Emigreren, maar waarheen?

  • Maike

    Hallo,

    Mijn vriend en ik denken er regelmatig over om te gaan emigreren, met name door de drukte in dit land. Probleem is echter dat we geen idee hebben naar welk land we zouden willen verhuizen. Er zijn zoveel mogelijkheden en we hebben niet driect een voorkeur of zo. Hoe komen wij hieruit?

  • Mieke

    Wij noemen dat het Australie syndroom……..dwz denken,dat het elders veel beter is en om een negatieve reden te gaan emigreren. Dit is vaak niet een succes, want elk land heeft wel negatieve aspecten, bovendien heb je overal te doen met een zekere “culture shock” en een aanpassingsperiode, die je veel beter doorstaat als je erg positief tegenover je nieuwe land staat. Wees realistisch en weeg heel zorgvuldig de redenen voor en tegen emigreren uit Nederland en immigreren naar het andere land op.

  • khonkaen

    ik zou zeggen , ga eerst eens een poosje met vakantie naar een land ,wat je wel lijkt..

    ik woon 12 jaar in thailand en dat bevalt mij best..

    je kan alleen niet naar thailand emigreren, maar je wel in nederland laten uitschrijven en in thailand een jaarvisum aanvragen mits je 50+ bent

    werken hier is ook erg moeilijk…

    willem

  • Ruud

    Zo eenvoudig?

  • nicky

    Waarom niet in Nederland ingeschreven blijven staan?

    Wij overwegen voor het grootste deel van het jaar in het buitenland te gaan wonen, zonder ons uit te schrijven in Nederland. Werken in het buitenland doen we niet, wel een huisje verhuren, de huur wordt gestort op onze Nederlandse rekening en we betalen dus ook gewioon belasting in Nederland. Groot voordeel is wel dat men dan AOW opbouwt.khonkaen schreef:

  • Jan Fictorie

    @ Maike Het maakt niet uit eigenlijk waar je heen wilt. Uiteindelijk beslist het land waar je heen wilt, of je er mag komen. Als je in de EU blijft, is het geen probleem. Ga je naar de traditionele landen zoals Australie, wordt het moeilijk. Iedereen wil er heen. Ikzelf wil naar zuid amerika. Zuid amerika is geen afrika zoals sommige mensen denken. Er is wel armoede, maar in de zuidelijke landen zoals argentinie en chili kun je wel degelijk een goed bestaan op bouwen. Ik zelf ga naar Paraguay voor een paar maanden. Hier kun je nog realtief eenvoudig heen gaan. Elk jaar gaan er kleine groepen duitsers,zwitsers en koreanen er heen. Op de duitse tv rtl was er laatst nog een reportage over een duits gezin dat er heen ging. Het land is relatief veilig en heeft nog veel ruimte. Ook land is er nog goedkoop. Het zal hard werken worden, maar ik zie er wel mogelijkheden. Als het me bevalt blijf ik er voor altijd. Er wonen overigens ook kleine groepen mennonieten nog in de chaco. Voor mij is het een uitdagin om er heen te gaan.

  • danielle

    hoi maike,

    wil je in europa blijven of verder weg? een oom van mij, heeft door heel europa en er buiten gewoont en gewerkt. hij werkte overal, en als hij weer wat extra geld had trok hij weer naar een ander land. nu weet hij waar hij wil wonen. permanent.

    wij gaan zelf naar curacao. het is maar net wat je wilt. wat voor eisen stel je aan een land?

  • Richard

    Nicky,

    Waarom niet in NL ingeschreven blijven staan? Omdat het niet toegestaan is .. volgens moet je je laten uitschrijven als je meer dan 3 of 6 maanden in het buitenland woont.

    De gemeente kan je dat haarfijn uitleggen

    Richard

  • nicky

    Hallo Richard,

    Bedankt voor je reactie. Nu vraag ik me echter af hoe die oudere mensen dat doen die 50% in Spanje wonen en 50% in Nederland.

    Zouden zij allemaal de wet overtreden?

    Nicky

  • wendy

    Wanneer de Nederlandse drukte de enige reden is waarom je zou emigreren, zou je ook kunnen kiezen voor Friesland. Is ook rustig, kies je een huisje in het land, niet midden in een dorp. Misschien een optie?