Arno Visser (VVD) over emigrerende jonge Nederlanders

• Anoniem

Een euro is nu 2.59 Reais waard, dus volgens mij vallen de kosten nog wel wat hoger uit.

Wat de veiligheid betreft, ik heb eerst in Santos-SP gewoond, vervolgens in São-Paulo-SP en nu in Brasilia-DF. Mij is nog nooit iets overkomen, ik woon in een appartement (gesloten) met een portier.

Ik voel mij niet onveilig, al is enige voorzichtigheid soms wel noodzakelijk.

Ik heb nog nooit in een huis gewoond, en ken de gebieden waar jij over praat niet zo goed, het is een lastige vraag. Want als je aan Braziliaan vraagt of de wijk / de buurt rustig is en hij antwoord ja, kan wat voor hem rustig is, kan voor jou toch wat minder rustig zijn.

Ik zou mij toch goed laten informeren, voordat je ergens in een vrijstaand huis gaat wonen. Persoonlijk woon ik liever in een Condomio fechada of in een Appartement, zeker in de grotere steden. Hoe het buiten de steden is, daar kan ik je geen antwoord op geven. Ik werk namelijk gewoon voor een baas, dus ik heb altijd in een stad gewoond.

Brasilia is een verschrikkelijk dure stad, het onroerend goed is hier vreselijk duur voor de Braziliaanse begrippen.

Op basis waarvan denk je visum aan te vragen?

• De Eerste

Was 2 jaar geleden in Brazilie en zag al dat de koers van de Real wat hoger lag :(

In oktober gaan we 4 weken, dan gaan we ook naar Manaus, Force de Igacau, Rio, en waarschijnlijk wel een tussenstop maken in Brasilia. Maar ik woon nu in het binnenland (van nederland), daarom gaan wij liever richting zee.

Wij vragen geen permanent visum aan, maar wippen om de 3 maanden voor een weekje over de grens, als dat noodzakelijk is. Wij hebben wel vrienden met permanente verblijfsvergunning, dus als we iets willen opzetten kunnen op die manier beginnen. De investeringseis die Brazilie stelt (50.000 dollar) zou ook geen probleem zijn als we een bedrijf in Brazilie willen opezetten. Maar ik ga toch niet werken voor een baas of in Brazilie zelf, doe alles via internet. En de balesting in Brazilie schijnt erg lastig te zijn, dus dan het bedrijf maar in een land met een beter belastingklimaat. Ik wil statenloos burger worden :)

• Anoniem

Volgens mij heb je toch een uitdaging, je mag per jaar 2x90 dagen in Brazilië verblijven als je geen permanencia hebt.

Die 2x90 dagen mag je hier aan een gesloten verblijven, je kunt het Visum bij de PF verlengen.

Daarna zal de grens overwippen je niet helpen.

Als je visum verlopen staat daar een boete voor van een X bedrag per dag, met een maximum van 800 reais.

Als je echt naar Brasilia komt, kunnen we wel iets afspreken als je daar zin in hebt.

• De Eerste

Klinkt goed, een ontmoeting in Brasilia. Maar dat moeten we nog helemaal plannen voor okt-dec. Nog twee weken en dan met arkefly naar Natal. Maar daar willen we niet te lang blijven.

Als er veel politiecontrole is op Visums, verblijven we 6 maanden in Argentinie of iets dergerlijks. Maar 800 reais boete is ook geen probleem. Wat ik zo lees zijn er meerdere Nederlanders die af en toe een ‘schenking’ doen aan een politieman.

Als we echt het idee hebben dat we enkele jaren willen blijven, zal een visum ook wel geregeld kunnen worden. Partner kan misschien werken (als vrijwilliger) of aan de slag bij een internationale organisatie. Daarnaast kun je een bedrijf beginnen. Wij kiezen ervoor om niet meteen veel energie in dat soort zaken te regelen, maar eerst te kijken waar we het liefst willen wonen. Misschien is Argentinie wel leuker, of Ecuador, of Mexico, of ….