vanuit spanje weer terug naar nederland

  • ria

    Hallo allemaal wij zijn vorig jaar naar gran canaria verhuist maar gaan nu terug naar nederlnd.Wie heeft hier ervaring mee hoe en wat met belasting en invoeren van een auto en het belangrijkste woonruimte.Ik hoop dat er iemand is die ons kan helpen hiermee.groetjes ria

  • Petra

    Hoi Ria,

    Geen ervaring, maar belasting betaal je voor het deel van het jaar dat je nog in Spanje woont aan de spaanse belastingdienst en zogauw je weer in NL woont aan de nederlandse belastingdienst.

    Voor het invoeren van je auto is het handig om even te kijken op de site van de rijksdienst voor het wegverkeer, daar zou je alle info op moeten kunnen vinden.

    Woonruimte is wel lastiger zover ik heb begrepen. Het ligt er natuurlijk helemaal aan waar je wilt gaan wonen.

    Je kunt natuurlijk altijd iets van een particulier huren, zeker tijdelijk mag dat geen probleem zijn.

    In ieder geval veel suc6 met jullie remigratieplannen.

    groetjes, Petra

  • Joke.

    Hoi.

    Petra zei het al.

    Je betaald in beide landen een deel belasting.

    Daarom kan het handig zijn om te kijken wanneer je het voordeligst uit bent.

    Een auto invoeren, weet ik niet.

    Toen wij terugverhuisten vanuit Afrika, heb ik allerlei woningverenigingen aangeschreven waar mijn man een baan zou krijgen.

    Aangeschreven via e-mail en brieven.

    Dat was in Almelo.

    Het was toen geen enkele moeite om een passend huis te krijgen.

    Maar als je naar de randstad wilt, kan het lastiger worden.

    Je zou ook tot je spullen komen bij familie kunnen logeren en van daaruit op huizenjacht kunnen gaan.

    Sterkte met de hele handel weer oppakken. :)

    Joke.

  • ria

    Hallo jongens bedankt voor jullie reacties he.Ja ik was er al bang voor dat het met de woonruimte moeilijk ging worden.We hebben nartuurlijk ook nog 2 honden en 5 katten mee te verhuizen he hahahahaha.Wij willen nu graag in drenthe gaan wonen omdat ik dan het werk met de honden kan blijfen doen.Ook is het daar nog een beetje te betalen allemaal en heb je een huis met een mooi stuk grond erbij dus idiaal voor de hondenopvang nartuurlijk.Ik zal even gaan kijken op die site van het rvw om te zien of de auto mee kan naar nedrland.Ja het inpakken kan helaas nog niet want we moeten eerst ons huis nog kwijt zien te raken hier,en dat wordt ook nog zwaar.Maar ja het vooruitzicht om weer terug naar huis te gaan is voor mij al mooi genoeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!groetjes ria

  • Ankie

    Hai Ria,

    Toen wij teruggeweest zijn in nederland, zijn wij eerst bij mijn ouders ingetrokken. Meteen de volgende dag naar de woningstichting, van de plaats waar je wilt wonen gegaan. Ingeschreven en omdat wij dus een spoedgeval werden hoger op de lijst gekomen. Ook zijn wij gaan rondneuzen of er toevalig huizen vrij stonden en die aangekaart bij de stichting. We hebben elke 2 tot 3 dagen van ons laten horen. Uiteindelijk hadden we binnen een maand een huurhuis wat ons beviel. Huisdieren was geen probleem. Dit was in '98, in friesland.

    Sterkte ermee, groetjes Ankie

  • ria

    Hoi ankie bedankt voor je mail ja ouders hebben we allebei helaas niet meer,en ja onze vrieden zitten ook niet echt te wachten op 2 honden 5 katten en 2 leipos hahahahahah.Wij hebben in friesland gewoond en willen nu graag naar drente toe te wonen omdat het daar nog een beetje te betalen is he.We moeten maar afwachten en eerst maar zien of we onze woning hier kunnen verkopen.En geen spijt gehad van jullie beslissing om weer terug te gaan naar nedrland of wel?groetjes ria

  • Ankie

    Hai Ria,

    Binnen een paar maanden al, haha. We hebben uiteindelijk van okt ‘98 tot 2 sept ’2000 in nederland vertoefd. Wat waren we blij om weer terug te zijn in Canada. Ook onze dochters, bij terugkomst Canada bijna 8 en 9, waren ontzettend blij. Mijn man was al in april vertrokken en kwam ons ophalen in Calgary. Toen we de volgende dag naar Salmon Arm (BC) reden door de Rockies had ik echt het gevoel thuis te komen. We zijn de afgelopen 5 jaar niet teruggeweest en geen minuut spijt van. We zitten hier goed in ons vel, runnen sinds half dec. een eigen bedrijfje. De kinderen vragen nooit om naar nederland te gaan terwijl ze in nederland vroegen wanneer we weer naar canada gingen.

    Dus ja we hadden spijt van die beslissing, maar het is ook leerzaam geweest. We weten nu 200% zeker dat we hier oud willen worden.

    Groetjes Ankie

  • Ankie

    Nog even dit:

    We hebben wel degelijk dingen tegen elkaar afgewogen. Een van de redenen dat we destijds terug gingen naar nederland was toch wel financieel. Maar alhoewel we toen in nederland wat beter zaten, waren we er nooit gelukkig. Terug in Canada zijn we financieel weer door een dal gegaan, maar waren we gelukkiger en minder gestrest dan in nederland. Tuurlijk werken we nu hard en zijn we niet rijk, maar we werken aan een toekomst die veel meer mogelijkheden bied dan in nederland. Er zijn zoveel meer dingen die we hier mogen en kunnen doen. Voor onze kinderen zijn hier ook veel meer mogelijkheden, maar ja mischien zitten die over 15 jaar wel in Singapore of Brazilie of……..ja waar niet.

    Groetjes Ankie

  • ria

    Hoi ankie bedankt voor je mail.Goh das ook wat he dat je het dus ook anders kunt treffen zoals jullie.Mijn man heeft het heir ook prima naar zijn zin,heeft een eigen bedrijf hier wat ontzettend goed loopt,en ik ben vrijwilligster hier bij de dierenbescherming.Toch valt het mij erg tegen,en wat ik zoal lees is het inderdaad zo dat je het zelf moet ervaren hoe het is om in een ander land te gaan leven.Moi trouwens dat jullie gezinnetje helamaal geen lst heeft van heimwee en zo,maar voor mij heeft het niks gebracht.Daarom gaan we nu ook terug maar ja kan nog wel even duuren he hahahahahaa.groetjes ria

  • ria

    Hoi ankie hahahahaha ook bedankt vor deze mail zat niet zoveel tijd tussen he.Ja zo kan je toch zien he dat mensen verschillen en das maar goed ook nartuurlijk.Wij hebben het hier financieel veel beter dan dat we dat straks zullen hebben in nederland,maar nemen dat op de koop toe om het zo maar even te zeggen.Hier kan ook veel meer dan in nederland met ze,n regels en belasting maar ja als je niet gelukkig bent ben je met minder ook tevreden.Ten minste dat hopen we dan maar he.groetjes ria