Nederlanders emigreren om de verkeerde reden!

  • Syl

    Dat is fijn dat ze hierin ook met jou mee kunnen gaan, wat je zegt, de wereld is groter dan alleen Nederland.

    Jouw gevoel hierin draag je onbewust toch uit ook naar je kinderen, dat is logisch, zeker als je hierin vastberaden bent en de goede argumenten hebt om deze stap te zetten.

    Ik denk zelf dat het ook voor je kinderen een verrijking is om deze stap dan ook echt te gaan. Overal is wel wat en het zal niet altijd even gemakkelijk zijn, maar deze stap te zetten is beter dan achteraf te moeten zeggen, had ik maar…………

    Veel succes Ruud !

  • khonkaen

    ik ben 12 jaar geleden in thailand gaan wonen… ben gepensioneerd en heb huis en haard in nl. verkocht..

    ben hier opnieuw getrouwd en heb in de loop der jaren een goed leven opgebouwd..

    ben ook niet van plan om alles op te geven en terug te gaan, wat er ook gebeurt..

    de voornaamste reden dat ik hier woon ,is dat alles in vergelijk met nl. erg goedkoop is… en het klimaat lekker warm… iedereen bemoeit zich hier met zijn eigen zaken…

    ik leef hier als een vorst , terwijl ik in nl. als een pauper zou moeten leven..

    willem

  • Richard

    Beste iedereen,

    Vind het wel mooi om dit alles te lezen. Ikzelf verhuis binnen nu en 3/4 maanden naar Italië. Mijn vriendin is Italiaans, maar eigenlijk ben ik altijd verzot op dat land geweest. Ken het land dan ook behoorlijk goed. De laatste jaren zijn zaken echter wel in een stroomversnelling geraakt. Hiervoor zijn al de nodige redenen geopperd en beschreven.

    Als mensen mij vragen wat ik doe en ze vertel dat ik mij voorbereid op een vertrek naar Italië - al dan niet permanent - zijn er erg veel (jonge) mensen die zeggen dat goed te kunnen begrijpen. Dat implceert denk ik het avontuur in de gemiddelde mens. Ook geeft het iets van de onvrede over de eigen maatschappij weer. Ik zeg al een tijd “Nederland is een land om te werken en niet meer een land om te wonen/ leven”. Ik denk niet dat ik ooit nog terugkom, al weet je het natuurlijk nooit, maar kan altijd nog naar Duitsland, Spanje of Ierland vertrekken.Ik ben tnslotten een Europeaan. Ik zie mijn generatie (30'ers) ook veel meer als kosmopolieten. Veel leeftijdsgenoten kennen het buitenland, spreken talen, volgen buitenlands nieuws, hebben diploma, wt geld en kunnen alle kanten op. Naast Nederlander ben ik ook Europeaan..Het verbaast mij wel dat sommige mensen je proberen te ontmoedigen door te zeggen: “bij de buren ishet gras groener”, of “overal heb je wel wat en ook in Italië”. Dat zijn de mensen (vooral ouderen) die zekerheid boven avontuur verkiezen. Die mensen onderkennen ook niet ten volste wat er in onze maatschappij aan de hand is. Ze zwakken problemen af en zeggen dan dat de Italië corrupt is, ook crimineel (geen Marokkanen, maar Albanezen), etc. Ik zeg dan altijd dat dat wel waar is, maar dat ik liever heb dat de mensen een praatje in de supermarkt met elkaar maken en het stoplicht op de hoek van de straat defect is dan andersom. Dus menselijkheid/ levenskwaliteit. Kennen jullie zaken die ik hier beschreven heb?

    Groet

    Richard

  • Petra

    Hoi Richard,

    ben het volledig met je eens wat het sociale betreft, alhoewel je je ook moet beseffen dat dat in NL ook gewoon aanwezig is.

    Ik woon hier in NL in een dorpje in Noord-Holland-Noord en hier is het ook heel normaal dat je een praatje met mensen maakt. Het is allemaal veel minder gestresst dan in de stad. En over stoplichten gesproken……die hebben wij hier niet eens :-)

    Maar ook wij gaan vertrekken en wel naar Oostenrijk. Om de bergen en het klimaat, maar deels ook om de mentaliteit in NL.

    Niet dat wij denken dat in O alles beter is (zeker weten van niet), maar het is meer wat wij prettig vinden dan wat wij in NL kunnen vinden.

    En zoals jij al aanhaalt, we zijn europeaan en waarom zouden we daarvan niet gewoon profiteren door eens te gaan kijken in een ander land? Mocht het niet leuk zijn, dan kunnen we altijd nog terug.

    Niet geschoten is per slot van rekening nog altijd mis en het is zonde om straks als je oud bent op de bank te gaan zitten sippen omdat je niet geprobeerd hebt om je droom waar te maken.

    groetjes, Petra

  • Richard2

    Richard,

    Ik herken het zeker, ik woon zelf ook in Zuid-Afrika, maar zie hier het tegenovergestelde van veel Nederlanders. Zij gedragen zich als een struisvogel vwb Nederland en Zuid-Afrika. Zij gaan zover om te zeggen dat NL net zo erg is geworden als ZA. Zij moeten blijkbaar voor zichzelf bevestigen waarom zij de stap hebben gezet. ZA is een pracht land, maar wel even iets meer problemen dan NL en dat is iets dat je niet ziet als je naar ZA komt. Ik kan me het verhaal van Johan dan ook levendig indenken.

    Veel plezier in Italie

    Richard2

  • Joke.

    Iedereen bepaalt voor zichzelf waarom men weg wilt.

    Wie is een ander om te bepalen of dat de verkeerde reden is?

    Ook ik heb eerst drie jaar in RSA gewoond, met mijn gezin.

    De gedachte was daar te blijven.

    Maar het geweld en de onveiligheid was voor ons de reden om terug te keren.

    Waarheen dan wel?

    Onze tweede keus was scandinavië.

    Hier wonen we nu al acht jaar.

    Ik zie me hier niet op mijn oude dag wonen en visballen in een bejaardetehuis eten.

    Een warmer land zal het tzt wel worden.

    Is dat emigreren of tijdelijk in het buitenland wonen?

    Maakt het me wat uit, hoe een ander het noemt?

    Neu, eigenlijk niet.

    Ik zie mezelf nu niet meer als burger van NL, maar als een wereldburger.

    Over honderd jaar heeft men het over tijdelijk of permanent op de maan/mars/sateliet wonen. ;)

    Joke.

  • annette Sluiter

    Tja wat is de juiste reden en wie zal bepalen of dit een juiste beslissing is of niet. Wij zijn gevestigd in Canada en hebben de laatste 2 jaar ongeveer 175 personen geholpen om zich in Canada te vestigen. Je ontmoet een heleboel verschillende mensen en ieder heeft weer een andere reden. Van deze groep zit nu een 7 tal mensen weer in Nederland. Reden varieert van heimwee tot “ik had niet gedacht dat het zo zal zijn” of persoonlijke problemen met familie in Nederland.

    Het valt vaak niet mee om je in een nieuwe cultuur aan te passen en om echt comfortabel te geraken met de nieuwe taal.

    Voor mij peroonlijk is Canada een hele goede keuze geweest. Ik voel me hier thuis, onze zoon is hier geboren en ik zie mezelf hier wel oud worden. We hebben Nederland twee keer bezocht na ons vertrek in 2000 en ik weet zeker dat het zeer moeilijk zal worden wanneer ik daar weer zou moeten leven.

    Maar iedereen is verschillend.

    Hartelijke groet,

    Annette Sluiter

    www.canadaimmigrationjobs.com

  • rinaki

    Maar dat is nu juist de vraag.Waarom gaan mensen naar een ander land wonen.Ik zelf ging de liefde van mijn leven achterna en belande op de antillen.Maar na een tijdje is dat ook gewoon,werken,eten en slapen.Na 11 jaar antillen weer in nederland beland.Helemaal niet moeilijk om hier weer te leven.Je bent hier in feite ook weer emigrant en moet je ,je weer aanpassen.Je leeft maar gewoon je eigen leventje zoals jij dat ziet,ook hier.En in welk land je dat doet maakt eigenlijk helemaal niets uit.De meeste mensen vinden gewoon dat ze met de de meute mee moeten doen,balen daar van,en willen iets anders,maar dat kan ook hier in nederland,..Oke,dan ben ik een buitenbeentje,ik zit er niet mee en de kids ook niet.

    Daarvoor hoef ik nou echt niet weg te gaan uit nederland.

  • johan

    Annette,

    Wat voor soort mensen wordt in Canada relatief makkelijk toegelaten? Wat bevalt je zo aan Canada. Als ik op BVN kijk zie ik dat het daar wel ERG koud kan zijn :).

  • annette Sluiter

    Makkelijk toelaten is niet te zeggen. Je wordt niet alleen beoordeeld op je opleiding en beroep, maar ook leeftijd, gezondheid, crimineel verleden, financiele situatie en arbeidsmarkt in Canada spelen mee.

    Er zijn vele mensen en beroepsgroepen geschikt om naar Canada te komen. Het verschilt per persoonlijke situatie. Wij maken assessments voor onze clienten om te zien wat de mogelijkheden zijn.

    Canada is een erg groot land en vooral in het noorden van Canada kan het erg koud worden. Het grootse deel van de Canadese bevolking woont langs de grens met Amerika waar het “het warmst” is. Ik woon aan de oost kust en onze winter loopt ongeveer vanaf kerst to begin April. Met name in Januari kan het 's nachts heel koud worden bijvoorbeeld -40c

    Maar dit voelt heel anders aan dan de “water kou” die jullie in Nederland vaak hebben.

    Ja we hebben wel dagen dat niemand buiten wil zijn, maar over het algemeen is het overdag net onder nul, met een strak blauwe lucht en je kunt nog even heerlijk in de zon zitten (beetje het wintersport idee).

    Hier in de Maritimes is het heerlijk wonen. Het is ruim met veel bos en recreatie mogelijkheden. De mensen zijn erg relaxed en maken zich niet snel druk. (soms wel eens iritant :-) Een vrijstaand huis is hier heel betaalbaar (voor Euro 80.000 kun je al iets heel bijzonders met dubbele garage en zwembad hebben). De meeste huizen zijn vrijstaan. Zelfs in wat men hier een stad noemt, doet men niet echt aan hoogbouw. Een grote plaats heeft hier 6.000 inwoners maar wel alle voorzieningen die je nodig hebt. Een universitaire opleiding is hier nog redelijk betaalbaar en het reguliere onderwijs is gratis tot en met high -school.

    www.canadaimmigrationjobs.com geeft je een goed idee met betrekking tot de dagelijkse kosten die je kunt hebben.

    Groet,

    Annette Sluiter