Wel of niet emigreren ?

• Tamara

Mijn man en ik hebben het voornemen om uit nederland te vertrekken .

Wij vragen ons af of het eigenlijk zin heeft gezien onze leeftijd ,wij zijn beiden net de 46 jaar gepasseerd.

Bovendien ben ik zelf chronisch ziek en mijn man is niet hoog opgeleid ,maar heeft hier wel een goedbetaalde baan.

Toch willen we hier weg vanwege de bekende redenen ,zorg ,belasting,betutteling etc.

Wie kan ons advies geven ?

• Joke.

Waar wil je heen?

Hoe zie je je leven straks in het buitenland.

Wat voor soort opleiding heeft je man?

Dat hij niet hoogopgeleid is hoeft geen nadeel te zijn.

Zo ook niet jullie leeftijd.

Joke.

• NMI

Ik zou gaan als ik jou was. Het wordt er hier niet beter op. Op AOW hoef je over 20 jaar echt niet meer te rekenen, die pot is leeg. Ik zag op dit forum iemand met een timmermansbedrijf in Nieuw-Zeeland die nederlandse timmerlui zocht. Nks voor jullie?

• stippel

Hoi Tamara,

Misschien wil je juist omdat je chronisch ziek bent emigreren? Ik ken zat mensen die vanwege het klimaat vertrokken zijn uit NL en het in het buitenland veel beter doen (longpatienten, spierzieken, mensen met psoriasis etc). Mocht dat bij jou ook het geval zijn, dan heb je nog zowat half leven in betere gezondheid in 't vooruitzicht! GAAN!

En net wat al gezegd werd: opleiding hoeft geen beperking te zijn. Goede vaklui zijn op veel plaatsen welkom.

Groetjes, Stippel.

• Tamara

Ik heb een spierziekte maar zit gelukkig niet in een rolstoel o.i.d. ,ik heb alleen het nadeel dat ik mijn motoriek verlies dus alles via de computer moet doen .

Mijn man heeft alleen maar LTS en welk land maakt me niet zoveel uit als het inderdaad maar warmer is dan hier .

Dat is beter voor mijn spieren .

Dan heb ik inderdaad nog heel wat extra jaartje en hier zie ik dat niet meer zitten .

Is het niet zo dat je met z'n tweeen moet werken om te kunnen emigreren ?

Welk land zouden jullie me kunnen aanraden ?

Groetjes Tamara

• JFM Bouwens

Ik zit bijna met het zelfde ik wil hier misschien ook gaan vertrekken maar ik weet wel al waar ik naar toe ga. Ik ga in mei voor 3 maanden naar Slowakije om te kijken of ik daar kan gaan wonen en hoe het met mijn chronische ziekte gaat.

Ik heb wel een aantal tips ik zou niet zomaar beslissen om te vertrekken ik zou eerst een plek zoeken waar je lekker voelt en waar je je op je plaats voelt. Dus dat wordt eerst lekker op vakantie gaan en om te kijken hoe het met je spierziekte gaat en of je man een baan zou kunnen vinden in dat gebied en dan zou ik een soort proeftijd houden van 3 tot 6 maanden om te kijken of het werkelijk allemaal zo geweldig als in je vakantie.

Gr Jerome

• Tamara

Bedankt allemaal voor de reacties .

JFM Bouwens ,

Denk jij dat we met een een chronische ziekte in een ander land goed terecht kunnen ?

Ik heb een gecompliceerde ziekte maar kan nog veel gelukkig en zit niet zielig in een hoekje .

Ik wil een iets warmer klimaat maar kan door mijn ziekte weer geen al te hoge temperaturen meer verdragen .

Dus al met al een moeilijke beslissing om uit te vogelen welk land we zullen verkennen .

Ik persoonlijk denk aan scandinavie maar voel ook veel voor midden europa.

Ik heb geen wao of iets dergelijks en ben gewoon maar “ huisvrouw”.

Groetjes Tamara

• JFM Bouwens

Tja dat is een goeie,

Omdat Nederland redelijk vooruitstreeft met de gezondheidszorg wordt het lastig om een gelijkwaardig land te vinden die een warm klimaat of droog klimaat heeft. Of je moet telkens terug keren naar Nederland als er iets mankeert en dat is vaak ook niet te doen. Daarom heb ik eigenlijk ook voor Slowakije gekozen ik ben binnen 8 uur in Nederland als ik dat zou willen als er iets zou zijn met me. En dan mij hier laten helpen als dat mogelijk is.

Gr Jerome

• Tamara

Jerome

Ik weet dat veel gehandicapten en chronisch zieken vooral op vakantie gaan naar scandinavie i.v.m. de voortreffelijke voorzieningen daar .

Ik ben me nu dus aan het orienteren op scandinavie .

Ook duitsland is voor ons een optie omdat we beiden natuurmensen zijn maar ik geloof niet dat de wvg etc. erg goed is daar .

Ik ben dus druk aan het zoeken op internet naar allerlei mogelijkheden.

Ik hoop nog eens wat van je te horen Jerome.

Groetjes Tamara

• Goh

Hoi Tamara,

Ik zou even kijken wat ik precies zoek wat ik in NL niet heb, wat de mogelijkheden zijn (inkomen, leefklimaat (kwaliteit van leven) kosten, je relatie met familie/vrienden..

Zet alle voor en nadelen eerlijk op een rijtje en neem een zorgvuldige beslissing.

Voor een gedeelte blijft het natuurlijk altijd een gok / risico.

Ik zou wel het nieuwe land (en jullie zelf) een echte kans geven als je het doet, dus niet bij de eerste tegenslag vertrekken of het koppie laten hangen.

Neem de tijd, overhaaste beslissingen zijn zelden goed.

zelf hebben wij ooit overwogen om te emigreren, maar hebben uiteindelijk besloten om uit de randstad naar de provincie te verhuizen en dat bevalt ons heel erg goed.

Daarmee was ons grootste bezwaar (te vol) weggenomen en nu ben ik blij dat wij deze stap gemaakt hebben.

groeten en succes: Goh