Arno Visser (VVD) over emigrerende jonge Nederlanders

• Niels

Zou een eventuele leegloop van Nederland nog eens een hot politiek item kunnen worden?

Arno Visser van de VVD had in 2004 het volgende te melden over de groeiende emigratie van jonge Nederlanders ( http://www.vvd.nl/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1147&ContentId=1906 ):

3 - Emigratie: een nieuw probleem

Zeer onlangs haalde het centraal Bureau voor de Statistiek de kranten met het feit voor het eerst sinds de jaren vijftig een emigratiesaldo. Steeds meer geboren Nederlanders verlaten hun vaderland om hun geluk elders te beproeven. De afgelopen 10 jaar vertrokken per saldo 100.000 Nederlanders!

Dan gaat het niet alleen om pensioneerden op zoek naar het Zwitserlevengevoel in een warmer en zonniger streek. Steeds meer jonge mensen verlaten Nederland. Slechts 1 op de 10 emigranten is gestopt met werken. Mensen gaan naar België en Duitsland (lagere huizenprijzen), naar Frankrijk en Spanje (zonnige oude dag) of nog verder: net als in de jaren vijftig wordt Australië weer populair.

De werkelijke groep is nog groter dan het CBS kan zien, omdat vele gepensioneerden zich niet uit het GBA uitschrijven wanneer ze een klein appartement in Nederland aanhouden.

Wie de trend in die demografische ontwikkelingen beziet, krijgt het angstige vermoeden dat zich voor Nederland als geheel hetzelfde fenomeen herhaalt als het afgelopen decennium in de grote 4 steden. Goed verdienende, hoogopgeleiden vertrekken jonge mensen op zoek naar meer kwaliteit van leven. In korte tijd vertrokken meer dan 130.000 mensen met die kenmerken uit steden. Daarvoor in de plaats kwamen 150.000 allochtone lager opgeleide, minder verdienende stedelingen terug. De grote steden hebben een enorme wisseling van samenstelling ondergaan. Dat is de reden dat de gemeente Rotterdam voorstelt inkomenseisen te stellen aan vestiging.

Wie nu de landelijke cijfers beziet, ziet anders dan een opvallende overeenkomst. Als dat zo door gaat, dan wordt de combinatie van de immigratie en de emigratie het zelfde zichzelf versterkend proces als in die steden. Uit Nederland vertrok een saldo van 100.000 Nederlanders. In dezelfde periode vestigden zich hier meer dan 270.000 gezinsvormers en herenigers.

Daarom wil de VVD het kabinet vragen om de feiten en vooral de consequenties van emigratie beter te bestuderen. Wat ik wil is de pendant van het CPB-rapport ?Immigration and the Dutch economy, zeg maar een nieuw rapport: ?Emigration and the Dutch economy.? Wie zijn die emigranten? En wat betekent het voor onze economie, welvaartstaat, etc.? Waarom vertrekken ze en hoe kunnen we voorkomen dat ze vertrekken? Via het woningbeleid omdat mensen grotere huizen met meer tuin willen dan nu worden gebouwd? Via het fiscaal beleid omdat belastingen en premies te hoog zijn? Via het veiligheidsbeleid, omdat mensen te vaak beroofd of overvallen zijn? Dit zijn vragen die we onder ogen moeten zien.

Dit zijn vragen waarop politici een antwoord moeten formuleren.

3 november 2004

• a

hi, wij zijn een gezin wat 3 jaar geleden is vertrokken naar de andere kant van de wereld, en wij zijn niet de enige, dagelijks komen we andere emmigranten tegen en natuurlijk komt de vraag dan in een gesprek naar boven; waarom zijn jullie geemigreerd, en wat mij dan opvalt is dat de meeste mensen dat allemaal doen met dezelfde reden. de reden is; mentaliteit in nederland is ver te zoeken, gestresde mensen, onbeleefd, en dan de andere kant; als je een normaal jan modaal inkomen heb red je het niet, je kunt rondkomen maar dan houd het ook wel weer op. hoe komt dat; de veelste hoge belastingen, je word overal op gekort, ieder half jaar word alles weer duurder, maar je loon blijft hetzelfde. auto rijden is ook zoiets. ik denk wel eens de hogere heren die dit verzinnen moeten zelf maar es een jaartje proberen rond te komen van een gemiddeld salaris, dan snappen ze het misschien hoe het werkt!!! afijn wij zijn dus vertrokken met 3 kids en zijn in het paradijs terecht gekomen. we werken hier 7 dagen per week( eigen zaak), je draagt je deel belasting af, en alles wat je verder verdiend is voor jou niks geen straf omdat je hard werkt!!!!! auto rijden maakt niet uit hoe groot of hoeveel, $ 300 dollars belasting per jaar. gezonde mentaliteit, men zegt sorry tegen elkaar als je per ongeluk tegen iemand opbots, en je krijgt niet te horen; he ken je niet uit je doppen kijken waar je loopt!!!!! mensen lopen hier nog gewoon over een zebrapad zonder er vanaf gereden te worden, voorrang geven ook heel normaal hier, niet ff snel er voor schieten, alles is hier betaalbaar voor de gewone man, tennissen, paard rijden noem maar op, niks geen elite prijzen, en dat maakt het wonen in een ander land toch echt wel een stuk aangenamer. ander voordeel is, maar daar kies jezelf voor dat je kunt wonen waar je wilt, hutje mutje op elkaar of landelijk maakt niet uit dat is jou keus, die keus heb je hier tenminste. ik kan nog wel ff doorgaan maar ik laat het hierbij, in ieder geval zijn wij een stuk beter af in ons nieuwe land en ik denk vele met ons, groeten a.

• Saska

En toen voor ons het besluit genomen was om uit Nederland te vertekken, hadden we een ander doel.

Weg voor de Euro zijn intrede deed, helemaal is het niet gelukt, de Euro kwam 1 Januarie 2002, wij zijn de 17de Jan. vertrokken.

Niet dat we bang waren van de Euro, wel voor de gevolgen en die zijn er.

Wij hebben dan nog geluk gehad, maar de huidige emigrant naar Canada krijgt al een stuk minder dollars voor zijn zuurverdiende Euro.

• Stippel

Nou, dat was bij ons helemaal niet de reden dat wij emigreerden. Wij wilden gewoon eens kijken hoe het zou zijn om een paar jaar helemaal ergens anders te wonen. Hoe makkelijk of moeilijk wij zouden integreren. Hoe makkelijk wij ons los konden maken van al het gejakker dat we op onze eigen hals gehaald hadden in NL. Hoe mensen tegen ons aan zouden kijken als wij de gastarbeiders zouden zijn. En dat was leuk. Maar NL is ook weer hartstikke leuk.

Ik herken echt helemaal NIKS van al dat negativisme over NL, sorry hoor.

Ik werk hier in NL gewoon lekker 4 dagen per week en mijn man 3,5 en we kunnen er leuk van leven, we hebben leuke kennissen en vrienden, iedereen laat zich precies stressen zoveel hij zelf wil, mensen groeten elkaar op straat en spreken elkaars kinderen aan op hun gedrag, helpen elkaar als dat nodig is, kunnen hulp krijgen als ze wat mankeren zonder aan de commercie te zijn overgeleverd etc. Misschien woon ik in een ander Nederland dan het Nederland waar A vandaan komt? Is dat het verschil: dat ik in een middelgroot dorp buiten de randstad woon of zo?

Is A al eens ziek geworden in dat paradijs, of heeft zijn/haar kind daar al eens een handicap gehad? Volgens mij is 't maar net hoe je er tegenaan kijkt.

• a

hoi stippel, nee hoor A is hier gelukkig nog niet echt ziek geweest, op een verkoudje na dan. we, dan spreek namens hubby en kinderen, zijn ook vrij van homesick. we komen ook uit een middelgroot dorp net buiten de randstad, Aalsmeer, welom bekend denk ik, Bloemenveiling. iedereen ervaart het op zijn/ haar manier. jullie hebben het goed lees ik, als wij in nederland 3.5 en 4 dagen zouden werken, dan zouden we helemaal faillet gaan denk ik, whaha. tuurlijk zijn onze kids wel eens *ziek* geweest, laats kon er eentje bijna niet meer lopen, dus naar de dokter, en ff later lag hij al op de tafel om rongtenfoto*s te laten maken, bleek gelukkig groeipijn te zijn, maar wat bedoel je hiermee, wij zijn goed verzekerd hier, ik ervaar de medische hulp hier als prima. bij de tandarts hebben we een membership dus iedere maand wat betalen en voor het echte werk betalen we dus niet zoveel, inclusief de kids. kortom wij vinden het hier fijner en leefbaarder dan in nederland , maar dat is onze mening. wij zijn net terug van een weekje aussie, daar is het ook erg leuk trouwens, beetje hot, maar ook goed te vertoeven daar. in de vakanties gaan onze kinderen met zijn drietjes op kamp voor een habbekrats, ze genieten volop, ze hebben al meer gezien van n.z als wij, en wij zijn blij dat we ze dit mee kunnen geven, in nedereland zou zoiets onbetaalbaar zijn voor ons, en hier dus niet.nog iets anders is, er zit er een op surfles/skiles/snowbordles,paardrijles, en een op tennisles, nou dan weet je het wel. om nu niet helemaal blij over te komen, tuurlijk balen we wel eens om het een of ander!!!!!! groetjes A.

• stippel

Aaaah, nou snap ik ook waar je zit! Hartstikke mooi dat je het er zo getroffen hebt en dat is dan ook het enige land waar ik zeer zeker nog wel eens een paar jaar wil gaan wonen, als ons grut de deur uit is!

Waar ik me aan stoor is al het ophemelen van b.v. de VS of allerlei bananenrepublieken waar het ‘ieder voor zich en god voor ons allen’ is en 't afkatten van NL.

Emigreren is voor de meeste mensen gewoon bloed, zweet en tranen en elk land heeft zo z'n gebreken, en iedereen die wil gaan zou zich daar toch minstens een beetje bewust van moeten zijn.

Ook de keuzes die je moet maken zijn niet mals: wat doe je b.v. als je ouders ernstig ziek worden? Heb je ook de ruimte om dan te doen wat je het liefste zou willen? Hoe lang geef je jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe land? Is er een weg terug als je er echt niet kunt aarden? Wat als blijkt dat jij het er prima naar je zin hebt, maar je kinderen niet? Of als die extra zorg nodig blijjken te hebben die in je nieuwe land niet te krijgen is?

Goh, 3,5 jaar terug in NL en ik begin al weer te klinken als een plannings-idioot… Zou 't een of ander virus zijn dat hier in de lucht zit? Misschien moet ik ook maar weer eens een tijdje emigreren!

Groet, Stippel.

• Anoniem

Ik ben 28 jaar en woon en werk sinds een ruim jaar in Brazilië, ik ben hier niet naar toe gegaan omdat er iets mis zou zijn met Nederland.

Ik ben hier ook niet naar toe gegaan om er financieel op vooruit te gaan.

Ik ben hier naar toe gegaan omdat ik graag eens in een compleet ander land dan Nederland zou willen leven.

Veel mensen gaan reis nadat ze hun studie afgerond hebben, ik had dat nooit gedaan, en dat zat mij al jaren dwars.

Op een mooie dag heb ik de knoop doorgehakt, heb mijn baan opgezegd, alles wat ik bezat verkocht of weggegeven en ben vertrokken.

Na een jaar hier gewoond te hebben kan ik zeggen dat het mij tot op heden prima bevalt, financieel is het leven wel iets zwaarder, dan mijn Nederlandse leventje was, maar het is goed te doen.

Ik heb veel geleerd dit afgelopen jaar, ik heb Portugees leren spreken, ik heb geleerd hoe het voelt om werkeloos te zijn, hoe het voelt om “buitenlander” op de arbeidsmarkt te zijn en heb veel nieuwe mensen leren kennen.

Sinds 7 maanden werk ik voor een IT-bedrijf, en kan rondkomen van mijn salaris.

Via mijn werkgever heb ik een goede ziektekosten verzekering, dus over ziek worden maak ik mij ook niet zo druk.

Of het leven hier nu beter is, dat weet ik nog niet, dat het anders is, dat weet ik wel en dat was mijn doel.

Ik heb iedere dag 2 uur lunchpauze, en ga dagelijks uitgebreid uit eten met collega’s, dat is iets wat toch zeer aangenaam ervaar.

Soms voel ik mij prima thuis hier, soms voel ik mij als een vreemdeling hier.

Ik blijf hier zolang het mij goed bevalt, mocht ik het op een mooie dag zat zijn, dan ga ik weer terug naar NL.

Ik was op zoek naar verandering, ik was nieuwsgierig, ik was niet op zoek naar verbetering. Mijn inziens is Nederland zo gek nog niet, maar dat wil niet zeggen dat je het niet eens een tijdje elders mag proberen.

• De Eerste

Nog 3 weken, dan komen wij Brazilie ook weer verkennen :) Brazilie heeft ook onze voorkeur. Helaas woeden op de prikborden over brazilie oorlogen en daarom staan daar ook steeds minder interessante tips (of zijn niet terug te vinden).

Wij gaan nu Natal en omgeving bekijken. We zullen toch wel rond Salvador of Natal gaan zitten verwacht ik.

Wat ben je nu gemiddeld kwijt voor huis/verzekering/adsl internet?

Bij ons gaat het ook in eerste instantie om de ervaring. Maar als ik naar de politiek kijk, denk ik dat we snel weg moeten als we voor onze oude dag een spaarpotje willen overhouden.

• Anoniem

Ik woon in Brasilia-DF, hier zijn de kosten van het levensonderhoud aan de hoge kant.

huur: 650 reais per maand voor een nieuw appartement met 3 slaapkamers

servicekosten 225 reais per maand.

internet: 100 reais per maand voor een 400k adsl verbinding

ziektekostenverzekering: ik betaal een 150 reais per maand. (is leeftijd afhankelijk)

autoverzekering een 1200 reais per jaar.

inboedelverzekering een 400 reais per jaar.

Het lijken lage bedragen, maar voor wie in reais verdient is het behoorlijk prijzig.

Als je meer weten wilt, vraag het gerust.

• De Eerste

Is ietsepietsie duurder dan ik had verwacht :)

In totaal dus: 360 euro per maand + 500 euro per jaar.

Eigenlijk hoef ik niet veel meer te weten, volg alle Brazilie prikborden al twee jaar. Wel meer lezen dan schrijven, om een idee te hebben hoe alles werkt. In ieder geval geen huis regelen via internet, dan betaal je de hoofdprijs. Wij hebben wel iets meer geld over voor een huis, maar dat komt omdat we bij het strand willen zitten (eventueel zwembad). Ik dacht dat het binnenland goedkoper was, maar Brasilia is natuurlijk de hoofdstad.

Inkomsten maken niet veel uit, mijn klanten blijven in euro's betalen en ik werk voornamelijk op internet. Ik weet zelf vaak geeneens waar onze klanten en toeleveranciers zitten, altijd een hoop zoekwerk of er BTW kan worden teruggevraagd.

Voel je je wel veilig in Brazilie en raad jij mensen aan op zo'n ‘kamp’ te wonen, of is een vrijstaand huis ook wel veilig. (niet in Rio, eerder Pipa/Ilheus/100 km rondom Salvador)