info over wonen/werken in Canada

• Ingrid ter Beek

Hoi Monique,

Goed om te lezen hoe jullie in het emigratieproces staan. Wij willen ook eigenlijk een B&B of een restaurantje beginnen, maar dan zullen we eerst wat meer financiële middelen moeten hebben.

Redenen dat wij willen emigreren zijn: het leefklimaat in Nederland (het is er allemaal niet beter op geworden wat betreft tolerantie e.d., dat hebben wij helaas ook van dichtbij ervaren), altijd die haast en die stress, alle files hier, het beleid van de regering op veel gebieden, etc. etc.

Bij vrienden en familie hebben wij de afgelopen jaren al meer dan eens laten vallen dat het ons wel wat lijkt om te emigreren, maar eigenlijk zijn we er pas het laatste half jaar echt over aan het nadenken. Of we het rond zouden kunnen krijgen, is een tweede. Ook bij ons reageren de meeste mensen (zoals onze ouders) niet positief, wat natuurlijk ook wel logisch is want je zal veel minder contact hebben en elkaar minder zien.

Zelf ben ik er ook behoorlijk mee bezig; af en toe weet ik ook echt niet meer wat we moeten doen, maar dat hoort denk ik allemaal bij het proces waar je doorheen gaat. Jullie hebben de aanvraag, begrijp ik, inmiddels lopen?

Wij hebben nu in ieder geval n.a.v. een eerste kansbeoordeling telefonisch gesproken met een consulent van een emigratiebureau. Het was een beoordeling op basis van skilled worker en zowel Jaap als ik komen in aanmerking om hoofdaanvrager te worden, dus dat is voor ons gelukkig een voordeel. We hebben een afspraak gemaakt voor een introductiegesprek bij dat emigratiebureau en daarna gaan we alles op een rijtje zetten en de komende maanden goed nadenken of en wanneer we de procedure definitief op willen starten.

Hoe je het ook went of keert: het blijft een enorme beslissing en die neem je inderdaad niet zo maar!

Jullie ook veel succes met alles! Ik ben trouwens wel benieuwd of jullie al een plaats of een gebied in gedachten hebben waar jullie zouden willen wonen.

Groetjes,

Ingrid

• Marieke Oud

Hoi Ingrid,

Onze aanvraag is nog niet de deur uit, we zijn nu alles nog aan het verzamelen en laten vertalen. We hopen dat met een paar weken alles de deur uit kan. Wij doen het toch maar zelf en laten alles alleen nog nakijken door iemand of het klopt. Een bureau doet uiteindelijk hetzelfde en op internet vindt je echt alles. Via de ambassade kun je alle lijsten (tevens checklijsten) en aanvragen uitprinten.

Zoals duidelijk mag zijn het kost allemaal al genoeg!!

Wij hebben dezelfde redenen om te gaan en we denken dat we onze kleine een betere en rustigere toekomst kunnen geven. En in een mooie en natuurlijke omgeving. Nederland wordt wel erg vol, overal wegen, huizen en mensen. Tuurlijk ook NL is mooi, maar weinig ruimte en hoe is dat over 20 jaar?

Wij hebben een paar plekken op het oog voornamelijk wat kleinere dorpen in BC, oa Christina Lake en Clearwater, ook nog wat andere plekken,Allemaal niet echt dicht bij elkaar, maar wel mooi. Vandaar dat we in September serieus naar opties gaan kijken. Tevens voor werk/scholen leefomgeving. Want ja… op vakantie is iets anders dan ergens de rest van je leven wonen.

Ik ben zo brutaal geweest om er van uit te gaan dat je aan mij de vragen stelde en niet aan Monique. Bij ons reageren de mensen die het weten erg verschillend van ja we vinden het niet leuk, maar we begrijpen het wel. Tot het totaal verzwijgen van het onderwerp(1 paar ouders) en ja we gaan wel weg.Het is gewoon voor iedereen die dicht bij je staat moeilijk, maar ook voor ons.We zijn en gaan niet zomaar weg.

Ik hoop nog wat vaker van je te lezen hoe het met jullie gaat en waar jullie gaan wonen. Ik neem aan dat je alle sites met B&B etc. wel zo'n beetje gevonden hebt. I

Groetjes Marieke

• monique

Hi Ingrid,

Inmiddels wonen wij alweer 5 jaar in Ontario, dacht dat je uit mijn berichtjes had begrepen dat we inmiddels al geemigreerd waren (misschien verwissel je me wel met iemand anders)

Bij ons heeft het hele proces 1 1/2 jaar geduurd…..vanaf moment aanvragen visum, zoeken in Canada en daadwerkelijk het gewilde bewijs van emigratie.

In al die tijd hebben we in nederland onze mond gehouden, pas toen we heel zeker waren dat alles door zou gaan en dat ons huis te koop kwam hebben we het verteld, tuurlijk krijg je positieve en negatieve reacties, niemand kan je vertellen hoe het daadwerkelijk gaat, ervaring en zelf beleven is toch echt je allerbeste “tool”

Hoe je het ook uitstippeld, het gaat erom hoe je zelf ertegen over staat en wat je aan kan, en natuurlijk je gezinnetje.

Succes met jullie plannen, ik zou het wel weten

• Ingrid ter Beek

Hoi Marieke,

Ik had mijn laatste mail inderdaad aan jou gericht, maar had per ongeluk de naam van Monique getypt. Sorry!

De aanvraag zelf regelen kan denk ik prima. Inderdaad hangt er een behoorlijk kostenplaatje aan om het via een bureau te laten doen. Ik ben wel benieuwd hoe je aan de persoon bent gekomen die jullie dossier nog even helemaal nakijkt of is dat iemand van een emigratiebureau, waar je dan een bepaald tarief voor betaald?

In onze vakantie afgelopen mei/juni zijn we o.a. in Clearwater geweest, het was daar erg mooi dus ik kan me voorstellen dat je daar zou willen wonen. Persoonlijk zouden wij er zelf denk ik voor kiezen om iets dichter bij een grote plaats te gaan wonen (bijv. in de omgeving van Victoria op Vancouver Island of in de omgeving van Vancouver -bijv. in de Okanagan wat op een paar uurtjes rijden ligt).

In de Okanagan zijn we zelf nog niet geweest, maar daar hebben we al wel hele goeie dingen over gehoord. Volgend jaar willen we daar dus sowieso een keer naar toe.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het jullie vergaat, vooral omdat jullie in september heel concreet gaan kijken voor diverse dingen. Hou je me op de hoogte?

Groetjes,

Ingrid

• Ingrid ter Beek

Hoi Monique,

Ik had inderdaad mijn mail aan Marieke gericht, maar per ongeluk jouw naam getypt. Sorry!

Wel knap hoor, dat je al die tijd je mond hebt kunnen houden. Dat zou ik echt niet kunnen, want ik zou het er dan heel graag met anderen over willen hebben. Ongeveer 5 jaar geleden hebben wij het al eens laten vallen bij vrienden en familie, dus in dat opzicht staan de meeste van hen niet zo vreemd te kijken. In de afgelopen jaren hebben we er eigenlijk verder niets meer mee gedaan, maar sinds ongeveer het laatste jaar begon het toch weer te kriebelen. Inderdaad zijn er altijd mensen (met name dus onze ouders) die het echt niet zien zitten dat je weggaat.

We zien wel hoe het allemaal loopt. Dat we weg willen staat in ieder geval vast, maar wanneer en waarheen, dat is nog iets waar we over nadenken.

Groetjes,

Ingrid