Hoi Henk,
Ik sluit me bij Ursula aan.
Verder: Als je in NL een auto wil kopen, moet je je eerst inschrijven. Als je in ‘t buitenland kinderen hebt gekregen: check en dubbelcheck dat ze goed ingeschreven worden. Onze jonste dochter was een nieuwkomer en dat ging mis bij inschrijven. Denk ook aan je uitschrijvingsbewijs van ’t land waar je weggegaan bent (als je dat daar krijgt). Mocht je tijdelijk bij iemand verblijven, dan moet die persoon mee als je je gaat inschrijven op zijn/haar adres.
En daarna krijg je dan die hele reutemeteut met verzekeren, inschrijven bij huisarts en tandarts, enzovoorts. Je bent verplicht jezelf te verzekeren. Vergeet ook niet je rijbewijs t.z.t. terug naar Nederland te laten overschrijven. Met een beetje pech moet je daarvoor opnieuw medisch gekeurd worden.
Het invullen van je belastingformulier in jaar 1 van je terugkomst is een rampenplan: dat kan je beter uitbesteden aan ‘n accountantskantoor. Die berekent dan meteen de meest gunstige constructie. Wij kregen een hoop geld terug omdat we halverwege ’t jaar remigreerden en je inkomen in NL over het hele jaar uitgesmeerd wordt. Zeker aangifte (laten) doen dus!
Succes met je ‘inburgeringscursus’!
O, en wat bureaucratie betreft: in het buitenland ben je vaak overgeleverd aan mensen, in NL ben je overgeleverd aan computersystemen. Ik denk dat wij met het ons inschrijven op Aruba ongeveer net zo veel tijd kwijt zijn geweest als met het ons opnieuw inschrijven in NL. Als je eenmaal uit ‘t systeem bent geweest kost ’t moeite om er weer goed terug in te komen. Same shit, different day, houd het hoofd koooool (gaat wel lukken met dit klimaat!).
Stippel.