Emigranten, pas op de Belastingdienst

• caja chica

Leuker kunnen ze het echt niet maken:

Wij zijn in 2007 naar een land in Latijns-Amerika verhuisd. We hebben ons uitgeschreven uit het Bevolkingsregister in Nederland, waar alle relevante instanties automatisch bericht van krijgen. Daarnaast hebben we de Belastingdienst en andere Nederlandse instellingen een brief gestuurd over onze emigratie, dit om aan onze wettelijke informatieplicht te voldoen, zo dachten wij.

So far, so good. In februari 2012, bijna 5 jaar later, is er plotseling en zonder waarschuwing, 100 % beslag gelegd op ons inkomen uit Nederland, omdat de Belastingdienst Toeslagen meent nog een vordering op ons te hebben. Dat mag omdat we in het buitenland wonen. In Nederland zou je een afbetalingsregeling kunnen treffen, waarbij je maandelijks 10% van je inkomen afdraagt tot het bedrag voldaan is. Bij Nederlanders in het buitenland gaat dat met een 100% beslaglegging.

Dit is een hele zure appel. Vooral ook omdat ons de gang naar het kantongerecht geweigerd wordt. Advocaten willen eerst geld zien en zo ook de rechtbank. Het juridisch loket doet geen zaken meer met de Belastingdienst, heeft alleen een voorbeeldbrief. So much for de Rechtsstaat. We moeten maar geloven dat de Belastingdienst geen fout heeft gemaakt. Het gaat over 2007 en 2008. Volgende maand wordt weer ons hele inkomen in beslag genomen.

Als bijkomend gevolg brengt het onze verblijfsvergunning in gevaar: we moeten $ 1000 p/m inkomsten uit het buitenland aan kunnen tonen, dat hebben we nu een paar maanden niet. In september zouden we onze Recidencia Permanente krijgen, nu valt dat nog te bezien. Dat we een gezin hebben en de financiele problemen op dit moment onbeschrijflijk zijn, daar heeft de Nederlandse fiscus ook totaal geen boodschap aan.

Met dit topic wil ik andere (wanna be) emigranten waarschuwen: pas op voor de Belastingdienst. Zorg dat ze je adres in het buitenland hebben, om hun eventuele aanmaningen naartoe te sturen. Wij meenden dat we met 2x melden van de emigratie wel klaar waren, dat was fout gedacht. Anderen hoeven deze fout niet te herhalen.

Wat ons er doorheen sleept is de hartverwarmende steun van vrienden en familie, zowel in Nederland als hier. We hebben enorm veel praktische, financiele en morele steun mogen ontvangen. Dat gelukkig wel.

• axel

Ben je al bij de landelijke ombudsman geweest, jeweetwel de ombudsman die bemiddeld bij klachten/problemen tussen de overheid en de client? Die is geheel onafhankelijk. Je moet wel eerst geklaagd hebben bij de instantie waarover het gaat natuurlijk. B)

• peter

Vraag aan de belastingdienst wat de vordering is en betaal. Ben je van het gezeur af en beslag wordt opgeheven.

En ja belastingdienst mag met terugwerkende kracht inclusief rente( en zelfs boete) terugvorderen. Je hebt immers gewoon teveel gekregen. De kranten stonden hier bol van.

Mensen met een behoorlijke vermogen in het buitenland moesten dat ook opgeven. Als ze dit deden voor 1 januari dan geen boete, na 1 januari wel. . Anders om natuurlijk ook. mensen die geemigreerd waren en niets aan de belastingdienst opgaven. Was algemeen bekend en heeft in alle kranten gestaan. Gaat werkelijk om miljoenen.

Jullie dachten slim te zijn denk ik door wel toeslagen te ontvangen,maar niet terug te hoeven betalen. Nu moet je op de blaren zitten/

• henk

Je moet gewoon je toeslagen terug betalen. Niets mis mee. Dus gewoon betalen. Ik heb ook toeslagen ontvangen, die ik weer terug moet betalen. Het zijn ook mijn belasting centen waar je van geprofiteerd hebt

• CarienB

Off topic De reactie van Peter en Henk schiet mij toch een beetje in het verkeerde keelgat. De Topic starter wil mijns inziens alleen anderen behoeden voor een dergelijke situatie. Waarom word er dan aan genomen dat zij toeslagen hebben ontvangen, en dat de die dan maar “gewoon'” even in een keer moeten ophoesten.

Zelf heb ik het adres van mijn ouders opgegeven aan de belastingdienst als post adres, dit moest schriftelijk gedaan worden. Helaas kon ik mijn vader niet machtigen om als gemachtigde mijn belastingzaken te regelen.

Neem een kijkje in mijn leven in het chaotische Griekenland

• appieb

Een tip, een hele hoop zaken mbt de overheid kan je tegenwoordig regelen via mijnoverheid.nl.

Zorg dat daar ook je email adres is geregistreerd zodra er dan van een van de instaties een bericht wordt geplaatst ontvang je daar ook een email van en eventueel een sms.