Terug naar Nederlandf, wat en hoe?

• henk

Hallo, ik keer terug naar Nederland, waar kan ik info vinden over bv waar in te schrijven, belastingdienst, sofinummer krijgen etc? Wat moet ik allemaal doen, baan heb ik gelukkig al.

Ik ben volledig uitgeschreven overal, dus wie kan me info geven.

Thanks

• Saska

Volgens mij is je sofi nummer persoonlijk, die is en blijft van jou en kun je nog gewoon gebruiken.

Verder naar gemeente waar je gaat wonen en laat je je inschrijven, je werkgever heeft de verdere informatie wel.

Mag ik vragen waarom je teruggaat? en waar vandaan verhuis je weer naar Nederland?

• Joke.

Je sofie nummer hou je je leven lang.

Die heb je dus nog steeds.

Daar waar je gaat wonen, laat je je inschrijven en ga je bij het gemeentehuis langs.

Zij vertellen je wel wat je allemaal verplicht bent om te doen en in te vullen.

Ookal woonde je niet meer in NL en als je nog steeds nederlands staatsburger bent, sta je nog steeds geregistreerd als zodanig in Den Haag.

Wat volgens mij wel heel erg veranderd is, is het ziekenfonds……..dat is er niet meer en sinds 1 januarie is het verzekeringssysteem geheel veranderd.

Daar kan ik je verder ook niets over vertellen.

Als je je premie's hebt door betaalt bij de SVB (denk aan AOW), dan moet je misschien ook even contact met hen opnemen.

Omdat je nieuwe werkgever ook weer voor je begint af te dragen.

Wil je het gat voor de jaren dat je weg was opvullen, zodat je met 65/67 100% krijgt, zal je ook contact met ze op moeten nemen.

Dan berekenen ze wat je moet bij betalen.

• Prikbord Bezoeker

Wij zijn ook terug in NL…ik hoop dat je een beetje (geestelijk) voorbereid bent!

Want wat een verschil met het buitenland! Alles is hier zo petieterig klein…vreselijk.

En dan moet je weer achter de belachelijkste dingen aanhollen, belpakket plus van de PTT??? Laat gerust een dikke maand op zich wachten…extra vuilcontainer nodig? Schriftelijk aanvragen…dat soort dingen.

Zoooo bekrompen! Ik snap niet dat mensen dat hier gewoon vinden hoor.

Ik heb me opgeofferd omdat mijn man hier betere werkomstandigheden kon krijgen maar hij is de enige die er beter van geworden is…ik ben alles kwijt, mijn zelfstandigheid (zonder auto wonen we in de middle of nowhere, de enige plek waar nog een huis te huur was…), mijn huisdieren (hebben we moeten achterlaten, meenemen was te duur, de zaak vergoedde op de heenreis veel, nu niks meer…)…kortom welkom in nederland (ahum).

Ook ironisch was, we waren opgelucht te verhuizen omdat overburen hun hondje voortdurend lieten keffen; kom ik hier dag 1 in NL onze tuin ingelopen…laat de buurman doodgemoedereerd ZIJN keffertje in onze tuin de behoefte doen! Be lach elijk!!! Dag 2 (oudjaarsavond) gooit een of ander triest figuur een rotje onder de buggy van onze baby…stomme NL mentaliteit, weetjewel. Lachen om andermans ellende, want dat doen randdebielen als Joling en Gordon ook op tee vee…dus dan ben je alvast voorbereid.

Natuurlijk is hier niet alles kommer en kwel hoor, maar je blijft een buitenstaander…en eerlijk is eerlijk, ik kan niet WACHTEN tot we weer weg kunnen, al heb ik niet veel hoop meer.

• Willem

Waarom ben je teruggekomen als alles zo slecht is?

Flauw.

• blaricumtut

dur man kon een betere positie krijgen Willum??

• Saska

Je mag klagen wat je wilt, maar een opmerking wil ik toch wel maken.

Heb je gechecked wat de werkelijke kosten zijn voor invoer huisdieren?

Ons hadden ze dat n.l. ook “verteld” en bleek achteraf reuze mee te vallen.

$ 100.- is het om je huisdier mee te laten vliegen op dezelfde vlucht als die van jou

Kan ik toch niet echt duur noemen….wij hebben onze kat destijds achtergelaten…en ondanks dat ik nu weer een hele lieve kat heb…heb ik er toch spijt van niet beter zelf gechecked te hebben.

Veel plezier in Nederland

• Pat

Hangt er een beetje vanaf van waar je komt en met welke maatschappij je vliegt.

Ook wij lieten onze 2 katten achter in Spanje bij onze verhuis naar Argentinie. Een ticket voor elk kostte ons 800 US$. Een beetje veel van het goede.

• Prikbord Bezoeker

Kun je het wel in willen peperen maar bij ons was het op de heenreis al $2000.-, excl inentingen en gezondheidsverklaring.

Punt was, hoe ver wil je gaan? Wil je een oud dier wéér de oceaan overslepen incl alle stress en wat er al niet bijkomt?

Achteraf bezien bleken we een vooruitziende blik; onze terugreis had 2 dagen vertraging…waar blijf je dan met een dier???

• patricia

wat een uiteenlopende bedragen, ik heb 250 euro betaald…voor mijn kat en ze mocht bij mij in de cabine. Erg prettig…