emigratie Canada

• Desirée

Inmiddels hebben wij een visum gekregen voor het emigreren naar Canada. Graag zou ik nu willen weten als je die visum laat ‘activeren’ bij de douane in Canada of je dan nog terug kan naar Nederland om alles (verhuizing, verzekeringen e.d.) te regelen. Of ben je dan niet meer verzekerd en zo hier in Nederland. Weet iemand daar antwoord op?

Graag tot horens!

Desirée

• Saska

Ja hoor, je gaat gewoon naar Canada en maakt je visum geldig, je verteld dat je daarna teruggaat en je container met spullen later komt.

Wel even een veilig adres opgeven waar de PR Cards naar toe gestuurd kunnen worden…zodat (bv familie?) die ze evenuteel weer door kunnen sturen naar jullie mocht je alweer terug zijn naar Nederland

• Desirée

dank je voor je reactie, maar hoe zit het dan met je werk hier en de verzekeringen e.d.? Kan dat nog gewoon doorlopen? Naar mijn idee ben je hier dan toch uitgeschreven zodra je de visum in laat gaan?

groetjes, Desirée

• Saska

Nee hoor, zolang jij je niet uitschrijft in Nederland hoor je nog gewoon bij Nederland.

Ik begrijp dat nog even door blijft werken dan betaal je gewoon alle premies ed.

Je woont er tenslotte ook nog , het visum geldig maken is het bewijs geldig maken dat je in Canada mag wonen.

Zolang je maar zorgt dat je van de 5 jaar er 2 in Canada woont is er niks aan de hand..

Zodra je je in Canada gaat vestigen een SIN nummer aanvraagt en gaat werken, moet je je uitschrijven in Nederland.

• Desirée

oké, bedankt!

Mag ik vragen hoe je dit allemaal weet?

Zelf kon ik het niet zo gauw vinden.

groetjes,

Desirée.

• heleen

Hallo,

Grappig want wij lopen momenteel met dezelfde vraag rond. Twee weken geleden het visum gekregen en nu de laatste plannen maken… Wij zijn nog bezig met telefoontjes naar Berlijn voor duidelijkheid omtrend onze en jou vraag. Wanneer ik meer weet meld ik t je nog wel even. Wanneer willen julie?

Groeten, Heleen

• Saska

het staat allemaal op internet…zelf woon ik in Canada en het visum geldig maken en teruggaan was lange tijd met name voor boeren een must.

Het visum was binnen maar de boerderij in Nederland nog niet verkocht..ze deden het dan zo.

• Desirée

Hoi Heleen,

Als hangt af van de verkoop van ons huis, maar onze meiden en ik zullen

in ieder geval in de zomer daar heen gaan zodat ze in september met school

kunnen beginnen.

In mei gaan we met z'n allen even rondkijken naar scholen en huizen.

Waar gaan jullie je settelen?

Groetjes,

Desirée

• heleen

Hallo Saska,

Je schrijft dat je een veilig adres moet opgeven voor PR card zodat die mensen van het veilig adres, de PR card weer naar nederland kunnen sturen indien je al weer terug in nederland bent. Wij zijn nog steeds met de regels rondom de PR card bezig waardoor ik bij deze een vraag aan je wil stellen…: “Kunnen we visum laten activeren (door aanvraag PR card ), terug naar ned. gaan en half jaar later definitief vertrekken?”

Volgens Berlijn en PR card-service lijn (in canada) kan dat niet zomaar. Er zou een Travel Document moeten komen, PR card kan pas aangevraagd worden wanneer we daadwerkelijk in canada wonen. Afgifte van PR card schijnt gepaard te gaan met een persoonlijke code die je thuis (canada) gestuurd krijgt waarmee je dan de PR card persoonlijk af kan halen. Een Travel Document schijnt ook nogal wat voeten in aarde te hebben en we lopen het risico dat we het visum hiermee kwijt raken (ivm datum).

Wat weet jij hier nog over en van? Groeten Heleen

• heleen

Hallo Desirée, wij ‘settelen’ ons eerst in Ontario (Simcoe). Hier wonen vrienden waar wij de eerste dagen-weken-maanden in kunnen trekken… vandaaruit verder!

En jullie? Heleen