Even terug

• Loek

Ik was met de kerstdagen even in Nederland. Voornamelijk de randstad, en ik moet zeggen na 10 jaar afwezigheid ziet het er daar erg vol uit. Ik sprak met mensen die mij 10 jaar geleden voor gek verklaarden omdat ik emigreerde. Destijds vonden zij het vreemd dat ik de sociale zekerheid van Nederland achterliet om een, op zijn minst onduidelijke, toekomst in de US tegemoet te gaan. Diezelfde mensen vertellen me nu dat er niet veel van de sociale zekerheid van destijds over is, en sommigen benijden mijn beslissing van toen.

Ik was ook geschokt over de stijging van intolerantie van Nederlanders voor anderen. Niet alleen tegen de toegenomen aantallen immigranten. Men heeft weinig respect voor elkaar. Vrienden en familie onder elkaar zijn wel gezellig, maar op het moment dat je buiten de deur te maken hebt met vreemden kun je rekenen op bijna onbeschofte behandeling. Klantvriendelijke behandeling, of het nu in winkels of horecagelegenheden, is bijna niet te vinden.

Het verkeer in Nederland was toen ik er nog woonde al een chaos, dus ik beperkte mijn deelname tot zondagen. Maar zelfs op die rustige dagen had ik het idee dat mijn medeweggebruikers erop uit waren om mij van de weg te drukken. Toegegeven ik ben niet zo bekend meer in het verkeer, maar hoe behandelen de Nederlandse weggebruikers hun andere toeristische gasten op de weg?

Ik vond het leuk de mensen in NL weer eens terug te zien, maar ik ben blij dat ik weer terug ben in de “harde maatschappij” van Amerika.

Loek

• arjan

wat een lulkoek….Ik heb zelf 8 jaar in de USA gewoond, op verschillende plaatsen, en je kunt daar, net zoals in nederland genoeg plaatsen vinden waar je absoluut niet wilt wonen, en ook absoluut prachtige, veilige oorden. Verkeerschaos en dergelijke zijn ook in de USA niet vreemd, veiligheid staat niet voor niets hoog op de agenda, en justitie heeft in de USA niet voor niets een super-agressief beleid…

En je moet wel erg blind zijn voor je medemensen als je niet ziet dat er enorme sociale onrust heerst…Nee, niet overal, en niet iedereen, net als in nederland! Maar praat maar eens met de duizenden in de IT-steden van het land, die met veel moeite hun hoofd boven water kunnen houden, of de vele indiers die hun green-card zijn kwijtgeraakt, omdat het werk op is…

Appel met appels vergelijken aub!!!

Nee, de US is het paradijs ook niet, in ieder geval zijn in Nederland de sociale en medische voorzieningen voor iedereen…

maar wellicht was je erop uit om jezelf wat op te geilen hoe fantastich je beslissing wel niet was….dat mag hoor….maar ik denk niet daar er veel mensen in trappen..

Ik woon nu 1 jaar op Bali, ook geen paradijs…En daarvoor 2 jaar in sydney….ook geen paradijs…..

Begrijp me goed, als je de USA fijn vind, prima, maar kom wel met goede vergelijkingen en argumenten. liever niet van die zaad-opmerkingen die aan alle kanten rammelen…

….

..

• Ursula

Beste Arjan,

Ik vind het prima dat je je mening wilt even, maar daarom hoef je Loek nog niet af te branden! Zij geeft ook haar mening. Als een persoon iets op een andere manier beleefd wil dat niet zeggen dat dat “Lulkoek” en “zaadopmerkingen” zijn.Buitengewoon grof van je om deze woorden in de mond te nemen.

Waarden en normen worden inderdaad steeds schaarser.

Loek,

Voor jou is het bezoek aan Nederland een bevestiging geweest dat je de goede keuze hebt gemaakt, daar ben ik blij om! Wij die in NL blijven wonen vinden o.a. de toename van verkeer etc. al een opgave…voor iemand die 10 jaar weg is geweest moet het helemaal opvallen. Ik ken iemand die ook 10 jaar niet meer in de achterhoek was geweest en die haast niet meer durfde te rijden op de weg. Zo vreemd is jou verhaal dan ook niet in mijn ogen.

Groetjes Ursula

• Ursula

Bij de naam Loek dacht ik aan een vrouw…maar je kunt net zo goed een man zijn….

Ursula ;-)

• katja

Ik vind Arjan ook 'n typisch voorbeeld van de mensen en het vervreemden en vooral het ombeschoft omgaan met zijn medemensen! Kan je toch niet maken man! Kijk eerst eens hoe je zelf met onze Loek omgaat… sorry hoor: Dit zijn van die momenten waar ik denk; Hoe veel erger kán het worden met de mens???!!!

• Loek

Dank je Arjan, je manier van antwoorden bevestigd nog eens extra het negatieve beeld dat ik heb over intolerantie in NL. Ga je altijd zo met vreemden om? Overigens was het mijn bedoeling helemaal niet om NL met de USA te vergelijken, dat wordt toch appels met peren. Ik wilde slechts het beeld van NL schetsen wat ik ervaarde na lange tijd afwezigheid.

Voor emigranten in spe is het goed om in de gaten te houden dat het leven in het land dat je verlaat gewoon doorgaat. Je hebt soms de neiging om het “thuisland” over de jaren te idealiseren, maar ook daar verandert er veel. Dat maakt eventuele terugkeer erg moeilijk. Iets om in het achterhoofd te houden als je denkt slechts voor beperkte tijd in het buitenland te verkeren

Loek

• Tanja

Volgensmij woont Arjan dus juist NIET in Nederland. Ik wel, en ik ben blij dat ik hier woon en niet in Amerika, waar iedereen angst wordt aangejaagd door terrorisme en legaal wapenbezit. Natuurlijk is het gras aan de overkant altijd groener, maar om Nederland nou zo af te kraken is ook niet terecht.

• Femke

terrorisme en wapenbezit… toevallig dat ik dat gisteren op het nieuws hoorde, het ging over een school in DEN HAAG!

• arjan

kijk, jij hebt tenminste goed opgelet….blijkbaar ben ik enorm verloederd…en dat is dan waarsschijnlijk de afgelopen jaren in de USA geweest!!!

maar Loek, eerlijk is eerlijk, nu kom je wel met een volwaardig argument…Als je ergens weggaat voor langere tijd, is het altijd een tegenvaller om terug te komen.dat geld voor vrijwel iedereen die weer teruggaat naar de plek van zijn jeugd…dat is van alle tijden, en dat heeft erg weinig met verloedering te maken…Mijn Oma's Oma had datzelfde probleem al….

• arjan

dit sloeg op het bericht van Femke trouwens…