info over wonen/werken in Canada

• Ingrid ter Beek

Beste forumbezoeker,

Wij zijn twee dertigers die eind mei van dit jaar op vakantie zijn geweest naar Britisch Columbia en Alberta. De uitgestrektheid van het land, de mooie natuur, de vele leuke huizen die we hebben gezien, de aardige mensen; wij zijn daar in korte tijd verslaafd geraakt.

Omdat we al een tijdje met de gedachte lopen om ooit te gaan emigreren, en Canada hiervoor al langer bij ons in aanmerking komt, hebben we inmiddels ook informatie op internet opgezocht en opgevraagd bij diverse instanties (o.a. bij de ambassade in Berlijn en een emigratiebureau).

We komen echter ook graag in contact met Nederlanders die reeds naar Canada zijn geëmigreerd, en wij hopen dat jullie een antwoord kunnen/willen geven op onderstaande vragen:

- Tegen welke problemen zijn jullie aangelopen bij het beginnen van een nieuw leven in Canada?

- Welke zaken mogen we niet over het hoofd zien bij emigratie naar c.q. het opstarten van een bedrijf in Canada?

- Wij willen graag een B&B en/of een restaurant beginnen, het liefst op Vancouver Island. Omdat dit erg seizoensgebonden is, vragen we ons af waar de mensen van leven als er weinig toeristen zijn (er moet tenslotte toch brood op de plank komen).

- Ondanks dat het runnen van een eigen bedrijf veel tijd kost, houden wij er ook van om af en toe met vrienden te gaan eten of wat te gaan drinken. Daarom willen we graag weten of het in Canada makkelijk is om een vriendenkring op te bouwen. En hoe kom je in contact met de Canadezen? (we kennen er niemand, er woont ook geen familie van ons in Canada)

- Als we toch besluiten om voor een baas te gaan werken, hoe kom je dan aan een baan? (op diverse sites lazen we al dat het niet makkelijk is om als Europeaan een baan in Canada te krijgen)

Wij hopen dat er iemand is die serieus op deze vragen wil antwoorden. Je reactie zien we dan ook graag tegemoet.

Groeten,

Jaap & Ingrid

• Bianca

Hoi Jaap & Ingrid,

Wij lopen ook stiekum te dromen van Canada (gaan er over 2 weken heen voor een maandje vakantie). Op internet heb ik al verschillende sites bekeken… Overal lees je positieve verhalen, maar middels deze link ook de andere kant van het verhaal:

http://www.cyberus.ca/~dca/naarcanada/index.html

(subpagina van http://www.dutchinottawa.ca/)

Totaal niet in het gebied waar jullie (en misschien ook wij) heen willen en ik had het idee dat het ook wat achterhaald is. Maar het geeft een beeld. Misschien kan je via hun in contact komen met anderen, meer in de buurt van Vancouver Island.

Er wonen al vrienden van ons in Canada en ik zal ze bovenstaande site voorleggen en hun reactie vragen.

Hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?Altijd spannend zo'n stap…

Groeten en succes,

Bianca

• Ingrid ter Beek

Hoi Bianca,

Dank je wel voor je berichtje.

Ik heb de info gelezen en inderdaad geeft dat ook eens een keer de andere kant aan. Heel veel mensen in onze omgeving zijn op vakantie geweest naar Canada of ze gaan later dit jaar nog en iedereen is zo verschrikkelijk enthousiast! Dan is zo'n verhaal ook wel eens goed om te lezen, want ook daar is het natuurlijk niet alleen rozengeur & manenschijn.

Zijn jullie al eerder in Canada geweest of wordt dit jullie eerste vakantie daarheen? Wij zijn dus in mei van dit jaar geweest, onze eerste keer in Canada, en het is echt verslavend! Jullie gaan echt een geweldige vakantie tegemoet. Welke route gaan jullie doen?

Wij zijn in ieder geval van plan om volgend jaar weer terug te gaan en dan heel concreet te gaan kijken of we mogelijkheden zien. Daarom wil ik de komende tijd gebruiken om zoveel mogelijk informatie op te doen. Dus als jullie vrienden in Canada nog tips o.i.d. hebben, houden wij ons aanbevolen!

En we houden jullie graag op de hoogte van onze plannen. Horen wij ook van jullie?

Groetjes,

Ingrid

Bianca schreef:

>

> Hoi Jaap & Ingrid,

>

> Wij lopen ook stiekum te dromen van Canada (gaan er over 2

> weken heen voor een maandje vakantie). Op internet heb ik al

> verschillende sites bekeken… Overal lees je positieve

> verhalen, maar middels deze link ook de andere kant van het

> verhaal:

> http://www.cyberus.ca/~dca/naarcanada/index.html

> (subpagina van http://www.dutchinottawa.ca/)

>

> Totaal niet in het gebied waar jullie (en misschien ook wij)

> heen willen en ik had het idee dat het ook wat achterhaald

> is. Maar het geeft een beeld. Misschien kan je via hun in

> contact komen met anderen, meer in de buurt van Vancouver

> Island.

> Er wonen al vrienden van ons in Canada en ik zal ze

> bovenstaande site voorleggen en hun reactie vragen.

>

> Hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?Altijd spannend

> zo'n stap…

>

> Groeten en succes,

> Bianca

• monique

hallo Bianca en Ingrid,

Spannend hoor jullie plannen, ikzelf ben met ons gezin 5 jaar geleden geemigreerd, ik heb de pagina bezocht waar jullie het net over hadden…….geeft eigenlijk wel het reeele plaatje hoor….tuurlijk willen we het allemaal anders zien en tijdens een vakantie ziet het er ook allemaal anders uit, je bent in nederland een beetje uitgekeken en een nieuwe stap is een droom die spannend is en soms zonniger lijkt dan dat het is.

Wij met ons gezinnejt hebben absoluut geen spijt van onze emigratie maar ik heb hier van andere nederlanders andere verhalen en ervaringen gehoord.

Het allerbelangrijkste is: staat iedereen in het gezin er voor 300 % achter om een nieuwe stap te ondernemen. Ergens heen te gaan waar niemand je kent, niemand je kan helpen (ik bedoel een buurman henk die effe helpt om een nieuwe carborateur op je auto te zetten of een buurvrouw miep die je was binnenhaalt, iemand die verteld wat de goedkoopste verzekering is, waar kan je het beste je boodschappen doen)

Niet dat dat nou de belangrijkste dingen zijn maar je moet het echt allemaal zelf uitvinden in een nieuw land, dat kost tijd, veel geld en ergernis.

Het begint al met je auto rijbewijs…..je kan pas een auto kopen als je een rijbewijs hebt…..je verzekring kan pas als je een rijbewijs hebt….waar ik komt het dus op uit,,,dat je de eerste maanden in een huurauto rondrijd

Als je dan een auto wilt kopen kan je niet leasen zoals dat hier al gauw gebeurd…..geen financiering op je auto want je hebt geen record. Je kan met nog zoveel geld hier binnen komen maar ze kijken toch echt naar je record.

Wij hebben een bedrijf gekocht en hebben 85% cash kunnen neerleggen, voor de overihge `15% konden we geen hypotheek of wat da ook krijgen omdat niemand ons kon en we hadden geen record……zeker met een bedrijf ben je al gauw een “risico” dus je enige kans op die nodige hypotheek vind je bij een “prive lener” daar betaal je dus meer rente.

Dan je ziektekoste verzekering duurt een paar maanden, bereken dus een paar maanden op een extra dure prive verzekering.

Ook voor je huis, auto of wat dan ook betaal je al gauw de hoogste premie want je hebt nog niks opgebouwd, wij stonden wel heel stoer met een bewijsje van onze autoverzekerng uit nederland dat we al jaren schadevrij hadden gereden maar dat hielp hier niks.

Dan is een tandarts en dokter zoeken een crime, en je loopt je in de winkels gans te zoeken naar iets om te eten, tuurlijk is er zat maar alles ziet er anders uit en als je diverse pakjes hebt geprobeerd voordat je de lekkere en goede in huis hebt ben je alweer aardig wat centjes kwijt.

Ik wil het niet allemaal zwarter laten inzien hoor……wij zijn gewoon iedere keer tegen een muur aangelopen, energie zat om daar overheen te klimmen maar het vreet allemaal best aan je.

Mensen leven inderdaad van paycheck to paycheck, niemand is gegarandeerd van zijn baan en als je onderdelen besteld of een dakreparateur besteld dan kan je rustig een paar weken wachten, afspraken houden is niet iets canadees.

Wij hebben het geluk gehad dat we alles dolgraag wilden, dat er hier 3 nederlandse gezinnen zaten met ook een recreatiebedrijf (net zoals onze ) dus hun hebben ons aardig met beide benen op de grond gehouden, af en toe een biertje en een bakkie koffie is erg prettig om je ei kwijt te raken.

Doordat wij kinderen hebben kom je al gauw via sport of school met andere ouders in contact, tenminste als je het zelf wilt……of via een andere groep waarbij je je aan wilt sluiten)

Inmiddels 5 jaar verder het bedrijf (wat totaal leeg was toen wij het kochten) flink opgebouwd, leuke contacten met buren en klanten en zelf ook niet stil blijven staan, cursus gevolgd en inmiddels ben ik makelaar, erg goed voor de taal en om je lekker bezig te houden.

Bij ons heeft het totaalplaatje 2 jaar geduurd via een buro, hadden het makkelijk zelf via internt kunnen doen maar omdat we al een eigen bedrijf in nederland hadden en hier ook “iets” wilden opstarten maar nog niet echt wisten wat vonden wij het simpeler via een buro…..echt ze doen niks meer voor je….het is alleen prettig om het allemaal uit handen te geven vonden wij.

Iedereen zal wel een andere versie op zijn emigratie hebben…..gelukkig maar.

Het is natuurlijk heel anders als je een baan kan krijgen in canada, dan kan jvia je salaris (op papier) wel simpeler voor prive een hypotheek krijgen, maar het plaatje is totaal anders als je hier voor jezelf wilt beginnen………canada is een vrij land maar een canadees koopt toch liever zijn auto bij een canadees dan bij een nederlandse emigrant op de hoek.

Succes voor jullie, ben benieuwd wat jullie volgende stappen zijn.

groetjes monique (Mary Lake Marina, Huntsville Ontario)

• Peter

Hier is een goede website voor informatie voor emigreren.

http://oyop.com/xoops/html/modules/news/

• Ingrid ter Beek

Dag Monique,

Goed om te lezen hoe jij het destijds allemaal hebt ervaren, dat geeft voor ons wel een heel duidelijk beeld van hoe het er daar aan toe kan gaan.

In mijn eerste mail heb ik geschreven dat wij het liefst een eigen B&B of restaurantje willen starten. Maar als dat niet lukt (het zal al moeilijk zijn om de financiën rond te krijgen, omdat we geen tonnen euro's hebben), zouden we willen proberen bij een bedrijf in Canada te gaan werken.

Je geeft aan dat bijv. het krijgen van een hypotheek iets makkelijker zal gaan als je voor een baas werkt. Maar nou hebben we al op diverse sites gelezen, dat het niet makkelijk is om een baan te krijgen (= aan bepaalde regels gebonden: vacature moet een tijd open staan, na verloop van tijd moet blijken dat niemand in Canada die functie kan doen en dan pas mag iemand uit het buitenland in aanmerking komen, etc. etc.).

Jaap en ik hebben allebei functies die wellicht niet zo makkelijk te krijgen zijn (respectievelijk sales manager bij een vleesgroothandel en directiesecretaresse).

Hoe zouden we dit aan kunnen pakken? Ken jij mensen die ons verder zouden kunnen helpen? Of weet je websites over banen in Canada?

Alle info is welkom.

Groetjes,

Ingrid

monique schreef:

>

> hallo Bianca en Ingrid,

> Spannend hoor jullie plannen, ikzelf ben met ons gezin 5 jaar

> geleden geemigreerd, ik heb de pagina bezocht waar jullie het

> net over hadden…….geeft eigenlijk wel het reeele plaatje

> hoor….tuurlijk willen we het allemaal anders zien en

> tijdens een vakantie ziet het er ook allemaal anders uit, je

> bent in nederland een beetje uitgekeken en een nieuwe stap is

> een droom die spannend is en soms zonniger lijkt dan dat het

> is.

> Wij met ons gezinnejt hebben absoluut geen spijt van onze

> emigratie maar ik heb hier van andere nederlanders andere

> verhalen en ervaringen gehoord.

> Het allerbelangrijkste is: staat iedereen in het gezin er

> voor 300 % achter om een nieuwe stap te ondernemen. Ergens

> heen te gaan waar niemand je kent, niemand je kan helpen (ik

> bedoel een buurman henk die effe helpt om een nieuwe

> carborateur op je auto te zetten of een buurvrouw miep die je

> was binnenhaalt, iemand die verteld wat de goedkoopste

> verzekering is, waar kan je het beste je boodschappen doen)

> Niet dat dat nou de belangrijkste dingen zijn maar je moet

> het echt allemaal zelf uitvinden in een nieuw land, dat kost

> tijd, veel geld en ergernis.

> Het begint al met je auto rijbewijs…..je kan pas een auto

> kopen als je een rijbewijs hebt…..je verzekring kan pas als

> je een rijbewijs hebt….waar ik komt het dus op uit,,,dat je

> de eerste maanden in een huurauto rondrijd

> Als je dan een auto wilt kopen kan je niet leasen zoals dat

> hier al gauw gebeurd…..geen financiering op je auto want je

> hebt geen record. Je kan met nog zoveel geld hier binnen

> komen maar ze kijken toch echt naar je record.

> Wij hebben een bedrijf gekocht en hebben 85% cash kunnen

> neerleggen, voor de overihge `15% konden we geen hypotheek of

> wat da ook krijgen omdat niemand ons kon en we hadden geen

> record……zeker met een bedrijf ben je al gauw een “risico”

> dus je enige kans op die nodige hypotheek vind je bij een

> “prive lener” daar betaal je dus meer rente.

> Dan je ziektekoste verzekering duurt een paar maanden,

> bereken dus een paar maanden op een extra dure prive

> verzekering.

> Ook voor je huis, auto of wat dan ook betaal je al gauw de

> hoogste premie want je hebt nog niks opgebouwd, wij stonden

> wel heel stoer met een bewijsje van onze autoverzekerng uit

> nederland dat we al jaren schadevrij hadden gereden maar dat

> hielp hier niks.

> Dan is een tandarts en dokter zoeken een crime, en je loopt

> je in de winkels gans te zoeken naar iets om te eten,

> tuurlijk is er zat maar alles ziet er anders uit en als je

> diverse pakjes hebt geprobeerd voordat je de lekkere en goede

> in huis hebt ben je alweer aardig wat centjes kwijt.

> Ik wil het niet allemaal zwarter laten inzien hoor……wij

> zijn gewoon iedere keer tegen een muur aangelopen, energie

> zat om daar overheen te klimmen maar het vreet allemaal best

> aan je.

> Mensen leven inderdaad van paycheck to paycheck, niemand is

> gegarandeerd van zijn baan en als je onderdelen besteld of

> een dakreparateur besteld dan kan je rustig een paar weken

> wachten, afspraken houden is niet iets canadees.

> Wij hebben het geluk gehad dat we alles dolgraag wilden, dat

> er hier 3 nederlandse gezinnen zaten met ook een

> recreatiebedrijf (net zoals onze ) dus hun hebben ons aardig

> met beide benen op de grond gehouden, af en toe een biertje

> en een bakkie koffie is erg prettig om je ei kwijt te raken.

> Doordat wij kinderen hebben kom je al gauw via sport of

> school met andere ouders in contact, tenminste als je het

> zelf wilt……of via een andere groep waarbij je je aan wilt

> sluiten)

> Inmiddels 5 jaar verder het bedrijf (wat totaal leeg was toen

> wij het kochten) flink opgebouwd, leuke contacten met buren

> en klanten en zelf ook niet stil blijven staan, cursus

> gevolgd en inmiddels ben ik makelaar, erg goed voor de taal

> en om je lekker bezig te houden.

> Bij ons heeft het totaalplaatje 2 jaar geduurd via een buro,

> hadden het makkelijk zelf via internt kunnen doen maar omdat

> we al een eigen bedrijf in nederland hadden en hier ook

> “iets” wilden opstarten maar nog niet echt wisten wat vonden

> wij het simpeler via een buro…..echt ze doen niks meer voor

> je….het is alleen prettig om het allemaal uit handen te

> geven vonden wij.

> Iedereen zal wel een andere versie op zijn emigratie

> hebben…..gelukkig maar.

> Het is natuurlijk heel anders als je een baan kan krijgen in

> canada, dan kan jvia je salaris (op papier) wel simpeler voor

> prive een hypotheek krijgen, maar het plaatje is totaal

> anders als je hier voor jezelf wilt beginnen………canada

> is een vrij land maar een canadees koopt toch liever zijn

> auto bij een canadees dan bij een nederlandse emigrant op de

> hoek.

> Succes voor jullie, ben benieuwd wat jullie volgende stappen

> zijn.

> groetjes monique (Mary Lake Marina, Huntsville Ontario)

• monique

hallo ingrid,

De geemigreerde nederlanders die ik hier heb ontmoet zijn bijna allemaal het recreatie gebeuren ingegaan, hotel, motel, resort, b&B

Het overgrote deel van hun had in nederalnd al een bedrijf en had aardig geld om hier compleet iets te kopen, en te overleven.

voor iedereen is het anders maar als je een goedlopend restaurant of resort overneemt betaal je daar ook flink voor, soms houd de vorige eigenaar een hypotheek op het pand zodat je via hem de hypotheek kan regelen.

Als je een B&B opstart moet je residence al commercial zoned zijn, en zodra commercial te sprake komt is een bank niet zo blij. Ik ken hier een nederlands gezin dat geemigreerd is (hadden geen bedrijf in nederland) en hebben een B&B overgenomen, voordeel bij hun is dat “de man in huis” nog gewoon zijn baan (op de vaart) kon houden via nederland, voor hun dus dezelfde inkomsten als in nederland en voor haar een extratje dmv de b&b…….iets waarvan je echt niet kan leven, je moet het zien als een leuke hobby voor wat extra's.

Geen idee hoe jullie het moeten aanpakken, op zich is de baan die jullie in nederland hebben niet hier op de “gevraagde lijst” dus daar maak je niet veel kans op.

Om zelf wat op te starten zal je toch echt die tonnetjes nodig hebben, niet 1 of 2 of 3 maar toch wel iets meer, maar dat hangt er dus helemaal vanaf wat voor bedrijf je gaat starten.

De mensen die nu emigreren zijn allemaal “luxe emigranten” zoals ze ons hier noemen, geld genoeg om een bedrijf te kopen en draaiende te houden.

of een zo hoog opgeleide baan wat hier heel gewild is.

Succes in het bedenken van jullie toekomstplaatje, het valt niet mee als je niet precies weet wat je wilt.

• Vera Jansen

Beste Ingrid,

We zijn voor het tweede seizoen van de succesvolle serie 'Geen Weg

Terug' op zoek naar Nederlanders die alles in Nederland opgeven om in

het buitenland een nieuw bestaan op te bouwen en zo hun droom na te

jagen. Het proces rondom de emigratie willen wij graag volgen met de

camera.

Omdat je in het bericht aangaf te willen emigreren, wil ik je

namens het programma ‘Geen Weg Terug’ een aantal vragen

stellen, waarbij het je volledig vrij staat hierop antwoord te

geven.

Wat ik graag zou willen weten :

- wat is jullie planning (vertrek, verbouwing, ‘in bedrijf zijn’)

- wat willen jullie in het buitenland gaan doen

- wordt het project in het buitenland jullie enige bron van

inkomsten?

- wanneer moet het op te zetten bedrijf echt gaan lopen?

- wanneer is er geen weg meer terug?

Indien jullie interesse hebben in eventuele deelname aan het programma

ontvang ik graag wat meer informatie van jullie. Wellicht kunnen we

elkaar, indien jullie verhaal ons geschikt en werkbaar lijkt, een keer

geheel vrijblijvend telefonisch spreken.

Hartelijk dank voor de moeite alvast.

Met vriendelijke groet,

Vera Jansen

Redacteur ‘Geen Weg Terug’

Eye2Eye Media

Orionlaan 70a

1223 AJ Hilversum

Tel: 035 - 646 03 60

Fax: 035 - 646 03 61

redactie@eye2eyemedia.nl

• Ingrid ter Beek

Dag Vera,

Bedankt voor je mail.

Wij zijn nog in een oriënterende fase, maar ondanks dat wil ik graag antwoord geven op jouw vragen:

- We zijn in mei/juni van dit jaar op vakantie geweest naar Canada (British Columbia en Alberta) en het is onze bedoeling om in de zomer van 2006 nog een keer terug te gaan om dan concreet te kijken of we ergens een plekje vinden waar we ons thuis voelen; daarna willen we de aanvraagprocedure opstarten. Ik ben echter al bezig om uit te zoeken of we überhaupt in aanmerking komen en als dat positief uitpakt, bestaat de kans dat we de procedure al op korte termijn op gaan starten. Daarnaast surfen we heel internet af naar informatie, B&B's die te koop staan, etc.

- In eerste instantie willen we proberen een restaurant en/of B&B op te starten; lukt dat niet dan willen we proberen om daar een baan te vinden.

- Een B&B met maar een paar kamers is niet rendabel, dus dit zou dan niet onze enige bron van inkomsten kunnen zijn. Misschien dat een van ons de eerste tijd daarnaast dan voor een baas gaat werken.

- Ervan uitgaande dat we de aanvraagprocedure vanaf september 2006 gaan opstarten, kan het -gerekend vanaf nu- nog zo'n 2 à 2,5 jaar duren voordat we in Canada kunnen starten. En dan kan het nog wel een tijdje duren voordat een bedrijf echt goed loopt.

- Er is geen weg meer terug als we definitief een visum hebben, want dan hebben we er al zo veel voor gedaan, en is er al zoveel tijd overheen gegaan, dat we op dat moment ook heel graag weg zullen willen gaan.

Vriendelijke groeten,

Ingrid ter Beek

• Marieke Oud

Hoi Allemaal,

Leuk zo al die stukjes om te lezen hoe iedereen op zijn manier bezig is om te emigreren. Bij ons speelde de gedachte op na onze vakantie in 2004 in BC. Ik zelf was al eerder geweest en voor mijn man was dit de 1e X. Net zoals ik was hij ook gelijk verliefd op het land. Na de vakantie hebben we het wel over emigreren gehad, maar eerst laten bezinken. Afgelopen april begon het toch weer te kriebelen en zijn wij net zoals Ingrid gaan zoeken op internet. In mei bij een emigratie bureau geweest, maar eerlijk gezegd:wat ze daar zeggen en ook na het evaluatie formulier ben je net zoveel wijzer op internet. Wij zijn 36 en 30 en hebben een kleine man van bijna 2 jaar. Olaf rijdt op de vrachtwagen en is geen “skilled work”, ikzelf ben dokters/apothekers assistente en is wel “skilled work”. Ook wij willen wat voor ons zelf beginnen en zijn er ook al achter dat een lening geen optie is. Wij kijken ook voor een B&B en gaan komende september al gericht kijken. Hopende dat we dan in iedergeval de papieren bij de ambassade hebben.(en dat is flink wat uitzoeken).

Het enige voordeel van dat bureau was dat we nu weten dat we een kans maken om een visum te krijgen via mijn werk. Wij kijken in iedergeaval naar iets waarbij we geen lening meer nodig hebben. Dit lijkt ons voorlopig wel zo veilig, aangezien het zo wie zo al doodeng is om alles wat veilig is achter te laten. Dan kunnen we misschien eerst maar eens beginnen zonder schulden, dit scheelt misschien een hoop stress de eerste tijd. Ik verwacht ook niet anders dat het moeilijk zal worden, zoals Monique al beschreef. Zeker nu wij al serieus met allerlei plannen rondlopen merk zelfs al dat ik het hier moeilijk mee begin te krijgen. Mijn vraag is dan ook hoe zijn jullie daar mee omgegaan? Niet veel mensen weten nog van onze plannen, de reacties zijn nogal uiteen lopend van de mensen die het wel weten. Dat maakt t er niet makkelijker op. In iedergeval iedereen ontzettend veel sucses met de plannen en wat ik nog wel eens zou willen weten waarom willen jullie weg?

Groetjes Marieke oud.