paramaribo

• La Mama

Wij wonen in NY en het onderwijs op de LAGERE SCHOOL is goed ja, geen lekkende gymzalen enzo zoals in NL, en een computerlokaal waar menig school in NL van kan dromen…(we wonen wel in het betere gedeelte van NY, er zijn hier ook scholen die het van donaties en sponsoring moeten hebben, de zegeltjes op soepblikken enzo)

Maar het middelbaar onderwijs is hier VER onder niveau.In NL is men veel meer op de wereld gericht, hier draait alles om de USA.

Hier zijn bijv. ook veel meer mensen die werken omdat ze moeten werken, motivatie en eigen initiatief kom je hier weinig tegen…men vind het wel goed zo, en die houding word in het onderwijs hier gekweekt.

Niet voor niets heeft Donald Trump het hier zo ver gebracht, die man slaapt maar 4 uur per etmaal en heeft een enorme drive (al is het geen echte leider) en een beetje boerenslimheid….zo kom je hier een heel eind.

Maar als je wilt werken kun je hier zo aan de slag.In NL doet men teveel aan vriendjespolitiek, of zeuren over opleiding of leeftijd.Heel veel capabele mensen staan dus zo aan de zijlijn, en dan maar zeuren dat de wao zo duur is…

• Henk.

Dat is dan ook meteen de reden dat ons sociale systeem onbetaalbaar gaat worden. (is!!)

teveel mensen werken niet!!

Inderdaad wordt hier teveel gezeurd over diploma,ervaring etc etc…etc.

Als je daarzo iets kan….en je bewijst dat (ook zonder diploma) kun je aan de slag!!

Tsja dan heb ik het natuurlijk niet over medici of zo….

Probeer DAT maar eens in NL…..niet dus.

gr

Henk.

PS:"ik blijf volhouden dat ons onderwijs lang niet zo goed is…..zeker vergeleken met 20 jaar geleden!!!!!!!! En het wordt mi nog veel slechter. Laten we over de zorgsector maar helemaal ophouden:-(

• Pearly

LOL

Ik ben een soort van surinaamse, Ik heb daar heel lang gewoond , en tuurlijk zijn er min punten,maar heb het goed naar mijn zin gehad

vandaar mijn enthousiasme.

trouwens ik heb gister navraag gedaan bij mijn woningbouwver.

kreeg te horen, dat het wel mogelijk is mijn huis tijdelijk voor iemand anders te verhuren, onderverhuur zeg maar

heb je al gekeken of jouw verhuurder het ook doet?

groetjessss

• ikke

he pearly, het lijkt me heel erg leuk(en handig) om een keer met je te kletsen zodat ik je ervaringen kan horen.

Als je wil mag je me toevoegen op msn

franh8@msn.com

• La Mama

Dat bedoel ik dus.Zou ik vandaag naar NL terug keren, krijg ik met veel pijn en moeite een uitzend poetsbaantje van een of andere hautaine intercedente (kampioen dropvreters), terwijl ik hier zo bij de Wegmans (equivalent van AH) aan de slag kan.Emigratie is dus geen droom najagen maar ergens gaan wonen waar arbeid en inzet nog wel gewaardeerd worden, en dat is niet in NL, helaas.

• Pearly

is goed voeg je toe

• ikke

leuk pearly

je lijkt me wel erg intressant om mee te babellen.franh8@msn.com

• Stippel

Onder ‘t motto: ’Vroegah was alles betah', zullen we dan maar zeggen. NL middelbaar onderwijs staat wereldwijd hoog aangeschreven… En da's erg knap als je ziet hoe schandalig weinig geld er aan wordt uitgegeven….

Paramaribo: gewoon doen. Kleine kinderen? Die zijn erg flexibel… Grotere kinderen: geen ervaring mee… Terug naar Nederland na een paar jaar: Altijd moeilijk… Maar je hebt wel wat om over te praten op al die saaie feestjes!

Groet, Stippel.