terug naar nederland en internationaal onderwijs

• marjo

na jaren in Zuid Europa te hebben gewoond gaan wij terug met onze kinderen omdat wij ze een betere en bredere opleiding willen geven in een niet commerciele school.

Ze moeten naar een internationale school omdat ze altijd engels onderwijs hebben genoten. Wie heeft ervaring met terugkeer naar Nederland en internationaal onderwijs?

• Stippel

Hoi Marjo,

Ik heb niet direct een antwoord op je vraag maar wie weet heb je hier toch wat aan:

Voor zover ik weet zijn Internationale scholen in NL ook commercieel.

Vanuit mijn filosofie dat de simpelste oplossingen vaak de beste zijn: Kunnen ze niet gewoon naar ‘t NL onderwijs? Kinderen leren snel… Ze raken misschien wel een jaartje kwijt maar wat is nou een jaar op ’n mensenleven…

Als je kinderen naar de middelbare school gaan heb je waarschijnlijk meer moeite met het laten aansluiten van de leerstof. Misschien is ‘t ook de moeite om, als alternatief voor de internationale school, eens te informeren bij middelbare scholen die TVWO of THAVO aanbieden (tweetalig VWO of HAVO). Dat zijn er steeds meer, en dan krijgen je kinderen overwegend les in ’t Engels. (Oftewel door native speakers oftewel door docenten die minstens op proficiency level Engels spreken) Volgens mij zijn er tegenwoordig zelfs enkele scholen die TVMBO hebben (die moet je wel met een vergrootglas zoeken).

Mijn grut was nog klein toen we terug naar NL verhuisden, en die konden zo weer mee in het Nederlandse onderwijssysteem.

Succes

• Niels

Je kunt ze naar een Europese School sturen. In Bergen (Noord-Holland) is er een. Alle talen binnen de EU zouden er vertegenwoordigd moeten zijn.

Deze scholen vormen onderdeel van de EU-instellingen. Zie: http://www.eursc.org/

• Alice

Toen wij naar Canada emigreerden kwamen onze kinderen in het engelse onderwijs terecht.

Helaas het is nu eenmaal niet anders, echter binnen een half jaar waren ze gewend en speken en schrijven beide talen zonder moeite.

Stippel heeft wel gelijk, als je niet commercieel wilt gewoon op regulier onderwijs plaatsen.

Al zouden ze een jaarte verliezen..wat is nu toch een jaar?

Ook hebben we nichtjes gehad die tijdelijk in Zweden gewoond hebben, zijn daar een jaar naar een zweedse school gegaan, hebben genoten en na een jaar weer terug in Nederland naar school.

Dat is niks verliezen dat is juist een extraatje toevoegen aan het leven van je kind.

Verschillende ervaringen opdoen is ook leren.

• Alice

Oh ik zie dat je ook nog wat vroeg over rijbewijzen.

Heb je destijds je eigen ingeleverd/omgeruild voor een Franse dan kun je die nu terugruilen. (dit heeft te maken met zijn er afspraken onderling gemaakt, tussen beide landen)

Heb je je Nederlandse laten verlopen….sorry dan moet je het opnieuw doen.

Ik woon zelf zelf in Canada maar laat mijn Nederlandse rijbewijs niet verlopen, waarom geen idee, heb geen plannen om terug te gaan.

Hier komende moesten we het rijbewijs opnieuw halen, vandaar dat ik er nu twee heb.

Groetjes Alice

• Alice

Dat ik te lang weg ben en mijn Nederlands achteruit gaat blijkt nu weer hahahahaha er staat onderwijs…geen rijbewijs.

SORRY

• marjo

Ja Europese school zou een optie zijn. Nederlandse school is geen optie, tenminste nog niet omdat mijn kinderen nooit in Nederland gewoond hebben en de taal helemaal niet schrijven of lezen. Ze zijn er niet geboren maar hebben wel de Nederlandse nationaliteit.

Internationale scholen in Nederland zijn niet geheel commercieel omdat zij gedeeltelijk gesubsidieerd worden door de staat.

Maar wat mij interesseert of er mensen zijn die ervaring hebben op internationale scholen in Nederland?

Ik dacht dat blijven zitten niet meer aan de orde was in Nederland? Is dit niet heel ouderwets?

• Niels

Ik heb zelf op de Europese School Brussel II gezeten. Als het goed is moeten er tussen de verschillende Europese Scholen niet al te grote verschillen zitten. Er zijn verschillende taalsecties (de Nederlandse, Duitse, Franse enz.), een aantal vakken wordt in de moedertaal gegeven, maar sommige vakken in een andere taal (eerste vreemde taal die door de leerling gekozen is) In het algemeen is er veel aandacht voor talen. Keuze voor een talsectie is, als ik het goed heb, vrij, je kunt je kinderen met NL nationaliteit bijv. in de Engelse of Spaanse sectie plaatsen.

De scholen staan volgens mij niet direct onder toezicht van het land waar ze gelegen zijn, ze worden direct gesubsidieerd door de EU en worden gecontroleerd door een aan de EU verbonden Raad van de Europese Scholen.

Mijn ervaring was wel dat in de Brussel de school toentertijd (er waren in mijn tijd 2 scholen) wel wat massaal was, (overvol, gebouwen te klein, maar begrijpelijk met de vestiging van de EU-instellingen in Brussel). De andere scholen in Europa (met name Bergen) zouden veel kleinschaliger zijn.

• Niels

Overigens, een nadeel van de Europese Scholen is wel dat ze alleen op VWO-niveau onderwijs aanbieden. Blijven zitten komt zeker voor.

• Niels

Je hebt ook nog de Britse School op meerdere locaties in Nederland, zie: http://www.britishschool.nl