USA

• desiree

Heel kort door de bocht.

Het blijft bij mij (alleenstaande vrouw 38 jr.) om over een paar jaar te gaan emigreren naar Noord-Amerika. Waarom? Tja, op zich is het goed om in Nederland te wonen (iedereen woont hier) maar ik vind het steeds minder worden. Het is op zich ook kort door de bocht na 2 vakanties Amerika (westkust en oostkust) om te zeggen dat ik mij er in thuis voelde. Ik vond het er heerlijk!!!! Ik vind er steeds minder verschillen tussen de Nederlandse en Amerikaanse mentaliteit.

Wie kan mij alvast tips geven hoe ik dit moet gaan aanpakken, ook qua werk en welke moeilijkheden ik kan verwachten? Welke sites goede informatie hierover geven.

• Willem

1: H1B visum via huidige werkgever die je overplaatst naar de USA;

2: H1B visum via een nieuwe werkgever die je wil sponsoren in de USA;

3: Green Card lotterij;

4: Huwen met een Amerikaanse staatsburger.

Al met al is het erg moeilijk.

Voor meer gerichte informatie:

http://www.usadutch.com

http://www.google.com en zoeken op “immigration laywer USA”

Met algemene ontwikkeling was het hierbovenstaande vanzelfsprekend.

• desiree

Dank voor de snelle reactie. Ik zal de sites bezoeken. Ik weet dat het moeilijk zal gaan worden maar nooit geschoten is altijd mis. Ik heb nog wel een paar jaar de tijd.

• Anja

wat vond je allemaal zo heerlijk in Noord- Amerika desiree?

• Prikbord Bezoeker

Desiree, er wonen is nog wat anders dan op vakantie gaan, meid.

Elk land heeft zijn voors en tegens, en tja…het is inderdaad erg moeilijk je zomaar even in de VS te vestigen.Als ik jou was zou ik belgie kiezen, of duitsland…dan kun je weer terug als het tegenvalt.

• Willem

De USA is keihard.

Ik geloof dat het de meeste mensen uit West-Europa erg tegenvalt er hun weg te vinden.

Je hebt namelijk altijd van alle kanten ontzettend veel concurrentie. En alle luxe die we in West-Europa kennen op het gebied van zwangerschapsverlof, ontslagbescherming, veel vakantiedagen, opleidingen enzovoorts enzovoorts kennen ze nauwelijks tot niet.

Dus met een vaag idee dat het er wel leuk is red je het niet verwacht ik.

• Prikbord Bezoeker

Nou, tegenvallen is een zwaar woord, je kunt er prima wonen.Vraag is alleen, neem je genoegen met het onderwijs voor je kinderen (waar wel op af te dingen valt, prive scholen buiten beschouwing gelaten)de enorme vervlakking, zo van half goed is ook goed.

Verder draait alles, alles, alles er om de USA, dat heb ik zelf af en toe als knap benauwend ervaren, evenals het altijd MOETEN gebruiken van de auto.Als je in NL op loopafstand van een winkelcentrum woont is dat een enorme luxe.Ja het is misschien stom maar ik ging het ergens naartoe fietsen missen, in de VS staat fietsen gelijk aan zelfmoord…veel automobilisten zijn er totaal niet op berekend.

Wist je trouwens dat 48% van de medeweggebruikers jongeren zonder rijbewijs zijn…? Het hele rijbewijs halen is er een eitje, twee blokjes om, praktijk examen duurt nog geen 10 minuten…dat geeft toch geen lekker gevoel allemaal.

• Willem

Het is toch wel een stuk harder.

Gisteren zijn bij mijn vriendin op de zaak zonder pardon twee mensen op straat gezet (een Vice President en Senior Consultant). Daar hebben ze verder geen ontslagvergunning of wat dan ook voor nodig.

En zo zijn er wel meer verschillen aan te geven.

Daar moet je wel tegen kunnen.

• Loek

Ach, maar om dezelfde reden kunnen die mensen morgen weer een andere baan hebben. Omdat het makkerlijker is om mensen te ontslaan, neemt een werkgever ook makkerlijker mensen in dienst. Langdurige werkeloosheid is in de US veel minder een structureel probleem dan in NL.

• Prikbord Bezoeker

Maargoed ook, dat een Vice President er zo uitgegooid kan worden…zal hij/zij wel niet capabel genoeg zijn.

In NL blijven ze hangen tot aan hun pensioen, das nog veel erger.