paramaribo

• ikke

zoek serieuze verhalen en ervaringen van mensen die naar paramaribo zijn verhuist. Ik wil me daar bij mijn partner voegen, maar twijffel nog. vanwege mijn kinderen. Mijn werk wat ik hier doe kan ik in para ook doen en volgens mijn partner kunnen we met mijn llon van 1300 euro ruim leven, is dat ook zo.

ikke

• Pearly

Ik denk dat je veel dingen daar zelf zal moeten ervaren.

1300 euro is ruim voldoende, er zullen altijd mensen zijn die veel minder of veel meer als jouw hebben,dat is in elke land zo

maar geloof je partner maar, het is ruim, en meer dan ruim voldoende,als je gewoon gezellig en goed wilt leven.

waar ben je bang voor wat betreft de kinderen?

scholing, de kinderen van hooggeplaatste mensen uit het buitenland, enz enz

laten hun kinderen ook daar op school gaan, het zij part. of gewoon op een algemene school

alle niveaus zijn aanwezig, onderwijssysteem zal verschillen,maar hoeft niet perse slechter te zijn, zeker als je alert blijft op schoolprestaties, wat je hier neem ik aan ook doet.

en waar ben je bang voor

ik neem aan dat je je partner wel zou moeten kunnen vertrouwen, en je hebt toch nog altijd de keuze om terug te komen naar ned.

je spreekt de taal al, en en en en, zoveel en.

vragen stellen, en antwoorden, je zult het toch zelf moeten beoordelen, hoe leuk het kan zijn.

we hebben geen inburgeringscursus, we slepen je er wel doorheen, en als je echt niet wilt blijven, om wat voor reden, dan houd echt niemand je tegen hoor

vertrouw je partner

• ikke

dank je voor je reactie pearly. weet je ik moet hier gewoon mijn huurhuisje opgeven, en stel dat mijn kids het niet lukt om daar te aarden.

Ik heb een tijdje in nigeria en ghana gewoond met plezier, maar toen konden de kids niet mee, toen mijn tijd daar klaar was ben ik terug gekomen. Maar de kids zullen zich zo aan moeten passen en stel, stel, stel, dan heb ik hier geen woonruimte meer en dat ligt ook niet voor het oprapen.

ik mis mijn mannetje zo erg maar de stap is erg groot.

Ik ben gewoon enorm aan het twijffelen.

ikke

• Henk.

Tsja beste Ikke…daar noem je terloops nog zo'n “geweldig”voordeel van nederland: HUURRUIMTE vinden!!!!!!!!!!! Zeker in de randstad.

hahahahahah OO ja…U stond toch al 2 jaar op de wachtlijst zeggen ze dan bij de woningbouwvereniging…?? Of niet dan???

Errrr niet dus…!

Nou je kunt altijd wel een bouwvallige ruimte ergens particulier huren voor 800 euro per maand:-(

Nou en laten we maar NIET beginnen over het “geweldige”onderwijs niveau in Nederland. Moet je eens een HBO studie afgemaakt hebben (maakt niet uit welke) en DAN vb. naar de States/Canada gaan om daar je Universitieit te gaan doen.

Je wordt gewoon UITGELACHEN!!!!!!!!!!

een uitzondering wil ik (nog !!) wel maken voor ons talenonderwijs. Dat is wel aan de norm en zelfs beter dan in veel andere landen. Maar hoe lang nog?

Niet voor niks gaan steeds meer surinamers naar de USA om DAAR te studeren en NIET naar NL….gek he?

groetjes

Henk.

• ikke

haha henk, bedankt voor je reactie, brengt me weer een stukje meer bij het idee waarom ik het dus wel moet doen.

ikke

• Niels

Hoi Ikke,

Als ik vragen mag, wat voor werk doe jij, dat je zowel in Ghana, Nigeria als Suriname terecht kan?

• Pearly

Hoe oud zijn je kinderen, en waarom denk je dat ze niet zullen aarden?

is het jouw angst, of hebben de kinderen zelf angst, je zou natuurlijk nu al een stukje voorlichting aan ze kunnen geven over het leven daar.

Alle begin is moeilijk, maar vriendjes zijn gauw gemaakt.

Snap je overbezorgdheid niet eigenlijk

Suriname is netals elk ander land, je moet gewoon niet in sommige buurten komen, en zeker niet te laat savonds alleen lopen als vrouw in sommige buurten

maar als je je de gedragsregels gauw eigen maak, is er echt geen vuiltje aan de lucht

kom op je hebt in nigeria, en waar nog meer gewoond, geloof me dan is suriname een peace of cake.

niemand kan je garanties geven!!

het is niet het einde van de wereld hoor!!!

waar gaan jullie wonen trouwens paramaribo, binnenland, waar?

ps, kun je je huurhuisje niet onderverhuren, of iets regelen waardoor het nog een paar maanden op je naam blijft?

• ikke

Mijn kinderen zijn 11, 9 en 5 jaar.

ik ga morgen naar de woningbouw en ga daar eens kijken of ik wat kan regelen, heb mensen die mijn huis willen huren voor langere tijd.

Mijn partner woont in welgelegen in paramaribo, daar heeft ie een eigen huis.

Vindt het allemaal erg spannend, de jongste kinderen willen graag maar de oudste van 11 jaar wil bij oma blijven. Die gaat niet heeft ie gezegt. Mijn moeder vindt het een goed plan,

Ja weet je het is toch een hele stap he, en ja…ja….ja…..

heb erg veel aan jullie reacties moet ik zeggen.

• Pearly

Hi Ikke

Stel dat je terug moet/wilt, zou je dan niet voor eventjes weer bij je moeder kunnen intrekken, vandaar uit kun je misschien dan weer urgentie aanvragen en toch misschien weer vrij snel aan een andere huurwoning komen.

enne je hebt nu een huurhuis, daar heb je een eigen huis.

je zou je zoontje kunnen voorstellen om het te proberen, misschien slaat je twijfel ook op hem over.

Als mijn moeder zo aan het twijfelen is tja………….dan is het voor hem nog

moeilijker misschien.

pubers zijn pubers en die kunnen in een andere omgeving toch heel heftig reageren

aangezien jouw kids dat niet zijn, heb je alleen maar mazzel mee.

ach ik weet het ook niet meer hoor, zou gewoon gaan

je hebt hele goede kansen hoor.

groetjes

• ikke

pearly ben je zelfs surinaamse, je weet me wel op te kikkeren hoor.