Dubbele nationaliteit hoe zit dit nou?

  • Noorderzon

    Hallo emigranten!

    Volgend jaar wonen we 7 jaar in Noorwegen en mogen we evt. Noor worden. Maar in Noorwegen is het zo dat je dan je Nederlandse nationaliteit kwijt bent.

    Hoe zit dit nou precies? Wie bepaalt dit? Het land waar je in woont?

    Ik lees dat bijv. mensen uit Zwitserland een dubbele nationaliteit hebben. Marokkanen ook en volgens mij ben je altijd Brit of Amerikaan.

    Andersom ben je ook altijd Noor. Maar wat is het toch dat je in Nederland dan geen Nederlander blijft als je Noor wordt?

    Ik neig naar de Noorse nationaliteit, maar stel dat ik later toch misschien naar Nederland wil wordt ik dan als buitenlandse gezien? Wat heeft het voor mijn kinderen als gevolg?

    Moeilijk dit…

    Alvast bedankt. Linda

  • Adria

    Ik ben bang dat u de Nederlandse nationaliteit verliest als u de Noorse aanneemt.

    Zelf heb ik door geboorte de Venezolaanse nationaliteit. Omdat mijn beide ouders de Nederlandse hadden, kreeg ik die er ook bij.

    Van Venezuela moest ik toen ik 18 was kiezen. Ik moest of de Venezolaanse houden, of de Nederlandse. Omdat ik toen hier woonde heb ik de Nederlandse aangehouden.

    Tot mijn verbazing is deze wet eind jaren 90 veranderd en mocht ik van Venezuela ook die nationaliteit hebben en een paspoort aanvragen. Dit mocht ook van onze overheid, maar alleen als je de eerste vijf jaren van je leven in Venezuela gewoond had. Iemand die er korter gewoond had, raakte automatisch de Nederlandse nationaliteit kwijt.

    Het is dus heel ingewikkeld. Kijk eens hier:

    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/dubbele-nationaliteit?ns_campaign=Thema-immigratie_integratie_en_inburgering&ro_adgrp=Nederlandse_nationaliteit_dubbele_nationaliteit&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=dubbele%20nationaliteit&ns_fee=0.00&gclid=CLzT9L7dw7ECFRMgtAodi1EALQ

  • Astrid (Canada)

    Het is niet Noorwegen, het is Nederland die niet toestaat dat iemand een dubbele Nationaliteit heeft.

    Officieel willen ze dus ook niet dat bv een Canadadees die Nederlander wordt nog Canadees is..alleen ben je Canadees van geboorte dan blijf je altijd Canadees, daar kan Nederland niets aan veranderen.

    Ook al verleng de Nederlandse Canadees zijn paspoort niet, het geboorte bewijs is genoeg om ten alle tijden een Canadees paspoort aan te vragen of terug naar Canada te verhuizen.

    Helaas is Nederland niet zo, en lullig gezegd zijn daar de geboren Nederlanders dus de dupe van.

    Wij zitten hetzelfde…wonen in Canada, zouden best Canadees willen worden, maar omdat we dan onze Nederlandse Nationaliteit op moeten geven weerhoud ons dat.

    Hebben we plannen om terug te gaan…NEE ABSOLUUT NIET…maar ik zie mijn paspoort als een Europees paspoort..en wat we in de toekomst misschien ooit zullen gaan doen, weet niemand zelfs de beste waarzegster niet.

    Vandaar dat we het maar zo laten, mogen alles wat een Canadees mag…behalve stemmen…maar nogmaals dus..het is niet Noorwegen..het is Nederland die zo dwars ligt.

  • Noorderzon

    Ok, Astrid, dank je wel…. Denk dan dat ik dan toch maar de NL aanhoudt….

    Vreemd is het wel dit beleid. Zo is het niet voor Fransen, Britten en Noren….

    Het voelt best wel gek dat je niet meer ‘welkom’ bent in je ouders' huis. Die deur zou altijd open moeten staan is mijn mening…..

    Pff wordt er ook wel een beetje recalcitrant van.

  • Astrid (Canada)

    Ik denk er precies zo over, ik ben Nederlandse van geboorte en vind dat ik dus ten alle tijde een Nederlands paspoort zou moeten kunnen hebben eventueel NAAST een ander.

    Wij wonen, werken, leven, betalen belasting in Canada..maar kunnen geen Canadees worden omdat ik dus mijn Nederlanderschap niet wil/kan opgeven.

    Het blijft raar..vroeger was het zo dat als je geboren was uit Nederlandse ouders je automatisch hun nationaliteit kreeg..toen was het nog een tijdje zo dat een neef van mij geboren in Austalie uit Nederlandse ouders..overal Australier was, behalve in Nederland, daar had hij alle Nederlandse rechten..de stakker moest van het uitzendburo destijds bijna verplicht aan de uitkering, terwijl hij voor een jaar in Nederland was om te ervaren waar zijn ouders vandaan kwamen.

    En nu?? nu gooit Nederland de deur voor je neus dicht als je wilt intergreren in je nieuwe land, dat mag..maar dan lig je er bij hen uit.

  • ROBERT

    Mei 2019

    Goed nieuws voor mensen met Noorse nationaliteit. Noorwegen gaat toestaan dat mensen met een Noorse paspoort ook andere Nationaliteiten hebben. Deze wet gaat in vanaf 1 Januari 2020.

    Voor meer informatie:

    https://www.udi.no/viktige-meldinger/nytt-om-dobbelt-statsborgerskap/ 

    Zoals een aantal andere mensen al opmerken, is Nederland nog steeds zeer strikt als het gaat om dubbele nationaliteit. De hoofdregel is dat als je als meerderjarige vrijwillig een andere nationaliteit aanvraagt je de Nederlandse nationaliteit verliest. Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Een daarvan is dat als je voor je 18e voor een periode van 5 jaar hebt gewoond in het land van je “nieuwe” nationaliteit je de Nederlandse nationaliteit niet verliest.

    Voor meer info:

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit