Nederlanders emigreren om de verkeerde reden!

  • Johan

    De titel van het programma op BVN ‘Van huis uit’.

    Wat vonden en vinden jullie van deze opmerking? De achterliggende reden van deze opmerking was dat binnen 8 jaar een groot deel van de emigraten weer terug is in Nederland.

    Mijn vraag is: wanneer spreek je van ‘emigratie’ en wanneer van ‘tijdelijk verhuizen’?

    Johan

  • Patricia

    Welke redenen mensen dan ook hebben ze zijn allemaal gericht op een toekomst in een ver en relatief onbekend land, ieder met zijn individuele wensen en idealen. Is het zo erg dat mensen weer terugkomen na 8 jaar..beter zelf ondergaan wat het is om werkelijk je vaderland te verlaten dan het altijd als droom te koesteren en het je aan moed en durf ontbreekt om die droom om te zetten in werkelijkheid, en dan nooit te zullen weten hoe het werkelijk was. Ik denk dat het verschil in die 2 begrppen niet zo heel veel uitmaakt, tijdelijk verhuizen of emigreren, de intentie is in beide gevallen hetzelfde geweest. Het trachten te laten uitkomen van een droom en daarvoor drastisch het roer hebben omgegooid, vaak alle schepen achter je verbrand. Dat is de categorie mensen die moed en doorzettingsvermogen hebben getoond.Wanneer een aantal terugkomt, denk ik, ‘that’s a fact of life'.

    Groetjes,Pat

  • Ruud

    …“ Nederlanders emigreren om de verkeerde reden!”…

    is de titel van je stukje waarin je vraagt:

    …“wanneer spreek je van ‘emigratie’ en wanneer van ‘tijdelijk verhuizen’?”…

    Antwoord:

    Johan ik wil graag emigreren, dus niet meer terugkomen. Anders heet het tijdelijk verhuizen;)

    Veel mensen (ik dacht de helft) krijgt spijt, maar komt vaak niet naar NL terug, maar gaat bijvoorbeeld naar een ander land.

    De reden om te emigreren is een langer verhaal;)

  • Anneke

    Tijdelijk verhuizen is volgens mijde Nederlandse benaming voor een expat, iemand die voor zijn werk enkele jaren in het buiteland woont.

    Met de bedoeling zich daarna weer in Nederland te vestigen.

    Emigreren zie ik als “permanent” verstigen in een ander land.

    Men gaat met de bedoeling dat het permanent is, alleen niemand kan in de toekomst kijken.

    Heimwee kan opspelen, het kan enorm tegenvallen of je mist achteraf toch meer dingen dan je verwacht had enz.

    Dat is vooraf gewoon niet in te schatten.

    Vroeger sprong met echt in het diepe ging met de bedoeling om nooit meer terug tekomen al wilde met terug dat lukte vaak niet eens.

    Tegenwoordig bezoekt men vooraf het land van keuze, kan via internet en telefoon heel eenvoudig contact met vrienden en familie houden.

    Met het vliegverkeer van heden is het een makkie om “even” over te komen voor een bruilofd of ander feestje.

    Echter dat wil nog niet zeggen datemigreren dan ook altijd een succes is.

    Sommige mensen/gezinnen besluiten dan om terug te keren waarom zou dat niet mogen?

    Je bent geboren als Nederlander door dat geboorterecht mag je altijd terugkeren.

    Dan ben je geen mislukkeling absoluut niet, maar iemand die geprobeerd heeft zijn/haar dromen waar te maken.

    Ze ziten in elk geval niet later oud en grijs op een bankje met een teleurgestelde blik te kijken van hadden we maar.

    Het getuigt tegenwoordig niet alleen van moed als je gaat emigreren maar van nog meer moed als je toe durft te geven dat het niet was wat je gehoopt had en daarom terugkomt.

    Want als ik alleen al hier op het prikbord kijk hoeveel mensen hun oordeel klaar hebben op anderen, zal dat in het echt ook wel zo zijn.

    Nog even terug op je reaktie Johan, als ze expats rekenen onder emigranten geeft het wel een scheef beeld.

    Alice

  • Isis

    De aflevering is te zien op http://www.bvntv.nl/html/van_huis_uit.html

    Isis

  • Johan

    hoi Ruud,

    Waar wil je naar toe emigreren,

    In het programma ging het over mensen die terugkwamen naar NL en niet wegbleven uit NL. Ik woon momenteel in Zuid-Afrika en denk er sterk aan om volgend jaar weer terug te gaan naar NL.

    Redenen? Mogelijkheden voor ons bedrijf zijn in NL beter dan in Zuid-Afrika. De regering in Zuid-Afrika wordt achtervolgt door allerlei schandelen, corruptiepraktijken etc maar er gebeurd niets. Het wordt voor buitenlanders steeds moeilijker om het land in te komen om iets te beginnen en het wordt voor buitenlanders in Zuid-Afrika steeds moeilijker gemaakt om een bedrijf op te zetten. Veiligheid is en blijft een issue voor mij. De kans dat ik hier in mijn eigen huis overvallen wordt is toch een stuk groter dan in Europa.

    Daarnaast heb ik een familie met 2 kinderen en wil ik ze niet langer van hun opa's en oma's onthouden. Missen we vrienden en bekenden, enzovoorts. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze laatste redenen minder doorslaggevend zijn. Persoonlijk zou ik wel willen doorverhuizen naar een ander land, alleen is dan de vraag, waarheen? Canada? Altijd wel ons 2e keuze emigratie-land geweest, maar het is alweer een lange tijd geleden dat we daar geweest zijn (1995), dus daar is ook wel een en ander veranderd. Geen idee wat er gaat gebeuren, time will tell zeggen we dan maar.

    Ben benieuwd of er nog andere mensen op dit forum in hetzelfde schuitje zitten.

    Johan

  • patricia

    Tja ik ken ook iemand die terug is gekomen vanwege het feit dat zijn vader ziek werd…..dus zoals eerder gezegd er kunnen legio redenen zijn om terug te keren maar ook om weg te gaan uit Nederland.

    Waarom MOET je voor de rest van je leven in het buiteland wonen als je besluit te emigreren………….je kan inderdaad niet in de toekomst kijken dus ook al besluit je nu “voorgoed” weg te gaan je weet nooit wat er op je pad komt zodat je besluit terug te keren.

    Wij gaan “emigreren”, maar ik wil wel mijn huis aanhouden voor 1 jaar gewoonweg omdat in een land op vakantie gaan toch heel anders is dan er te leven en te werken. Ik wil niet direct alle schepen achter me verbranden en mezelf rustig de tijd te geven om aan het nieuwe land te wennen en als het nou echt niet gaat (wat ik overigens niet verwacht maar je weet maar nooit) kan ik weer terug naar mijn eigen plekje.

    Ik ga emigreren maar hou wel alle opties open, gewoonweg omdat je niet de rest van je leven kan plannen.

  • Ruud

    Johan ik zou graag naar Nieuw Zeeland gaan. Ben daar ook mee bezig. Heb twee zoons (14/16) die het uitstekend doen op school. Spreken en schrijven allebei goed Engels. Zie Nederland, vooral de laatste paar jaar, erg achteruit gaan.

    Waarom weg en niet terug komen? Ben wat ouder, maar zoek nog één uitdaging van zo’n vijf à tien jaar. Heb wat gespaard en kom al voor 80% AOW in aanmerking. Wil dat geld straks graag in een ander land uitgeven.

    Bedrijven verdwijnen naar het oosten. Sinds de uitbreiding van Europa zijn daar meer dan voldoende goedkope arbeidskrachten te vinden. Daardoor zakt het gemiddelde inkomen hier ook. Zal niet lang meer duren dat hier Polen nog asperges komen steken. Binnenkort verbouwen ze die namelijk zelf. Kunnen we ze zo ophalen.

    Elke werkdag krimpt er een bedrijf in met gedwongen ontslagen. Net een weddenschap met iemand daarover gewonnen. (laatste tweeweken anderhalf bedrijf per dag was de inzet). Dit gebeurt namelijk al meer dan een jaar, dus makkelijk gewonnen.

    Veel bedrijven (V&D bijvoorbeeld) gooien oudere werknemers eruit, die vervangen worden door goedkope, op contract staande, jongere werknemers. Die krijgen driemaal een contract en gaan er dan ook weer uit.

    Bedrijven met grote productie capaciteit en veel personeel gaan nog een stapje verder. Gaan naar China. Is goed voor de economie zeggen sommigen. Krijgen de Chinezen geld zodat ze hier producten kunnen kopen. We weten alleen nog niet welke J

    Door de uitbreiding van Europa is er heel veel goedkope grond bijgekomen. Wat ze daar mee kunnen laat zich raden. Geld zit er zat in de pot gevuld door landen als Nederland. Bij ons mogen de koeien al niet meer naar buiten.

    Ik mag dit jaar 35% meer energie kosten gaan betalen bij hetzelfde verbruik. WOZ waarde van mijn huis ook 35% hoger dit jaar. Het bedrijfsleven krimpt in, en de overheid dijt uit. Dus alles moet betaald worden door steeds minder burgers.

    Randstad ’s ochtends en ’s avonds één groot parkeer terrein. Maar wel met een hele mooie laag asfalt op het wegdek. Veel te smalle wegen, maar wel erg mooi.

    Een deel van de bevolking is overgegaan tot het luid sprekend (schreeuwend) en armen zwaaiend communiceren.

    Mensen die hun mening geven (politiek/creatief) moeten onderduiken en daarna dag en nacht met bodyguards over straat. Ze zijn blij dat ze nog leven. Een paar anderen niet meer.

    Van Minister de Geus moet ik langer blijven werken, maar hij zegt niet waar. Dat werk is er namelijk gewoon niet. Voor dat soort onzinnige uitspraken krijgt de man wel betaald.

    Er zal overal wel iets niet goed zijn, maar zoveel?

    Daarom wil ik emigreren en niet tijdelijk verhuizen;)

    Groetjes,

    Ruud

  • Syl

    Duidelijk Ruud.

    Hoe staan jouw kinderen hier tegenover? Hoe en waar zien zij hun toekomst ?

    Spelen hun ideeen en gedachten hierin ook een rol voor jou, ofwel hoe ga je hiermee om?

    Ik ben heel benieuwd.

    Groetjes

    Syl

  • Ruud

    Hoi Syl,

    Het feit dat ik het hier niet echt meer naar mijn zin heb zal meespelen. Zij maken ook dagelijks de praktijk mee. Ze zijn beiden sociaal en hebben veel vriendjes. Door internet maken zij ook weer snel contact met jongens en meisjes in andere werelddelen. Ze beseffen heel goed dat Nederland maar een heel klein stipje op de wereldbol is.

    Betrek iedereen in de plannen en het stadium ervan. Eén van de kinderen informeert dagelijks naar de vorderingen. Hun toekomst is belangrijk. En die is buiten Nederland meer gegarandeerd dan daar binnen. Dat vinden zij ook.

    Groetjes,

    Ruud