfwijze zou ik zeggen Prikbord Bezoeker = Picobello.

Dus wat dat betreft is het niets anders dan anders. ;-)

• Stippel

Is wel een beetje zielig he…

• Kenneth

Mooi geschreven Joke,en je Thuis voelen kan overal.