Ik was met de kerstdagen even in Nederland. Voornamelijk de randstad, en ik moet zeggen na 10 jaar afwezigheid ziet het er daar erg vol uit. Ik sprak met mensen die mij 10 jaar geleden voor gek verklaarden omdat ik emigreerde. Destijds vonden zij het vreemd dat ik de sociale zekerheid van Nederland achterliet om een, op zijn minst onduidelijke, toekomst in de US tegemoet te gaan. Diezelfde mensen vertellen me nu dat er niet veel van de sociale zekerheid van destijds over is, en sommigen benijden mijn beslissing van toen.
Ik was ook geschokt over de stijging van intolerantie van Nederlanders voor anderen. Niet alleen tegen de toegenomen aantallen immigranten. Men heeft weinig respect voor elkaar. Vrienden en familie onder elkaar zijn wel gezellig, maar op het moment dat je buiten de deur te maken hebt met vreemden kun je rekenen op bijna onbeschofte behandeling. Klantvriendelijke behandeling, of het nu in winkels of horecagelegenheden, is bijna niet te vinden.
Het verkeer in Nederland was toen ik er nog woonde al een chaos, dus ik beperkte mijn deelname tot zondagen. Maar zelfs op die rustige dagen had ik het idee dat mijn medeweggebruikers erop uit waren om mij van de weg te drukken. Toegegeven ik ben niet zo bekend meer in het verkeer, maar hoe behandelen de Nederlandse weggebruikers hun andere toeristische gasten op de weg?
Ik vond het leuk de mensen in NL weer eens terug te zien, maar ik ben blij dat ik weer terug ben in de “harde maatschappij” van Amerika.
Loek