Huis in NL verhuren, voor lange tijd

• Ilse

Hallo wereldburgers

Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met het verhuren van het eigen huis ivm emigratie?

Wij hebben ons huis nog maar kort geleden gekocht, dus als wij het nu zouden verkopen lijden we daar een flink verlies op (kostenkopen en verbouwing enzo). Dat is voor ons dus geen optie. Maar we willen wel naar het buitenland en overwegen dus om ons huis hier te gaan verhuren.

Natuurlijk moeten we eerst uitzoeken of onze hypotheekverstrekker daar uberhaupt mee accoord gaat en hoe het allemaal zit, maar op dit moment ben ik dus vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen.

Het is dus niet de bedoeling dat we het huis een jaar verhuren en dan weer terug komen, maar dat we het verhuren tot de huizenprijzen zijn gestegen en we het alsnog kunnen verkopen. Alle persoonlijke spullen gaan dus mee naar het buitenland (spanje in ons geval).

Ik hoor graag alle positieve en negatieve ervaringen en tips.

Groeten

Ilse

• Puk

Hallo Ilse,

Wij zijn vorig jaar naar de UK verhuisd. Ons huis in NL hebben we aangehouden met in ons achterhoofd dat als het misschien allemaal niet mocht lukken hier, we makkelijk weer terug zouden kunnen komen in ons oude huis en onze oude vertrouwde omgeving. Gelukkig hadden wij de mogelijkheid om het huis een jaar te kunnen verhuren aan vrienden van wie we wisten dat ze er ook na een jaar weer uit zouden gaan. Conclusie: achteraf bekeken hadden we het huis gewoon meteen moeten verkopen. Je hebt er namelijk ook een hoop “gezeik” op afstand van. Vooral als er een lekkage is bijvoorbeeld, of de verwarmingsketel gaat stuk bijvoorbeeld, ik noem maar wat. Je hebt er op afstand geen zicht op, dat is het probleem. Nou kun je daarvoor een makelaar in de hand nemen die de boel voor jou een beetje in de gaten houdt en zaken laat repareren als het moet, toch vonden wij dat niet prettig. En wie houdt de tuin bij? En wat is de status van je huis als de huurders eruit gaan? Moet ook allemaal bijgehouden worden.

Ook wij hadden ons huis pas 2 jaar, maar hebben het uiteindelijk toch gelukkig nog met een klein beetje winst kunnen verkopen. Wel hebben we ongelofelijke mazzel gehad omdat het huis pas 4 dagen op Funda stond en toen al verkocht werd. We hebben de huizenverkoop in ons vorige dorp een beetje in de gaten gehouden via Internet, en het gaat erg traag. Als je dan in het buitenland zit is dit echt heel vervelend. Onze ervaring is dus negatief. De mensen aan wie wij het verhuurd hadden gaan er binnenkort gewoon keurig uit, dus dat is allemaal goed gegaan. Ook hadden wij een diplomatenbeding opgenomen in een contract wat we met hun hadden opgesteld, dat is dus een tip, want in NL krijg je huurders er anders absoluut niet meer uit. Oh ja, onze hypotheekverstrekker hebben we niet ingelicht … dat is dus goed gegaan, maar ik weet niet of dat bij iedereen zo makkelijk is. In het kort: toch gewoon verkopen, ondanks het verlies wat je er misschien op maakt.

Ik wens jullie heel veel succes toe in Spanje!

Groetjes, Puk

• Ilse

Hallo Puk

Bedankt voor je reactie. Helaas ligt het bij ons iets lastiger ivm verkoop. Wij wonen hier nog geen jaar en hebben verbouwd. Gezien de huidige prijzen hier, zou ons verlies nu zo'n 30.000 euro zijn. Dus én je huis verkopen én er 30.000 op toeleggen, vinden wij niet zo'n interessant alternatief natuurlijk :-)

Blijven jullie nu overigens in de UK of toch nog plannen om terug naar NL te gaan?

Groeten

Ilse

• Puk

Hallo Ilse,

Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze die je daar maakt, en je hebt gelijk, het gaat om een hoop geld. Maar toch met de ervaringen in ons achterhoofd van het afgelopen jaar, zouden wij toch nog steeds verkopen. Wel makkelijk gezegd achteraf, dat realiseer ik me natuurlijk wel.

Wij blijven overigens in de UK en hebben absoluut geen plannen om terug te gaan. We hebben het erg naar onze zin en de kinderen doen het erg goed op school, ook een van de redenen overigens om NL aan te houden, je moet er niet aan denken dat je met drie kinderen met heimwee zit. Maar de kinderen zijn het snelst geintegreerd en spreken nu vloeiend engels, zelfs met elkaar. Nu moet ik er steeds op hameren dat ze NL thuis spreken … het kan verkeren.

Nogmaals erg veel succes met jullie emigratie naar Spanje. Wij hebben er geen moment spijt van gehad!

Groetjes, Puk

• feije

hallo ilse

je zou ook contact kunnen zoeken bij een huis oppas dienst,

anti-kraak

Camelot , Ad- Hoc. en zo zijn er nog wel een paar.

ik weet niet zeker of het iets is voor jullie maar,

dan heb je geen probleem met huurders die er niet uit willen.

mocht je het huis op termijn verkopen of bij terugkomst.

en je weet zeker dat er op je huis gepast word.

by the way welke regio zit je ?

groet en veel geluk in spanje.

feije

• Stippel

Hoi,

Wij hebben, toen we 7 jaar geleden voor 3 jaar naar ‘t buitenland gingen, ons huis in eerste instantie via een bemiddelaar verhuurd aan een buitenlands gezinnetje dat tijdelijk in NL zat (ook met diplomatenclausule). Dat bracht leuk op, maar toen het gezinnetje na 9 maanden vertrok begon de bemiddelaar te mekkeren: het moest eigenlijk gemeubileerd verhuurd worden, hij kon geen andere huurders krijgen, het was allemaal moeilijk, het was niet luxe genoeg… Het heeft toen een aantal maanden leeggestaan en dat was vervelend want de hypotheek liep wel door. De huurders hebben het trouwens netjes bewoond. Wij hadden de hypotheekverstrekker wel op de hoogte gebracht en officieel toestemming gekregen. Ze doen daar volgens mij niet moeilijk over zolang je maar aannemelijk kunt maken dat je het huis aanhoudt om er in terug te keren en het niet als ’beleggingsobject' gebruikt (huisjesmelken).

Toen we nog eens goed gingen nadenken bedachten we ons dat we bij terugkeer in NL toch niet meer daar zouden willen wonen, dus waarom moeite doen? We hebben het toen alsnog verkocht, en achteraf gezien hadden we dat meteen moeten doen. Wij hebben toen nog wel leuke winst op ons huis gemaakt, ik kan me voorstellen dat het pijn doet als je er geld op toe moet leggen.

Van andere mensen die hun huis aangehouden hebben, horen wij soortgelijke verhalen. Het kan leuk opbrengen maar je kunt er ook een hoop gesol mee hebben. Het komt geregeld voor dat de huurders er een zooitje van maken. Ik zou nooit zondermeer aan ‘vrienden’ verhuren zonder een beheerder aan te stellen, want je word inderdaad gek als je vanuit verweggistan iets moet regelen en je weet niet zeker of je vrienden je geen poot uitdraaien.

Groetjes, Stippel.

• Puk

Hoi Stippel,

Dat verhaal van jou lijkt een beetje op dat van ons. Alleen, wat je in de laatste alinea zegt over die beheerder die je moet aanstellen, daar heb je natuurlijk gelijk in. Wij vonden het zo'n motie van wantrouwen naar die vrienden van ons toe. Achteraf gezien hadden we dat wel moeten doen. Ook een goede reden trouwens om het niet aan vrienden te verhuren. Laatst was er gedonder met een lekkage. Hadden ze de nieuwe kopers (!!!) daarvan op de hoogte gesteld. In plaats dat ze ons eerst bellen!!! Fijne vrienden. Dat bedoel ik dus met gezeik. Ik vind het dan vervelend om daar iets van te zeggen, maar we zouden dat wel gedaan moeten hebben. Moraal van het verhaal: gewoon verkopen als je naar het buitenland vertrekt.

Groetjes, Puk

• Ilse

>>Moraal van het verhaal: gewoon verkopen als je naar het buitenland vertrekt.<<

Maar dat moet dan natuurlijk wel haalbaar zijn he. Om even op onze situatie terug te komen, als wij het huis nu verkopen, moeten we de bank nog eens 30.000 euro erbij geven om de hypotheek af te betalen. En tja, dat is ons buffertje voor het buitenland, dus dan kúnnen we niet eens meer naar het buitenland toe. En dan hebben we ook geen huis meer. Beetje rare situatie, maar we kunnen dus alleen gaan, als we het huis níet verkopen, stom he! ;-)

Als we het gaan verhuren willen we dat ook zeker via een beheerder doen, rots-vast of een andere makelaar ofzo. In principe willen we niet terug naar NL, maar ja, je hebt het nooit helemaal voor het zeggen natuurlijk.

In elk geval, wederom bedankt voor alle reacties!!

Ilse

• Ilse

Hallo Feije

Bij een huisoppasdienst of anti-kraak ofzo, ontvang je toch geen huur? Of in elk gevalq niet veel? We zitten in een redelijk groot huis, met een vrij zware hypotheek. Als we die voor een mooi bedrag kunnen verhuren, kunnen we daarvan de hypotheek betalen. Anders zitten we straks in Spanje, met een spaans loon en moeten we daarvan zowel onze spaanse vaste lasten én onze nederlandse hypotheek betalen. Dat lijkt me geen pretje.

Ik woon overigens in Amersfoort nu.

Groeten

Ilse

• monique

Ik heb mijn huis verhuurd en ik heb het idee dat het tot nu toe allemaal goed gaat. Zolang je een contract hebt voor bepaalde tijd kan je de huurders er wel uit krijgen.

Mijn idee is om het voor 1 jaar aan te houden, dan weet ik wel of het me hier bevalt of niet:-))) Ik wilde niet al mijn schepen achter mij verbranden.

Ik heb info gevraagd bij een makelaar en het uiteindelijk aan een collega verhuurd waar ik veel vertrouwen in heb. Ik ken ook genoeg verhalen waar het wel goed bij gaat.

Ga in ieder geval niet met direct wonen in zee, zij zijn slechts bemiddelaars in het vinden van een huurder en daar houdt hun verantwooordelijkheid op.

Gemeubileerd of ongemeubileerd verhuren aan allebei zitten voor en nadelen…

afijn succes ermee.Ilse schreef:

>