emigratie naar argentinie

• jeroen

hoi ik ben jeroen en ben getrouwd en heb een gezin met 3 kleine kinderen.

wij zijn van plan om naar argentinie te gaan. er wonen daar 2 goede vrienden van mij en ik ben er ook al een paar keer geweest. we zoeken mensen die ervaring met emigratie hebben of het zelfde van plan zijn. om evaringen uit te wisselen.

alle reacties zijn welkom.groetjes

• patricia

Hoi Jeroen,

Wij gaan ook emigreren naar Argentinie. Ik ga rond 1 juli die kant op. Wij hebben geen kinderen en mijn vriend is Argentijn. Wij gaan naar Buenos Aires.

Waar willen jullie naartoe.

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel.

groetjes Patricia

• jeroen

hoi patricia

eindelijk heb ik dan iemand gevonden die ook (volgens velen) de gekke

gedachte heeft om naar argentinie te emigreren.

ik ben in de afgelopen jaren een paar keer bij vrienden op bezoek geweest

daar en ik ben helemaal verliefd geworden op het land en vooral de mensen.

maar ik besef wel dat ik iedere keer in het vakantie seizoen ben geweest en

dat dan (mischien) de sfeer anders is dan in de rest van het jaar. de

reacties die ik tot nu toe heb gekregen zijn vooral afradend.omdat de

economie op dit moment zo slecht is, maar in mijn ogen is dat maar van

tijdelijke aard,

omdat de mensen zo samenhorig zijn en er samen iets van willen maken. dit is

iets wat je in nederland weinig meer vind. (de ziekenhuizen en scholen

zouden ook niet erg goed meer zijn??)

we zijn van plan om ergens in de buurt van cordoba of mendoza te gaan wonen

omdat dat in mijn ogen de mooiste omgeving is en het meeste potentieel heeft

voor toerisme, waar ik graag iets in zou willen beginnen.

aangezien jij een vriend daar hebt zal de emigratie voor jou mischien niet

zo moeilijk zijn , maar weet je of het voor ons moeilijk of niet zou zijn,

en heb je mischien nog tips over hoe we het het beste aan kunnen pakken.

zo genoeg vragen voor jou, ik hoop dat het er niet te veel zijn, alvast

bedankt voor de moeite,

groetjes jeroen

mijn mail is: meubelmakertje@home .nl

• patricia

Hoi,

Ik stuur je wel een mailtje.

• quillan

hallo jeroen en patricia,

grappig om de negatieve reacties te lezen, jeroen…en een behoorlijke stap om naar argentinië te gaan! ikzelf denk er ook over na…sterker, de kans is zeer groot dat ik binnen nu en (wellicht?) 2 jaar ook naar argentinië ga verhuizen…naar mijn vriendin, die argentijnse is…ben al druk bezig met spaans, in de 7 keer dat ik tot nu toe in buenos aires geweest ben heb ik wel gemerkt dat kennis van het spaans een must is, en al helemaal als je er wil gaan werken…dat is ook eigenlijk nog een manco aan dit alles, werk…ik weet namelijk dat ik een fantastisch land tegemoet ga met aardige mensen en dat het in nederland economisch beter zou zijn, wil nog niets zeggen over de leefbaarheid van een land…maar het is wel zo dat een baan nog niet zomaar voor me binnen handbereik is…ik vraag me dan ook af hoe jullie daar tegenover staan (alhoewel ik van jeroen heb begrepen dat hij iets voor zichzelf wil beginnen)…wat betreft scholen en medische verzorging, ik heb begrepen dat je je daarover echt geen zorgen om hoeft te maken, er is een ruime keus aan zowel zorg en scholen, openbaar en privé…overigens jeroen, weet je dat er elke maand in Van Koning (nederlands café in BA) een samenkomst van nederlandsers in buenos aires is? je bent dus zeker niet de enige nederlander die naar argentinië verhuisd…patricia, naar jouw verhalen ben ik ook wel benieuwd!

ok, wellicht hoor ik van jullie

groetjes

• patricia

tja ik heb het geluk dat het bedrijf waar ik werk in nederland ook een vestiging heeft in Buenos Aires dus daar ga ik werken. Kortom ik heb echt veel geluk………ik ben een paar dagen niet online geweest vanwege het inpakken van de inboedel. mijn vriend is al vertrokken en ik ga eind juni.

als je iets wilt weten dat hoor ik het wel. ik ben nog maar 2 keer in argentinie geweest maar ook mij spreekt het land zich erg aan en ik vind de mensen erg vriendelijk. Gelukkig heb ik een zeer goede basis van italiaans en dan is spaans relatief makkelijk.

dus mail als je meer informatie nodig hebt.

groetjes patricia

• Janneke

Hallo allemaal

Ontzettend leuk om dit te lezen. Eindelijk mensen die net zo gek (???) zijn als wij. Na 4 jaar in Spanje te hebben gewoond gaan we over een paar maandjes naar de provincie Cordoba. We zijn al wat verder, we hebben vorige maand al drie weekjes in onze nieuwe huisje gewoond. O. wat was het moeilijk voor ons en voor onze zoon van 6, om terug naar Spanje te moeten… We hebben een school voor Michael kunnen vinden waar we erg blij mee zijn. Qua gezondheidszorg is het misschien niet zo goed als in Buenos Aires maar ook niet slecht. De mensen in de straat zijn fantastisch en over de natuur kan ik eigenlijk alleen maar zeggen: kom eens kijken!!!!

Janneke

• quillan

hallo patricia

nou, geluk heb je zeker! over ca 2 weken dus de grote oversteek?

mocht je tijd hebben, kun je me dan een email sturen (dus niet via forum)?

wellicht nos vemos

• quillan

janneke

over dat kijken, dat zit zeker nog wel voor een keer in de planning!

wat school betreft, wat zijn je ervaringen daar tot nu toe mee? ergens terug meldde jeroen van twijfel over de schoolkwaliteit, kun je er een mening over geven?

chau

• Janneke

Het onderwijs hier aan de Costa Blanca is een van de redenen dat we weggaan uit Spanje. Over het Argentijnse onderwijs in het algemeen kan ik alleen wat zeggen naar aanleiding van de schoolboeken. Die zijn van vrij hoog niveau. Ik heb zo ongeveer alle verschillende lesboeken van de eerste jaren van de lagere school (heb zelf ook in het onderwijs gezeten) dus als je meer informatie (ook over de schooltijden) wilt kun je me altijd mailen buiten het forum om.

In het plaatsje waar we gaan wonen waren er veel opties. De particuliere scholen zijn over het algemeen toch wat beter doordat ze Engels en computer in het basisvakkenpakket hebben. De twee scholen die het best bekend stonden zijn het voor ons niet geworden. Wij hebben de school uitgezocht die het best bij onze zoon past. Er zitten bijvoorbeeld gemiddeld 13 - 15 kinderen in de klas. Onze zoon mailt nu op haar uitdrukkelijk verzoek :)) met de directrice van de school en zij leest de mailtjes dan voor aan de klas waar hij straks in komt. Hij is hier ook in hetzelfde boek aan het werken als zijn toekomstige klasgenootjes daar. Michael is wel drietalig, wat alles veel makkelijker maakt.

In een paar dagen in Argentinie hebben we ook alles kunnen regelen wat betreft school, makelaar, notaris, water, electriciteit, ziektekostenverzekering, kabeltelevisie voor een maand was al geregeld door de verkopers, etc. etc. Dingen die hier in Spanje niet kunt regelen of waar je een paar maanden voor nodig hebt.