Wie is er gemigreert of gaat emigreren met zn gezin en heeft voor mij tips.
mijn man en ik willen uit nederland vertrekken, maar weten niet hoe.
Tja, je bent wel erg algemeen in je vraagstelling.
Probeer eerst eens uit te vinden waar je naar toe wilt. Daar kan echt niemand anders je mee helpen.
Daarna kun je heel gericht informatie zoeken over het betreffende land met betrekking tot verblijfsvergunningen, wonen en werken en de hele rataplan. Al deze droge regeltjes zijn voor vrijwel elk land te vinden op internet. Mocht het je allemaal teveel zijn, dan kun je ook een emigratieburo inschakelen. Kost iets meer, maar alles wordt voor je geregeld.
Hoi.
Je geeft ons weinig aanknopingspunten om vanuit te gaan.
Waar zie je tegenop?
Wat jezelf betreft, je man, je kinderen.
Wat vind je een voordeel, qua klimaat, veranderingen in de manier van leven, voor elk van je gezinsleden?
Wie wordt de kostwinnaar en hoe had je gedacht aan adressen voor werk te komen?
Is het alleen maar een gedachte/idee en kan het nog jaren duren of menen jullie het allebei(!) serieus?
Ik ben twee keer met mijn gezin van land veranderd.
Èèn keer naar een warm land en de tweede keer naar een koud land.
De kinderen moesten beide keren hele nieuwe talen leren (wij ook).
De conclusie voor mij is dat de kinderen het het makkelijkst doorstaan.
Maar stel je vragen maar…………….
Joke.
Hoi Joke!
We willen verhuizen naar Bonaire, en de droge korst om te kunnen emigreren is inderdaad zo opgezocht.
Maar ik wil wijze raad hebben op mijn vragen!
- Hebben we een vermogen nodig om erheen te kunnen gaan?
- Moet je hier al opzoek gaan naar een baan voor daar?
- Mijn man wilt kostwinnaar zijn en ik eventueel wat voor erbij doen.
- Hoe zit t met wonen daarzo? (we zullen wel eerst paar keer daarheen moeten om alles te regelen, of niet?)
Dat was t eigenlijk wel even!
xxx
Wendy
Hoi.
Ik heb geen ervaring met Bonaire.
Maar algemeen:
Wat je niet hebt, moet je daar aanschaffen.
Ik denk aan bijv. een auto, event. meubels.
Deposit's betalen voor je huis,bank, telefoon,stroomaansluiting.
Onverwachte uitgaven : wc die niet doorloopt, lekkage, enz.
Dus een achteraffie/wat geld achter de hand, kan heel lekker zijn.
Als je weet dat je man er gelijk aan het werk kan en jullie een inkomen hebben is een geruststellend gevoel.
Geeft ook wat garantie voor bedrijven (telefoon,elektra, huur huis) dat je je rekening zal betalen.
Zo een bedrijf kan ook behulpzaam zijn bij het voorlopig huren voor een huis.
Zij kunnen alvast op zoek gaan en het misschien regelen.
Ik zou er ook zeker eerst een keer gaan kijken, rondrijden, praten met mensen en de sfeer gaan proeven.
Komt het je betrouwbaar over, is het een plek waar je je kan denken een langere tijd te willen leven.
Ook voor je kinderen…………is het er veilig, hoe zijn de scholen,is er wat te beleven voor ze buiten de scholen om(sport,clubjes,zwemmen,speeltuinen, andere kinderen).
En als je twijfelt, dan niets haasten maar goed nadenken, verder kijken, er nog eens heen gaan.
Voor er heen te gaan, vind je de middelen wel.
Maar als je er eenmaal zit en je misschien een minder inkomen hebt dan nu, meestal blijf je dan ook hopen op betere tijden en dan loopt de financiën achteruit en ook de mogelijkheden om terug te keren.
Goed voorbereiden, alles zwart op wit afgesproken hebben scheelt veel ellende later.
Joke.
Ik kan helemaal instemmen met het verhaal van Joke. Wij zijn bezig met emigratieplannen naar Portugal en zijn al 1,5 jaar bezig met denken, plannen maken, het land bezoeken in vakanties om te kijken waar we willen wonen, informatie inwinnen etc. En het duurt nog wel 1,5 jaar voor we echt gaan, maar dat heeft meer met het financiële plaatje te maken :-).
Weggaan omdat je Nederland niet meer ziet zitten is één ding, maar je moet heel goed weten waarom je naar het land gaat waar je naar toe wilt. Leer het zo goed mogelijk kennen voor je al je schepen achter je verbrandt. Misschien kun je eens kijken op het prikbord van bonaire.startpagina.nl? Daar tref je ongetwijfeld mensen die de oversteek al gemaakt hebben.
Succes! En ik hoop dat jullie je dromen waar kunnen maken.
Groet,
Janneke
Hoi Wennie,
wij gaan hopelijk aan het einde van het jaar naar Bonaire verhuizen, ons huis staat in de verkoop, en we gaan een klein huis laten bouwen.
Bonaire heeft een eigen prikbord maar daar moet je niet teveel op kijken, soms worden mensen daar nogal op afgekraakt (staan verder wel tips op).
Belangrijk is toch wat geld te hebben, de reis er naar toe kost natuurlijk ook al veel,
tickets a 600 euro minimaal, container eventueel huisdieren.(per kg)
Banen zijn voornamelijk in de duiksport en horeca, resorts etc.
Wij hebben de knoop doorgehakt maar het is soms wel overleven daar.
Lonen zijn erg laag, huizen huren heel duur, daarom gaan wij voor een koopwoning.
Hypotheek krijg je pas na een jaar tegen 7% rente dus waarschijnlijk is kopen meteen ook geen optie.
Wij zijn weg van het eiland maar ik zou er wel eens gaan kijken (of ben je er al geweest) ? Sommige vinden het te klein
Kinderen passen zich aan maar voortgezet onderwijs is er beperkt tot de mavo/havo en dan wordt het in Nederland, Miami ofzo studeren.
Ik raad het je zeker niet af maar heb deze vakantie nog een gezin gesproken met vier kinderen, na 7 maanden is het vakantiegevoel eraf. Zij kunnen bv ook niet even snel naar oma toe omdat de kosten zo hoog zijn.
Maar misschien ben je in de gelukkige positie van een koophuis of spaarpotje
voor 100.000 dollar koop je er nog een huis, wil je meer weten dan hoor ik het wel.
Ik heb ook een informatiegids over Bonaire via een makelaar verkregen daar staan veel vragen en antwoorden in.
Groetjes Maartje SUCCES
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?