Op het moment van landen (is aankomst op het internationale vliegveld) ga je door naar customs, die bekijken de stempel (visum) in je paspoort en vullen de nodige papieren in.
Ze vragen om je (tijdelijke) adres juist om je PC card (dat is je reisdokument) naar toe te sturen.
Je PR card is nietmeer dan een pasje formaat bankpas datje bij verlaten en terugkomst in Canada bij je moet hebben.
De controle doet nogal wat wenkbrouwen optrekken, ik word wel bij binnenkomst gecontroleerd nooit bij vertrek, hoe ze dat dan ook bijhouden is mij, en met mij velen, een raadsel.
Die pasjes hoef je als nieuwbakken emigrant niet op te halen, ze komen per post.
In het verleden had men als visum een brief in het paspoort zitten, dat is een jaar of 4 geleden vervangen voor de PR CARD.
De emigranten al woonachtig in Canada moesten dit aanvragen en persoonlijk ophalen.
De nieuwe emigranten krijgen het per post thuisgestuurd.
Als jullie nu het visum geldig maken en de pasjes niet voor de terugreis naar Nederland in bezit hebben kan diegene waar ze heengestuurd zijn ze dus aangetekend naar jullie doorsturen en bij binnenkomst Canada kun je ze dan gewoon laten zien.
De PR Card wordt meestal met een week of 3 opgestuurd, blijven jullie zolang in Canada voor vakantie dan is er dus helemaal niks aan de hand.
Een tijdelijk traveldocument is meer voor mensen die nooit een PR Card aangevraagd hebben en dan plotseling naar Nederland moeten.
Om het risico te vermijden dat ze er niet meer in zouden mogen kunnen ze een tijdelijk reisvisum aanvragen.