50/55 jaar waar kunnen we nog heen?

• Antje

Wij zijn een echtpaar uit de agrarische hoek van de tuinbouw, Nederland is niet meer voor ons geschikt. Graag zouden wij in een land waar her redelijk warm is nog een toekomst hebben en in de tuinbouw liefst bloemen werkzaam zijn.

Wij zijn altijd zelfstandig geweest en kunnen hard werken.

• paulr

Hoi,

Ik heb Nederlanders ontmoet op de vakantie beurs in Utrecht die een bloemenkwekerij hadden opgezet in Oeganda. Tevens hadden zij er ook een soort lodge van gemaakt.

Verder geeft Zimbabwe goede mogelijkhedn nu. Slechter kan het niet worden, zeggen ze. Alleen beter. Er zijn al verschillende “daredevils” uit zuid Afrika die weer land en huizen aan het kopen zijn daar. Meneer Mugabe heeft ook niet het eeuwige leven en de partij wil ook wel van hem af.

Probeer eens te praten met de zuid afrikaanse ambassade. Zij kunnen jullie meer vertellen over de mogelijkheden, in Zuid Afrika denk ik.

succes

• Hans

Amerika? Er zijn je vele agrariërs voor gegaan en met 50 / 55 tel je in Amerika nog gewoon mee, in tegenstelling met Nederland waar je met 40 al bijna afgeschreven bent voor het arbeidsproces. Afrika, dat moet je maar willen.

• paulr

Dat klopt. Er zijn zelfs bedrijven die louter mensen aannemen ouder dan 55!!!

De oudste werknemer was 92 jaar. Was een leuke documentaire indertijd van de VPRO.

• Antje

Wij zijn al in Afrika wezen kijken in Kenia en Etheopie maar dat land heeft onze voorkeur niet teveel criminaliteit.

Ausralie en Amerika of Spanje, italie, Frankrijk lijkt ons wel wat, maar toch bedankt voor de suggesties.

• Antje

Ik zou graag naar Amerka gaan maar het is erg moeilijk om daar een baan in de tuinbouw te vinden en een visa te krijgen,je moet een bedrijf hebben wat jou met je kennis kan gebruiken en daar in wil helpen met visa.

Kennis in de glastuinbouw hebben we genoeg maar er moet net iemand zijn die daar behoefte aan heeft.

Toch bedankt voor de reactie en als u wat weet houden wij ons aanbevolen!

• Hans

Als je wat eigen vermogen hebt kun je een eigen bedrijf beginnen of een bedrijf overnemen. Een baan vinden in de tuinbouw is moeilijker, daar werken veel mexicanen.

• Saska

Je noemt al Italie, Spanje of Frankrijk daar hoef je niet eens een lastige visum procedure voor door.

Gewoon gaan…ik zeg altijd maar zo als je met twee benen op de grond staat kom je nergens.

En 50/55 is NIET oud, alleen als je het zelf wil geloven.

• Antje

Dat is ook zp, je bent net zo oud als je jezelf voelt, we zoeken nog even door, maar het belangrijkste is werk vinden, mar we geven de hoop niet op hoor!

dank voor je reactie

• GerritRO

Zelf zitten we regelmatig in Roemenie als gepensioneerden.

Werken er dus niet.

Maar volgens mij zijn er hier best mogelijkheden in de tuinbouw, als je tenminste zelf wat opzet.

We zitten in het midden/noorden in de uitlopers van de Karpaten en hier is een mix van berg-landklimaat met harde winters en mooie zomers, korte herfst en lente.

Regelmatig is er hier grond te koop, vermits je een bedrijf hebt of het voor je laat kopen door een betrouwbare Roemeen.

Last van overstromingen hebben we hier niet en een voordeel is dat het hier weinig waait.

La revedere.